Sprzedaż motocykli i motorowerów w Polsce - najlepszy listopad od 12 lat - Motogen.pl

NOWE JEDNOŚLADY
Listopad jak zwykle przyniósł dalszą obniżkę rejestracji jednośladów. Ogółem zarejestrowano 1 380 nowych jednośladów. Jest to o 2,6% mniej niż przed rokiem (-37 szt.) i mniej o 24% niż miesiąc wcześniej. Do spadku przyczyniły się motorowery, których zarejestrowano -5,4% mniej (45 szt.). Motocykle minimalnie przebiły poziom z zeszłego roku o 8 sztuk.

Po 11 miesiącach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 43 953. Poziom jest niższy o 10,2% niż w tym samym czasie 2015r. (-4 982 sztuki).

UŻYWANE JEDNOŚLADY
Używanych jednośladów zarejestrowano w listopadzie 2 433. Jest to wynik o 9,3% większy niż w listopadzie ub.r. (+206 szt.). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 64 682, czyli o 5,2% mniej niż w analogicznym okresie 2015 (-3 559 szt.).

MOTOCYKLE
W listopadzie zarejestrowano 586 nowych motocykli, osiem sztuk więcej niż przed rokiem. Tym samym jest to najlepszy wynik tego miesiąca w ciągu 12 lat (od kiedy PZPM monitoruje rynek). Spadek w porównaniu z październikiem wyniósł 25%.

Od stycznia do listopada zarejestrowano 20 715  maszyn, 5,3% mniej (-1 167 szt.)  niż w analogicznym okresie 2015 roku ale ogólna ocena zbliżającego się do końca roku, mimo niewielkiego spadku, pozostaje pozytywna. Dla poszczególnych marek mijający sezon był jednak zróżnicowany.

Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje ROMET MOTORS (3 790 szt., -22,5% r/r) mimo znacznej straty. Skupia ona 18,3% rynku, o 4 pkt. procentowego mniej niż przed rokiem. Następny jest JUNAK (3 008 szt., -24,7%) z jeszcze głębszym spadkiem. Jego udział w rynku wynosi 14,5%. Trzecią pozycję z wynikiem 1 922 szt. (+63% r/r, +743 szt.) zajmuje ZIPP, który odnotował największy wzrost rejestracji wśród dziesięciu najpopularniejszych marek. Dzięki temu wyprzedził on o 5 sztuk YAMAHĘ, która do tej pory zajmowała ostatnie miejsce podium. YAMAHA zarejestrowała tylko 2 motocykle mniej niż przed rokiem, ale zwiększyła swój udział w rynku do 9,2%.

Pojemności silnika
Od początku roku zarejestrowano 14 492 nowych maszyn z silnikami do 125cm3 (-9,9% r/r). Ich udział w całym rynku spadł o 3,5pp do 70% ale i tak jest dominujący. W tej klasie najsilniej reprezentowane są Streety – 52,2% udziału w grupie i Big Scootery – 29,4%. Najpopularniejsze marki to: ROMET MOTORS (3 577 szt.), JUNAK (2 991) oraz ZIPP (1 922). Na drugim miejscu znajdują się motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Do listopada zarejestrowano ich 3 441 (+10,3% r/r, +321 szt.) co stanowi 16,6% całego rynku. Ich udział wzrósł o 2,3 pkt. proc. Najwięcej od początku roku w tym segmencie, zarejestrowano BMW –  1 096 szt.. Kolejny na liście jest Harley-Davidson – 562 szt. Obie marki odnotowały umiarkowany wzrost odpowiednio 3,7% i 6,2%. Wysoką dynamikę w tej klasie, podobnie jak przed rokiem, wykazała trzecia Yamaha (510 szt.; +32,1%).

Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, to trzecia grupa pod względem wolumenu. Liczba rejestracji w tej klasie zwiększyła się do 1 305szt. (+79 sztuk). Urósł też jej udział w rynku do 6,3% (+0,7 pkt. procentowych).

Segmenty funkcjonalne
Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu STREET. Stanowią one 46,2% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Przed rokiem była to nawet połowa wszystkich rejestracji. Ich rezultat po jedenastu miesiącach wyniósł 9 573 szt. (-12,4% r/r, -1 358 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają markę Romet (2 347 szt., -17,6%), która wyprzedza pierwszego przed rokiem Junaka (2 276 szt. -33%). W dużym dystansie, trzecia jest  Yamaha (1 017 szt.; +13,1%), która jako jedyna na podium zwiększyła swój wolumen. W rankingu segmentów na drugiej pozycji są BIG SCOOTERY (4 574 szt., -10,3% r/r). Zdecydowanie przekraczają ¼ rynku (22,1%). Liderem w tej grupie jest marka ZIPP (847 szt. +53,4%), która dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży przesunęła się na czoło z pozycji piątej, zajmowanej przed rokiem. Gonią ją Kymco (630 szt.; -35,1%) oraz Honda (607;+5,0%). Motocykle typu CHOPPER & CRUISER zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 2 478 (-5,7%, -150 szt.,) co daje im, tak samo jak prze rokiem, 12% udział w rynku. W grupie tej na pierwszym miejscu znajduje się ROMET MOTORS (841; -21,2%), następnie JUNAK (525szt.; +42,7%) oraz trzeci ZIPP (287szt.; +16,2%).

Rejestracje motocykli używanych
W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy br. zarejestrowano 54 972 używane motocykle. Dystans do wyniku ubiegłorocznego wynosi tylko -2,2%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (14 105 szt.; -4,4% r/r), YAMAHA (11 870; -2,7% r/r) oraz SUZUKI (8 129; -7,9% r/r). Używanych motocykli sprowadzono w tym czasie 2,6 razy więcej niż sprzedano nowych.

MOTOROWERY
W listopadzie zarejestrowano 794 (-5,4% r/r, -45 sztuk) nowych motorowerów. Od początku roku przybyło 23 238 szt. (-14,1% r/r, -3 815). Nieuchronnie za miesiąc zamknie się ósmy z rzędu rok ze spadkiem.

W rankingu marek po jedenastu miesiącach na czele ROMET MOTORS (7 858 szt.), którego sprzedaż spadła o 21,3%. Udział tej marki mimo, że zmniejszył się do 33,8%, gdy przed rokiem wynosił 36,9%, nadal jest dominujący. Następny jest ZIPP (4 565, +1,2% r/r), który zajął 1/5 rynku a za nim JUNAK (3 430, -20,9%) z udziałem 14,8%. W pierwszej dziesiątce znajdują się też marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY i TORQ).

Od stycznia do listopada zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 9 710 (-19,3% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (1 552, -14,0% r/r), PIAGGIO (1 169, -12,7% r/r) oraz YAMAHA (815, -26,3% r/r).