Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Na każdy temat Pirelli - geneza marki z włoskim temperamentem Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Na każdy temat

Pirelli - geneza marki z włoskim temperamentem

Pirelli z pozycji skromnej włoskiej firmy zajmującej się produkcją opon rowerowych w XIX wieku, urosła do jednego z najbardziej prestiżowych producentów opon na całym świecie. Obecnie produkuje jedne z najbardziej doskonałych od strony technologii, opony motocyklowe, które są wykorzystywane w wielu seriach sportowych m.in. Mistrzostw Świata FIM Superbike World Championship. Poznajmy bliżej barwną historię marki Pirelli oraz to, co obecnie może zaoferować motocyklistom.

Włoski temperament w służbie motorsportu

 

Nie ma drugiej takiej firmy z braży motoryzacyjnej na świecie, jak producent opon z Mediolanu. Pirelli to prawdziwie włoska marka, nie tylko ze względu na jej nazwę, pochodzenie i dziedzictwo, ale również liczne skojarzenia ze sportami motorowymi oraz obecność na felgach wielu kultowych pojazdów, od których trudno oderwać wzrok. Mowa zarówno o najbardziej pożądanych supersamochodach, marek takich, jak m.in.: Lamborghini, Ferrari, Maserati, ale również wyjątkowych modelach motocykli: Aprilia, Benelli, Beta, BMW, Ducati, Honda, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta, czy też Yamaha.  Na wielu z nich znajdziemy właśnie ogumienie marki Pirelli. Łączenie topowych światowych marek samochodów i motocykli z oponami, które są w stanie okiełznać drzemiący w nich temperament to specjalność marki od tak długiego czasu, że dziś można się pokusić o stwierdzenie, że stało się to niemal tradycją.

 

Pirelli zyskało reputację jednego z najbardziej zaawansowanych producentów opon na świecie ze względu na wieloletnie zaangażowanie w wyścigi na różnym poziomie. Wystarczy wspomnieć, że Pirelli jest obecnie jedynym dostawcą opon do Formuły 1, w której rywalizują zespoły związane z różnymi markami – od Mercedesa, przez Renault i Astona Martina, aż po Ferrari czy McLarena.

 

 

W świecie motocyklowych zmagań, marka Pirelli od 2004 roku jest również wyłącznym dostawcą opon do Mistrzostw Świata FIM Superbike World Championship. Jednym z największych wyzwań dla włoskich inżynierów było stworzenie rozwiązań, które współgrają z motocyklami wszystkich producentów. Dzięki temu udało się spełnić założenie konstruktorów, które można podsumować szczerym hasłem: „Sprzedajemy to, na czym się ścigamy i ścigamy się na tym, co sprzedajemy”.

 

Wyścigowe motocykle rywalizujące w zawodach cyklu FIM Motocross World Championship oraz Monster Energy AMA Supercross FIM World Championship również startują na oponach włoskiego producenta. Marka Pirelli jest także obecna w innych seriach wyścigowych i rajdowych, a różnorodność potrzeb sprawia, że gama produktów jest niezwykle szeroka i jest w stanie zapewnić właściwe ogumienie praktycznie do każdej dyscypliny motorsportu. Dzięki nieustannemu korzystaniu z poligonu doświaczalnego, jakim są tory wyścigowe na całym świecie, produkty tworzone przez Pirelli są stale rozwijane, w efekcie czego oferują najlepsze na rynku dopasowanie do osiągów motocykla oraz wymagań jeźdźców.

 

Zaskakująco skromne początki

 

Obecnie Pirelli jest światowym gigantem w produkcji opon, ale nie zawsze tak było. W rzeczywistości włoska marka zaczynała zaskakująco skromnie. Założona w 1872 roku w Mediolanie przez Giovanniego Batistę Pirelli, młodego przedsiębiorcę, który rozpoczął działalność w wieku zaledwie 24 lat, Pirelli zaczęła nie jako firma oponiarska, ale jako firma zajmująca się elastycznymi produktami gumowymi. W latach siedemdziesiątych XIX wieku kauczuk był nowym, wręcz rewolucyjnym materiałem, dla którego dopiero szukano zastosowań w przemyśle. Wczesne inwestycje w rozwijający się przemysł wyrobów gumowych okazały się bardzo istotne dla młodego Giovanniego.

 

 

Kolejne lata dla firmy Pirelli stały pod znakiem rozwoju i ewolucji, ale prawdziwą rewolucję i przełom w produkcji opon datuje się na początek lat 50-tych ubiegłego wieku. Wtedy diametralnie zmienił się sposób produkcji opon, zarówno dla samochodów, jak i motocykli. Mowa o oponie radialnej, która po raz pierwszy została wspomniana w raporcie firmy z 1952 roku. Model Cinturato, wykonano z całkowicie nowej mieszanki, z nowatorską konstrukcją, w której zastosowano kord biegnący przez stopkę opony, aby utworzyć karkas zamiast ciężkich warstw materiału. Lżejsza, płynniej tocząca się opona radialna była natychmiastowym hitem i otworzyła zupełnie nowy świat techniki produkcji opon, który rozwijał się w ciągu następnych 70 lat, zarówno dla samochodów, jak i motocykli.

 

Doświadczenie z torów wyścigowych na drogach publicznych

 

Technologie, które są rozwijane na torach wyścigowych i testowane w najtrudniejszych warunkach, trafiają ostatecznie do opon cywilnych. Zresztą, rozwój opon odbywa się nie tylko na torach wyścigowych, ale również na przestrzeni niemal całego wieku. Podczas gdy opony motocyklowe istnieją od ponad 100 lat, ich wygląd, parametry, charakterystyka zmieniły się diametralnie. Nowoczesne motocykle mają niewiele wspólnego z wczesnymi motocyklami bazującymi na konstrukcji rowerów. Ich jedną wspólną częścią są opony, które od samego początku stanowiły integralną część motocykla.

 

 

Nowoczesne opony radialne produkowane przez Pirelli są zaawansowane technologicznie. Ze względu na bardzo różnorodne potrzeby jeźdźców, konieczne było opracowanie opon, które spiszą się w rozmaitych, niekiedy skrajnie różnych warunkach. I tak modele Pirelli Diablo Rosso Corsa II i Pirelli Diablo Rosso III to opony, które mają najwięcej wspólnego z ogumieniem wyścigowym. Idealnie sprawdzą się na torze podczas bardzo ostrej jazdy, ale wykorzystanie różnych mieszanek gumowych, rozmieszczonych w kilku strefach sprawia, że z powodzeniem można z nich korzystać na drogach publicznych.

 

Model Pirelli Angel GT II to z kolei najbardziej uniwersalna opona, łącząca w sobie cechy sportowe i turystyczne. Gwarantuje dużą wytrzymałość oraz wysokie przebiegi, przy zachowaniu typowej dla Pirelli sportowej charakterystyki. Ponadto rzeźba bieżnika pozwala na osiągnięcie świetnych właściwości i przyczepności nawet na mokrej nawierzchni. Dla tych, którzy od czasu do czasu planują opuścić twardy i równy asfalt, przygotowano oponę Pirelli Scorpion Trail II, która posiada nieco bardziej agresywny bieżnik oraz wzmocnioną konstrukcję, co przekłada się na lepsze prowadzenie na brudnej nawierzchni i lepszą trwałość.

Oczywiście to tylko niewielki wycinek z bogatej oferty marki Pirelli, która przez lata udoskonalała konstrukcje opon bazując na doświaczeniu w sportach motorowych, dzięki czemu sprawiła, że każdy oferowany model zadowoli konkretną grupę użytkowników.

 

...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści