-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Testy motocykli - recenzje, opinie, zdjęcia i komentarze Piaggio MP3 300 HPE Sport - trzykołowy skuter dla każdego [TEST] Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

Piaggio MP3 300 HPE Sport - trzykołowy skuter dla każdego [TEST] test, opinie i oceny

Piaggio MP3 300 HPE Sport - dla niektórych pojazd pokraczny, nie zasługujący na uwagę, ale dla innych, szczególnie tych posiadających jedynie prawo jazdy kategorii B - to przepustka do jednośladowego świata. Tak, i to mimo tego, że pojazd ten zostawia trzy ślady…

Zacznijmy może od tego, że wrażenia z  jazdy Piaggio MP3 300 nie różnią się zbytnio od wrażeń z jazdy pojazdem jednośladowym. Założę się, że wielu motocyklowych, czy skuterowych znawców po przejechaniu się MP3 powiedzieliby, że skuter - jak skuter i niczego dziwnego w prowadzeniu nie zauważyli - jedynie gdyby zadbać o to, aby nie mogli dojrzeć podwójnego układu kół przednich. Prawdą jest to, że ta dwukołowość daje się poczuć i zauważyć dopiero w ekstremalnych sytuacjach, ale o tym za chwilę. 

 

Silnik i osiagi

 

Jednostką napędową użytą w MP3 300 jest silnik jednocylindrowy, czterosuwowy, czterozaworowy o pojemności 278 ccm. Generuje on dokładnie 24,6 KM przy 7750 obr./min oraz 24,5 Nm przy 6500 obr./min. To wystarczające wartości, aby ten nielekki przecież pojazd (236 kg gotowy do jazdy), rozpędzić do podróżnej prędkości 120 km/h. Zarówno przyspieszenie jak i prędkości maksymalne są absolutnie wystarczające do żwawego poruszania się po mieście oraz płynnej jazdy po drodze ekspresowej. Naprawdę nie potrzeba niczego więcej. 

 

Przekazanie napędu odbywa się za pomocą klasycznej, skuterowej przekładni CVT, zatem bez gmerania biegami, odkręcamy gaz i jedziemy. Prosto, łatwo i przyjemnie. 

 

 

Zawieszenie

 

Przednie zawieszenie oparto na przegubie czworobocznym. Skok zawieszenia? 95 mm. Każde 13 calowe koło ma osobny, niezależny układ z własnym amortyzatorem. Dzięki temu możliwy jest np. gładki przejazd przez krawędź leżącego policjanta, gdzie jedno koło przejeżdża przez “hopkę” a drugie jedzie po płaskim. Naszym pojazdem wtedy nie rzuca na prawo i lewo, tylko spokojnie jedzie po nierównościach. 

 

Z tyłu mamy klasyczne dwa amortyzatory hydrauliczne z 4-stopniową regulacją napięcia wstępnego i skoku 122 mm. 

 

Hamulce

 

Oczywiście wszystkie hamulce są tarczowe, hydrauliczne. Z przodu mamy dwie tarcze o średnicy 258 mm, a z tyłu pojedynczą tarczę o średnicy 240 mm. Hamować możemy na kilka sposobów, gdyż mamy do wyboru dwie dźwignie hamulców na kierownicy oraz pedał na prawym podeście. Hamulce są bardzo wydajne i nie trzeba dużej siły do zatrzymania, niemalże w miejscu, naszego MP3 300. 

 

Elektroniczne bezpieczeństwo

 

Oczywiście unijne standardy i homologacje drogowe wymagają tego, aby w takim pojeździe był ABS. I jest. Mamy tutaj do czynienia z 3-kanałowym ABS-em firmy Continental, który nieźle działa. Rzadko testując motocykle próbuję zblokować przednie koło (ostatnio tak się bawiłem na początku roku na Sardynii, testując Moto Guzii V85TT) ale jeżdżąc MP3 300 musiałem spróbować doprowadzić do zablokowania obu przednich kół. Króciutki pisk - świadczący o tym, że mi się to udało na ułamek sekundy, a potem ABS robi swoje. Do tego, po drugiej strony barykady mamy jeszcze system kontroli trakcji, czyli ASR. Mocne dodanie gazu na mokrej, śliskiej nawierzchni, może spowodować uślizg tylnego koła, co mogłoby w ekstremalnie niekorzystnych okolicznościach doprowadzić do przewrotki. Jednak ASR odcina moc silnika i w momencie zerwania się przyczepności od razu ją odzyskujemy. 

 

Co tu dużo mówić, trzykołowy MP3 z tymi dwoma systemami sprawia, że pojazd w czasie jazdy jest praktycznie niewywracalny…

 

Blokada elektrohydrauliczna

 

No właśnie, w czasie jazdy, bo na postoju może być już różnie. Dlaczego? Już tłumaczę. MP3 300 ma blokadę zawieszenia, która pozwala na zatrzymanie się, np. na światłach, bez potrzeby kontaktu nóg z asfaltem. Przy prędkości toczenia się otrzymujemy informację wizualną i dźwiękową od systemu, że możemy go aktywować. Po naciśnięciu guzika zawieszenie blokuje się i otrzymujemy stabilnie stojący pojazd. Nie zawsze jednak system zdąży włączyć się przed zatrzymaniem, co sprawia, że sprzęt po prostu zacznie nam się przewracać, a jedynym ratunkiem będzie wystawienie nogi. Najlepiej więc nie ufać tej elektronice i zatrzymywać się jak na jednośladzie, stawiając przynajmniej jedną stopę na podłożu. 

 

 

Komfort jazdy

 

O to dba wysoka szyba chroniąca kierowcę przed czynnikami atmosferycznymi oraz wyprofilowane siedzenie dające oparcie lędźwiom. Ja niestety czuję się nie do końca dobrze na tym pojeździe. Co tu dużo mówić, jestem po prostu na niego za duży (190 cm). Chciałbym usiąść bardziej z tyłu, ale na to nie pozwala mi kanapa, która dla niższych osób może okazać się bardzo wygodna. Dodatkowo, nieużywany przeze mnie pedał hamulca, tylko przeszkadza w wygodnym ułożeniu prawej stopy. Jazda po mieście nie sprawia mi żadnych problemów, bo ciągle coś się dzieje, człowiek pracuje na pojeździe dynamicznie. Nie wyobrażam sobie jednak jazdy na MP3 300 nad morze - o ile sprzęt dałby radę bez problemu, ja już nie…

 

Jazda w zakręcie

 

MP3 300 prowadzi się niesamowicie w złożeniu, nawet mocniejszym na autostradowym ślimaku, czy górskiej drodze. Na deszczu zawsze jednośladami jeżdżę spokojnie, ale dla MP3 zrobiłem wyjątek i złożyłem się mocno w zakręt, dużo za mocno jak na te warunki. Oczywiście, tak jak myślałem przód puścił i przednie koła przesunęły się o jakieś 10 cm zanim znowu złapały przyczepność. Oczywiście był to eksperyment, którego nikomu nie polecam, jednak pokazał on, że sytuacja, z której na jednośladzie nie byłoby wyjścia, na MP3 nie robi żadnego wrażenia.

 

Podsumowanie

 

Dla kogo MP3 300? Na pewno dla osoby, która z różnych przyczyn nie chce lub nie może posiadać prawa jazdy A lub A2. Dla osoby, która boi się jednośladów, a chciałaby czerpać przyjemność z jazdy nimi. To też dobry pojazd przejścia, półśrodek między samochodem a skuterem czy motocyklem. To czego nauczymy się na MP3 będzie pomagało nam w późniejszej jeździe na jednośladzie. 

 

 

Dane techniczne

 

Silnik Piaggio HPE – Jednocylindrowy, czterosuwowy, SOHC, 4-zaworowy
Pojemność 278 cm^3
Średnica X Skok tłoka 75 mm x 63 mm
Moc 18,1 kW (24,6 KM) przy 7,750 obr./min
Moment obrotowy 24,5 Nm przy 6,500 obr./min
Zapłon Elektryczny, Immobilizer
Chłodzenie Ciecz
Smarowanie Mokra miska olejowa
Napęd Skrzynia CVT
Sprzęgło Automatyczne, suche sprzęgło odśrodkowe
Rama Podwójna, kołyskowa rama ze stali rurowej o zwiększonej wytrzymałości
Przednie zawieszenie Przegub czworoboczny – skok 95mm. Elektrohydrauliczny układ blokowania zawieszenia
Tylne zawieszenie Podwójny amortyzator hydrauliczny z 4-stopniową regulacją napięcia wstępnego spreżyny, skok: 122 mm
Przedni hamulec Dwie tarcze Ø 258 mm
Tylny hamulec Tarcza Ø 240 mm
Układ hamulcowy Zintegrowany z pedałem hamulca system ABS
Koła przednie Felgi aluminiowe (13” x 3.00) z oponami 110/70 – 13”
Koło tylne Felga aluminiowa (14” x 3.75) z oponami 140/60 – 14
Długość 2,040 mm
Szerokość 800 mm
Rozstaw osi 1,440 mm
Wysokość siedzenia 790 mm
Zbiornik paliwa 11 litrów
Norma emisyjna EURO 4

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści