Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Spawać pęknięty set podnóżka w motocyklu, czy aluminium się spawa? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Spawać pęknięty set podnóżka w motocyklu, czy aluminium się spawa?

Czy aluminium się spawa? Czy można spawać podnóżki motocyklowe? To dość częste pytania zadawane na wszelkich forach motocyklowych. Czy naprawdę opłaca się to robić, już odpowiadamy.

Na początek trochę teorii: Aluminium nadaje się doskonale do spawania. Można je spawać wieloma metodami, jednakże w praktyce dominuje tylko kilka z nich. Podczas spawania aluminium należy uwzględnić reakcję metalu z tlenem i powstający wtedy w szybkim tempie tlenek. Należy pamiętać o tym, że tlenek jest twardy i charakteryzuje się wysoką temperaturą topnienia (około 2050 °C), w związku z czym łatwo może spowodować wady spoiny. Tlenek jest cięższy niż roztopiony metal i może w nim tworzyć wtrącenia. Dlatego też spawając aluminium należy najpierw zawsze usunąć tlenek ze spajanych powierzchni. Można do tego użyć szczotki ze stali nierdzewnej. Dobrze oczyszczone i wolne od tlenku powierzchnie są warunkiem uzyskania spoin wolnych od wad.

 

Chyba wolelibyśmy używkę z internetu...

 

Należy również wziąć pod uwagę ryzyko powstawania porów. Wodór wydzielający się z występującej w powietrzu wilgoci oraz z zanieczyszczeń metalu rozpuszcza się łatwo w stopionym aluminium, a prawie wcale w materiale zakrzepniętym. Podczas krzepnięcia stopionego materiału wydziela się wodór w postaci bąbelków gazu, które mogą zatrzymywać się w stygnącym metalu powodując porowatość.

Metody spawania

Obecnie dominują metody spawania łukowego w osłonie gazu, przede wszystkim MIG oraz TIG. Przy spawaniu metodami TIG oraz MIG w charakterze gazu osłonowego stosuje się argon (Ar) i hel (He). Są to tzw. gazy szlachetne (obojętne), co oznacza, że nie wchodzą one w związki chemiczne z innymi pierwiastkami. Mieszankę argonu i helu można stosować przy spawaniu metodą MIG w przypadku, gdy wymagany jest wysoki stopień wnikania na przykład przy spoinach pachwinowych lub przy spawaniu materiału o bardzo dużej grubości. Ponieważ aluminium jest podatne na wtrącenia w postaci tlenku glinu oraz wodoru (porowatość), gaz osłonowy musi się charakteryzować określoną czystością, która w przypadku argonu i helu powinna wynosić powyżej 99,5%. Zadaniem gazu, oprócz udziału w tworzeniu łuku elektrycznego, jest ochrona elektrody i stopionego metalu przed utlenieniem oraz chłodzenie elektrody.

 

Spawanie meetodą MIG

Spawanie metodą MIG (Metal Inert Gas) jest z reguły stosowane przy grubości materiału od 1 mm wzwyż, istnieje jednak możliwość, aby spawać materiały cieńsze metodą MIG z hakiem pulsującym. Spoiwo dodawane jest w postaci drutu poprzez uchwyt elektrodowy.

 

Dobry spawacz zespawa wszystko...

Spawanie metodą TIG

Spawanie metodą TIG(Tungsten Metal Gas), czyli spawanie elektrodą wolframową w osłonie gazów obojętnych, stosuje się przy małej grubości materiału, nawet poniżej 1 mm. Górna praktyczna granica wynosi około 10 mm. Spawanie metodą TIG może być stosowane we wszystkich miejscach, a jego prawidłowe wykonanie gwarantuje spoinę o najlepszej jakości.*

 

Jaki materiał

Dopóki jesteśmy pewni, że surowcem, z którego zostały zrobione nasze sety jest aluminium temat wydaje się prosty. Mimo to zalecamy wizytę u naprawdę dobrego spawacza, z doświadczeniem, najlepiej takiego, który na co dzień zajmuje się spawaniem metali i stopów „nieżelaznych”. Wielokrotnie spotkałem się elementami motocyklowymi wykonanymi z aluminium, które były przegrzane, odbarwione, albo pękały po tygodniu jazdy.  Konieczny jest także demontaż spawanego detalu z motocykla. Temperatura, która wytwarza się w czasie spawania z racji faktu, że aluminium jest dobrym przewodnikiem ciepła może łatwo przenieść się na elementy nieznoszące temperatury kilkuset stopni. Inna sprawa, że nigdy nie mamy 100% pewności z czego został wykonany set. Może to być czyste aluminium lub jego stop.

 

Nowy set Brzozy za 300 zł...

 

O jakich właściwościach? Spawacz z doświadczeniem powinien mieć pewne pojęcie na ten temat, ale nie jest metalurgiem ani technologiem, więc jeśli coś pójdzie nie tak, nie wińcie go. Inna sprawa, że czasem warto odwiedzić ASO, bywa, że elementy nowe wcale nie są tak drogie jak nam się wydają. Niedawno Brzoza kupił bez żadnych zniżek set kierowcy do swojego Trypla za 300 zł. Nówka sztuka, oryginał. Czy wobec takiej ceny jest sens ryzykować niefachową naprawę? Odpowiedź pozostawiam wam. W ostateczności poszukajcie używek w sieci, naszym zdaniem to lepszy pomysł niż spawanie u przysłowiowego „kowala”.

Wygląd

Pozostaje temat wyglądu. Spoina nakładana ręcznie nie zawsze będzie tak idealna jak ta wykonana przez roboty spawalnicze. Podnóżki najczęściej są frezowane lub wycinane laserem/wodą z arkusza aluminium (ewentualnie wycinane i frezowane). Dołożenie spawu popsuje ich estetykę. Polerka spoiny znacznie ją osłabi, dlatego warto się zastanowić czy jest sens tak ryzykować. Oczywiście setkom ludzi się udało. Znam natomiast przypadek, kiedy w warunkach jazdy torowej koledze rozpadł się set (był wcześniej spawany i polerowany). Na szczęście poza obróceniem go wokół jednej ze śrub mocujących nic się nie stało i skończyło się na strachu plus paru przekleństwach. Ale czy zawsze tak  będzie?

"Stunterzy spawają"

Na koniec chciałbym rozprawić się także z pewnym mitem („stunterzy spawają podnóżki, więc można to robić”). Oczywiście, spawają. Tyle, że w dużej mierze, były to podnóżki wykonane z niezbyt wysokogatunkowej stali, która wymaga znacznie mniej fachowego spawania od aluminium. Takie podnóżki oczywiście, można spawać do woli.

 

 

 

*Źródło: Informator Metale Nieżelazne 2007 - VII wydanie, str. 55

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści