Red Bull X-Fighters Super Session Warszawa - pożegnanie w wielkim stylu FMX - Motogen.pl

Gdyby jeszcze rok temu ktoś powiedział, że zawody Red Bull X-Fighters odbędą się kiedykolwiek w Polsce, nikt by w to nie uwierzył. Otóż największe show FMX na historycznym Stadionie X-lecia stało się faktem. 12 światowej sławy zawodników żegnało Stadion najlepszymi trikami FMX rozgrzewając przy tym 35000 widzów do czerwoności. A do tego powrót legendarnego Travisa Pastrany, nowa formuła zawodów i niezapomniane show.

Tegoroczna seria Red Bull X-Fighters nie miała sobie równych na świecie. To był gorący rok, pełen podniebnych ewolucji, a na dodatek oficjalnie zakończony w naszym kraju. Dawno w Polsce nie było tak ogromnego widowiska, jak to w którym mieliśmy okazję uczestniczyć szóstego września 2008 roku.

Tor

Warszawski tor był wymagający i ambitny. Amerykański projektant, Dane Herron stanął na wysokości zadania i przygotował świetną aranżację Stadionu X-lecia. Wielu zawodników niemal poddało się potędze toru i byli o włos od upadków, widzieliśmy wiele emocjonujących sytuacji podbramkowych. Kilka tradycyjnych ramp, ustawionych również w kształcie SPINE’a (co umożliwiało wybijanie się z obu stron), rampy ziemne i tor zbudowany w kształcie „X”. Ogromne zeskoki, potężny quarterpipe, sekcja supercross’owa i gigantyczne możliwości wykorzystania toru podczas przejazdu. Tor został zbudowany w linii – dzięki temu podczas przejazdu zawodnicy mogli oddać całą serię skoków w jednej linii, jeden po drugim. Tak pokrótce prezentował się warszawski tor do freestyle motocross’u.

Red Bull X-Fighters Super Session: fakty i liczby

  • Przygotowanie Stadionu X-lecia na zawody Red Bull X-Fighters to: 45 dni montażu, 3 dni treningów, 1 wieczór zawodów i 14 dni demontażu.
  • Podczas każdego dnia przygotowań, na stadionie pracowało około 80 osób a w dniu zawodów około 700 osób.
  • Od podstaw powstała cała infrastruktura niezbędna do przeprowadzenia zawodów: system nagłośnienia i oświetlenia oraz zaplecze techniczne, medyczne i sanitariaty.
  • Ponad 50 ciężarówek przywiozło sprzęt potrzebny do przeprowadzenia zawodów.
  • Publiczność zgromadzona na Stadionie X-lecia oglądała zawody na 2 ekranach diodowych o łącznej powierzchni 96 m2.
  • Do oświetlenia stadionu potrzeba ponad 4 MW mocy.
  • Prawie 15 000 ton (8 500 m3) mieszanki gliny i piasku zostało przywiezionych przez 540 wywrotek.
  • Dłuższe ramię toru w kształcie litery X miało długość ok. 250 m, krótsze ramię ok. 200 m.
  • Quarterpipe miał ok. 15 m szerokości i ponad 6 m wysokości.
  • Oprócz 9 przeszkód do FMX i lądowań, na torze znajdowały się też 2 sekcje do supercrossu: seria muld, łuki, nawroty, które mają posłużyć do pokazania szybkości i techniki motocrossowej oraz wpłynąć na widowiskowość przejazdu.
  • Warszawski tor na zawody Red Bull X-Fighters Super Session Warsaw był najbardziej nowatorski ze względu na formułę zawodów.