Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Aktualności Biznes Rynek motocyklowy w Polsce - raport za sierpień Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Biznes

Rynek motocyklowy w Polsce - raport za sierpień

Spadki są spore, ale wartości liczbowe nie wyglądają źle.

NOWE JEDNOŚLADY

 

W sierpniu zarejestrowano 4 136 nowych jednośladów. Jest to o 19,3% mniej niż w sierpniu 2016 r i o 14,8% mniej niż w lipcu br. Ostatni słabszy sierpniowy wynik odnotowaliśmy w 2005 roku. Zasadniczy wpływ miała na to sytuacja na rynku motorowerów. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2008 roku zarejestrowano w tym czasie ponad 15 tys. nowych jednośladów. W ostatnim miesiącu motorowery osiągnęły poziom 2 789 (-10% r/r), co było najniższym rezultatem w analogicznym miesiącu od 2005 roku (odkąd PZPM monitoruje rynek). Rejestracje motocykli zmniejszyły się w sierpniu o 33,4% w porównaniu rok do roku, ale mimo tak głębokiego spadku, był to trzeci najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca na przestrzeni ostatnich 12. lat.

 

Od początku 2017 roku zarejestrowano 30 543 nowych jednośladów o 16,9% mniej niż od stycznia do sierpnia 2016 r.

 

UŻYWANE JEDNOŚLADY

 

W sierpniu zarejestrowano 6 941 szt. używanych jednośladów, o 4,5% więcej niż w sierpniu 2016 r. Na tę liczbę złożyło się 5 772 (+6,8% r/r) motocykli oraz 1 169 (-5,4% r/r) motorowerów. Od początku roku przybyło 53 281 (-1,8%) używanych pojazdów tej kategorii, 1,7 razy więcej niż w tym samym czasie zarejestrowano nowych.

 

MOTOCYKLE

 

W ostatnim miesiącu przybyło 1 347 nowych motocykli. Jest to trzeci rezultat sierpnia na przestrzeni ostatnich 12 lat, ale z bardzo głębokim spadkiem rok do roku o 33,4% (-676 szt.). Osiągnięty rezultat plasuje się w połowie dystansu między wysokimi wynikami sierpnia z ostatnich dwóch lat, kiedy rejestracje osiągały 2,0-2,1 tysięcy sztuk, a przeciętnymi wynikami sierpnia z lat wcześniejszych (od 0,8 tys. do 1 tys. szt.). Z perspektywy ostatnich dwóch lat, na starcie br. nastąpiło uspokojenie w tej części rynku, co nie dziwi po wysokich rejestracjach w grudniu ub.r. (ponad 5 tys. sztuk), który był przygotowaniem przed wejściem z początkiem b.r. wyższych wymagań normy Euro 4, przy rejestracji.

 

 

Od stycznia do sierpnia zarejestrowano 11 910 motocykli, o 32,7% (5 796 sztuk) mniej niż przed rokiem. Najpopularniejszą marką motocyklową w tym czasie był ROMET MOTORS dzięki rejestracji 2 015 szt. utrzymał swoją pozycję lidera sprzed roku mimo 39,3% spadku sprzedaży, ale jego udział w rynku spadł z 18,7 do 16,9%. Kolejne trzy marki dzielą niewielkie różnice. Druga YAMAHA zarejestrowała 1 266, a mimo spadku jej rejestracji o 23,2% jej udział w rynku wzrósł z 9,3% do 10,6%. Podobna sytuacja dotyczy trzeciej HONDY, która zanotowała 1 251 rejestracji, a jej udział w rynku wzrósł z 7,8% do 10,5% mimo spadku rejestracji o 9,7%. Na kolejne BMW przypada 10,1% rynku (5,4% przed rokiem). Zarejestrowano 1 204 motocykli tej marki o 26,7% więcej niż przed rokiem i jest to jedyny obok siódmego HARLEYA-DAVIDSONA (508 szt., +4,5%) wzrost liczby rejestracji r/r w pierwszej dziesiątce.

 

Pojemności silnika:

 

W pierwszych ośmiu miesiącach roku motocykle z silnikami o pojemności do 125 cm3 utrzymały 55,4% rynku, o 14,8pp mniej niż w tym samym okresie ub.r. Zarejestrowano 6 601 (-46,9% r/r) pojazdów w tej grupie. Po wprowadzeniu w 2014 nowych przepisów uprawniających do jazdy 125-tkami, ich popularność wystrzeliła w górę. Efektem tego był niemal 75% udział 125-tek w rejestracjach wszystkich motocykli. Od tego czasu rynek zdążył się nasycić i sprzedaż tego segmentu stopniowo spada chociaż jest on ciągle dominujący. Prym w tym segmencie wiodą ROMET MOTORS (1 975 szt., -36,9% r/r), JUNAK (1 061 szt., -60,1%) oraz HONDA (578 szt., -27,9%). Dobrą formę prezentują motocykle najcięższe, z silnikami o pojemności ponad 750 cm3. Dzięki rejestracji 3 144 sztuk (+6,9% r/r) ich udział w rynku wzrósł z 16,6% przed rokiem do 26,4%. Dominującą rolę w tym segmencie ma BMW (1 110 szt., +20,3%). Następny jest HARLEY-DAVIDSON (447 szt., -3,2%), a za nim YAMAHA (323 szt., -25,2%). Drugą grupę pod względem liczebności i ze wzrostem liczby rejestracji stanowią pojazdy z silnikami od 500 do 750 cm3. Takich motocykli zarejestrowano 1 139 (+1,2% r/r). Zwiększyły swój udział do 9,6% rynku. Wśród nich YAMAHA utrzymuje się stabilnie na pierwszym miejscu (370 szt.; +1,1%) za nią SUZUKI (217 szt.) z imponującym wzrostem (+19,2%) i doganiająca go HONDA (211 szt.; +1,0%). Ciekawie przedstawia się sytuacja w trzecim rosnącym segmencie silnikowym od 250 do 500 cm3. Urósł on o 3,9% i zwiększył udział o ponad 2 pp. Trzy pierwsze w nim marki odnotowały zdecydowane spadki: KTM o 26,2% do 158 szt., HONDA o 6,3% do 104szt. i YAMAHA o 19,5% do 103. Do podium zbliża się obecne tu od tego roku BMW (67szt.) a za nim również ze wzrostem rejestracji BETA (50szt.; +150%) oraz KYMCO i HUSQVARNA  (po 47szt.).

 

 

Segmenty funkcjonalne:

 

W rejestracjach nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET. W okresie od stycznia do sierpnia zajęły one 41,1% rynku. Było to 5,2pp mniej niż przed rokiem. Wszystkich streetów zarejestrowano 4 892 (-40,3% r/r,-3 308 szt.). Na pierwszym miejscu w tym segmencie znajduje się ROMET MOTORS (1 409 szt., -30,6% r/r) wyprzedzający JUNAKA (716 szt., -64,4%) i YAMAHĘ (623 szt., -29,5%). Kolejnym popularnym segmentem są BIG SCOOTERy, które również odczuwają zmniejszone zainteresowanie 125-tkami. Sprzedaż BIG SCOOTERÓW w tym okresie zmalała o 38,9%, czyli do 2 388 sztuk, a ich udział spadł o 2pp do 20,1%. Spośród nich najczęściej wybierana jest HONDA (428, -18,8%), YAMAHA (384, -14,9%) i ZIPP (308, -54,0%). Segmentem, który zanotował wzrost rejestracji (+5,4%) i który zwiększył swój udział z 10,1% do 15,9% są ON/OFFy. Ogółem zarejestrowano ich od początku roku 1 888. Wyniki tego segmentu napędza BMW (633 szt., +30,2%) i  HONDA (338 szt., +16,6%).

 

 

Rejestracje motocykli używanych.

 

W sierpniu 2017r. zarejestrowano 5 772 używanych motocykli, o 6,8% więcej niż w sierpniu ub.r. Od początku roku przybyło ich 46 086 (-0,2% r/r), a trójka najpopularniejszych marek w tym czasie to niezmiennie: HONDA (11 335 szt., -4,3% r/r), YAMAHA (9 769 szt., -2,8%) oraz SUZUKI (6 493, -7,0%). Używanych motocykli sprowadzono 3,8 razy więcej niż sprzedano w tym samym czasie nowych.

 

MOTOROWERY

 

W sierpniu br. zarejestrowano 2 789 nowych motorowerów. W porównaniu do sierpnia ub.r. było to 10% mniej (-311 szt.). W okresie styczeń – sierpień zarejestrowano 18 633 motorowerów. Jeszcze w czerwcu rynek motorowerów był na małym plusie. Po spadku odnotowanym w lipcu rynek ogółem od początku roku znalazł się na minusie. Po sierpniu spadek się jeszcze pogłębił i wynosi teraz -2,1%, czyli -397 sztuk. Wynik ten jest jeszcze bardziej skromny w porównaniu z latami wcześniejszymi.

 

 

W rankingu marek pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje ROMET MOTORS (5 636 szt.). Jego sprzedaż zmalała o 10%. Udział tej marki wyniósł 30,2% i był dominujący. Następny był ZIPP, który po rejestracji 3 722 szt. (-3,7% r/r; -141 szt.) zajął 20% rynku. Ostatnie miejsce na podium zajmuje JUNAK (1 973 szt., -33,5% ).

 

Rejestracje motorowerów używanych.

 

Od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 7 195 (-10,8% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (1 185, -8,6% r/r), PIAGGIO (955, -21 sztuk r/r) oraz YAMAHA (589, -13,6% r/r).

 

Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce

 

 

 

 

 

 

 

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Redaktor naczelny
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści