Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Oleje do motocykli czterosuwowych (4T) - jaką dobrać lepkość? 10W40, 10W30, 15W50? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Oleje do motocykli czterosuwowych (4T) - jaką dobrać lepkość? 10W40, 10W30, 15W50?

Przynajmniej raz w roku przychodzi taki moment w obsłudze motocykla, kiedy trzeba wymienić olej w silniku. Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego produktu? Część z was sugeruje się opiniami znajomych, część materiałami marketingowymi, a część naklejkami na wyścigowym motocyklu swojego ulubionego zawodnika. Nie do końca jednak tędy droga...

Zawsze przy wyborze oleju silnikowego należy kierować się tymi trzema parametrami:

 

1. Wytyczne producenta motocykla

 

Generalnie wytyczne producenta znajdziecie w instrukcji obsługi i będą tam tak naprawdę 3 parametry:

 

  • klasa lepkości SAE (np. 10W40, 15W50)
  • norma maszynowa JASO T903 (czy MA czy też MB)
  • minimalna klasa jakości API (np. SG, SL)

 

Jak zapewne zdajecie sobie sprawę z tego, że motocykl, a konkretnie jego silnik, jest projektowany przez inżynierów w taki sposób, aby współpracował z odpowiednim typem oleju. Wynika to z konstrukcji układu smarowania silnika (czy jest mokre sprzęgło – JASO T903), a także z tego, jak choćby spasowane są ze sobą ruchome, współpracujące ze sobą podzespoły. Ciasno spasowane współczesne silniki chłodzone cieczą, wymagają stosowania olejów o klasie lepkości API 10W30, bądź 10W40 (ciasno spasowane, wyczynowe silniki są smarowane olejami syntetycznymi 0W30, 5W30). Silniki chłodzone powietrzem, z racji nieco większej rozpiętości temperatury roboczej, są spasowane nieco luźniej i w takim przypadku często producenci rekomendują stosowanie olejów 15W40, bądź nawet 20W50. Zastosowanie oleju o innej lepkości niż rekomenduje producent może doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika.

 

2. Jakość oleju

 

Tak naprawdę jedynym parametrem, który możemy zmienić w stosunku do wymagań producenta, to klasa jakości oleju (API). Silniki o zapłonie iskrowym mają w oznaczeniu za pierwszy znak literę „S”, zaś druga litera oznacza „jakość”. Im ona jest wyżej w alfabecie, tym ta jakość jest wyższa. Obecnie najlepsze oleje mają klasę SN. Producenci jednośladów zazwyczaj określają najniższą dopuszczalną jakość oleju, którą można zastosować w ich silnikach, najczęściej jest to klasa SG. Współczesne oleje silnikowe osiągają już klasę SN. Oczywiście im lepsza jakość oleju tym wyższa też jego cena.

 

3. Cena

 

Zakup i wymiana oleju to ważny aspekt ekonomiczny w kosztach utrzymania motocykla. Tak jak w życiu - pozorne oszczędności mogą spowodować kosztowne wydatki w nieodległej przyszłości. Także jeżeli planujemy dłużej, bądź intensywnie, użytkować motocykl, to olej nie jest tym, na czym można oszczędzać.

 

Co determinuje cenę oleju poza parametrem jakości wg API? Otóż są to bazy z jakich stworzono dany olej silnikowy. Najtańsze są bazy będące produktami destylacji ropy naftowej (Grupa I oraz II), nieco droższe poddane dodatkowo hydrokrakingowi (Grupa III) oraz najdroższe - produkty syntezy chemicznej węglowodorów gazu ziemnego (Grupa IV oraz V).  I to co finalnie trafia do naszego silnika to mieszanina powyższych produktów z poszczególnych grup.

 

Składniki tworzące oleje mineralne (najtańsze) pochodzą z baz należących do grupy I oraz II wraz z niewielkim dodatkiem innych wyższych grup.

 

Oleje półsyntetyczne, inaczej semisyntetyczne,  są droższe od olejów mineralnych, a ich skład stanowi mieszanina baz: 70-75% z grupy I i II oraz pozostałe 25-30% bazy z grup III, IV i V.

 

Oleje syntetyczne (najdroższe) w Japonii i Niemczech są mieszaniną baz wyłącznie z grupy IV i V, a w przypadku pozostałych krajów są mieszaniną baz minimum 80% grupy IV i V, a pozostałe (do max 20%) z grupy III.

 

Jeżeli jeszcze dokładniej chcecie zgłębić temat olejów oraz zastosowanych w nich baz, zapraszam do przeczytania obszerniejszego artykułu na ten temat. 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści