Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Objawy zepsutego akumulatora w motocyklu i w skuterze Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Objawy zepsutego akumulatora w motocyklu i w skuterze

Naładowany akumulator wsadzacie do motocykla. Przekręcacie kluczyk i poza gasnącymi kontrolkami brak jakiejkolwiek reakcji. Przecież przed chwilą miał 13,6V co się stało?

Podstawowym objawem zdradzającym zbliżającą się wymianę akumulatora jest jego spadek napięcia podczas pracy z obciążeniem. W jaki sposób je sprawdzić?

Najłatwiej, najwygodniej i najbezpieczniej testerem obciążeniowym, który jednak jest drogi i dostępny w warsztatach i sklepach oferujących akumulatory.

 

Możemy też próbować domowym sposobem. Podłączacie do akumulatora elementy oporowe o odpowiedniej wartości. Najlepsze będą żarówki. Można wykorzystać stare halogeny, reflektor samochodowy, lub tylko żarówkę z zamocowanymi przewodami. Ważne, żeby była o odpowiedniej mocy.

Po podłączeniu obciążenia sprawdzacie aktualne napięcie.

 

Jeśli przy obciążeniu:

- 600W (pobór prądu 50A) dla akumulatorów o pojemności do 6 Ah,

- 1200W (pobór prądu 100A) dla akumulatorów o pojemności 7 do 10 Ah,

-1800W (pobór prądu 150A) dla akumulatorów o pojemności 11 Ah lub więcej

jego wartość spadnie poniżej 9,5 V akumulator nadaje się na złom*.

 

Tutaj drobna uwaga: tester z którego korzystaliśmy błyskawicznie się nagrzewał. Używając podanych wartości w kilka minut całkowicie rozładujecie akumulator. Pomiar ma trwać chwilę. Bądźcie ostrożni...

 

Pozostałe objawy niesprawnego akumulatora, kwalifikujące go do wymiany:

  • spuchnięta obudowa (zbyt długa praca podczas ze zbyt wysokim napięciem ładowania),
  • brak napięcia (zerwane połączenia pomiędzy celami),
  • szybki spadek napięcia naładowanego akumulatora i niemożliwość naładowania go do odpowiedniego poziomu (zasiarczenie cel)
  • rozsypanie płyt (w wyniku przeładowania lub wibracji mechanicznych)
  • wysychanie płyt w wyniku zbyt niskiego poziom elektrolitu (często dolanie elektrolitu nie uratuje akumulatora).

 

Pomiar testerem obciążeniowym...

 

Reasumując: jeśli wasz akumulator nie pozwala na naładowanie go do pełna, nie utrzymuje wartości większej niż 9,5V podczas odpowiedniego obciążenia lub ma spuchniętą obudowę, albo niedostateczny poziom elektrolitu, nadaje się do wymiany.

Jeśli mieliście go od kilku lat, proces jest naturalny, jeśli jednak wkrótce po zakupie nadaje się na złom przyczyn warto szukać w niesprawnościach instalacji elektrycznej szczególnie w regulatorze napięcia.

 

*dostępne dane dotyczyły wartości prądu, którym obciążamy akumulator. Spróbowaliśmy przeliczyć to na wartość mocy odbiornika z prostego wzoru P=U*I gdzie P - moc, U - napięcie (przyjęliśmy 12V) a I - wartość prądu dla danej pojemności akumulatora z tabel testera automatycznego…

Autor: Jakub Olkowski

Powiązane materiały

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści