Obiekt pożądania: Ducati Panigale V4 R - Motogen.pl

Silnik klasy wyścigowej

Aby sprostać ograniczeniom nałożonym przez mistrzostwa WSBK, jednostka V4, 90°, o pojemności 1103 ccm z modelu Panigale została zastąpiona przez silnik o pojemności 998 ccm z modelu Desmosedici Stradale R. Zmniejszenie pojemności uzyskano ograniczając skok tłoka do wartości 48,4 mm przy zachowaniu średnicy tłoka 81 mm. Zastosowano także nowy, stalowy, kuty wał korbowy (o wykorbieniu 70 stopni), podparty na panewkach.

Desmosedici Stradale R pozwala osiągnąć czerwone pole obrotomierza przy nieprawdopodobnych 16,000 obr./min. Jednostka dysponuje mocą 221 KM (162 kW) oraz natychmiastową reakcją na ruchy przepustnicą. Moc maksymalna jest oddawana przy 15,250 obr./min (zgodnie z homologacją typu EU), czyli przy obrotach większych o 2,250 obr./min w porównaniu do silnika V4 o pojemności 1103 ccm. Imponujące osiągi silnika 998 ccm można polepszyć, montując w pełni sportowy układ wydechowy Ducati Performance by Akrapovič. Wówczas użytkownik otrzymuje do dyspozycji 234 KM (174 kW) przy 15,500 obr./min.

Niedościgniona aerodynamika

Rozwiązania aerodynamiczne nowego Panigale V4 R pochodzą wprost z Motocyklowych Mistrzostw Świata i klasy MotoGP. Szyba przednia, osłony reflektora i boczne owiewki z dodatkowymi wylotami, powietrza redukującymi wysoką temperaturę w czasie wyścigu, a także skrzydła z włókien węglowych, to jedne z elementów, co do których inspirację stanowiły motocykle GP16.

Skrzydła i specjalny design owiewek zwiększają docisk kół o 30 kg przy 270 km/h. Dzięki temu minimalizowany jest efekt „pływania” przedniego koła przy dużych prędkościach, a także tendencja do wheelie. Pozwala to na płynne pokonywanie zakrętów oraz większą stabilność hamowania.

Ponadto, znajdujące się po bokach wyloty powietrza, zaprojektowano tak, aby sprostać temperaturom pracy silnika V4 R. Zwiększają one prędkość powietrza, opływającego chłodnice wody i oleju o odpowiednio – 6% i 16%.

Komfort na mistrzowskim poziomie

Panigale V4 R jest wyposażony w nowy, ciśnieniowy zestaw amortyzatorów przednich Öhlins NPX 25/30 o średnicy Ø 43 mm, z powłoką TiN na teleskopach. Z tyłu zastosowano amortyzator Öhlins TTX36. Amortyzatory przedniego i tylnego zawieszenia wyposażone są w funkcję mechanicznej regulacji.

Zaawansowane pakiety bezpieczeństwa

Użytkownik Panigale V4 R bez wątpienia będzie mógł czuć się na tym motocyklu bezpiecznie. Systemy, w które został wyposażony to:

  • System Bosch Cornering ABS EVO

System Bosch ABS z funkcją hamowania w zakręcie może być ustawiony na jeden z trzech poziomów tak, aby w pełni sprostać potrzebom każdego kierowcy. Podczas gdy poziom 3 jest rekomendowany do użycia w warunkach słabej przyczepności, poziomy 2 i 1 kładą nacisk na siłę hamowania i są zaprogramowane do użycia na nawierzchniach o wysokiej przyczepności. Rekomendowany dla profesjonalnych kierowców, poziom 1, ogranicza działanie ABS-u tylko do przedniego koła, zachowując jednocześnie funkcję pokonywania zakrętów i pozwalając na bardzo mocne dohamowanie przed zakrętem.

  • Kontrola trakcji – Ducati Traction Control EVO (DTC EVO)

Kontrola trakcji DTC EVO wykorzystuje sześcioosiowy Inercyjny Moduł Pomiarowy (IMU), który stale mierzy kąt pochylenia i wykorzystuje go do obliczenia poziomu interwencji potrzebnego do zapewnienia odpowiedniego uślizgu tylnego koła (zgodnie z wybranym poziomem ustawień).

  • Kontrola uślizgu – Ducati Slide Control (DSC)

Ten nowy system, zaprojektowany wspólnie z Ducati Corse, daje kierowcy dodatkowe wsparcie kontrolując moment obrotowy dostarczany przez silnik w zależności od kąta uślizgu. Celem jest poprawa osiągów przy wyjściu z zakrętu przez ograniczenie kąta uślizgu, który może być trudny do opanowania. DSC ma dwa różne ustawienia: przełączenie z poziomu 1 do poziomu 2 powoduje łatwiejszą kontrolę kątów uślizgu.

  • System Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO)

Panigale V4 R jest wyposażone również w najnowszą wersję systemu Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO). Dzięki informacjom dostarczanym przez IMU 6D, system umożliwia ustawienie poziomu, pozwalającego na kontrolę maksymalnego unoszenia się przedniego koła, a także pozwala ograniczyć podnoszenie się przedniego koła w trakcie dynamicznego startu.

  • System Ducati Power Launch (DPL)

System, który wspomaga kierowcę podczas dynamicznych startów – zapewnia maksymalne przyspieszenie przy zachowaniu pełnej stabilności pojazdu. DPL ma trzy różne ustawienia i jest aktywowany naciśnięciem włącznika na prawej manetce. Poziom 1 zapewnia starty o wysokich osiągach, natomiast poziom 3 jest bezpieczniejszy i bardziej stabilny.

  • System Ducati Quick Shift góra/dół EVO (DQS EVO)

Oprócz skrócenia czasu zmiany biegów, DQS EVO z funkcją góra/dół pozwala na zmianę biegów bez użycia sprzęgła. Wersja EVO montowana w modelu V4 R wykorzystuje informacje o kącie pochylenia, aby zapewnić maksymalną stabilność motocykla podczas zmian biegów w zakręcie. Podczas redukcji biegów, system pracuje bez szarpnięć w połączeniu ze sprzęgłem antypoślizgowym oraz Engine Brake Control (EBC) (Kontrola Hamowania Silnikiem), aby zapewnić optymalne zazębienie biegów podczas dynamicznej, wyczynowej jazdy.

  • Kontrola Hamowania Silnikiem – Engine Brake Control EVO (EBC EVO)

EBC pomaga kierowcy zoptymalizować stabilność motocykla w czasie dynamicznego pokonywania zakrętów. EBC EVO, optymalizowany w zależności od kąta pochylenia, monitoruje położenia przepustnicy, wybrany bieg i opóźnienia wału korbowego podczas agresywnego hamowania i dostosowuje otwarcie przepustnicy, aby dobrać właściwy moment obrotowy dostarczany na tylne koło.

  • Konfiguracja trybów jazdy – Ducati Riding Mode (RM)

Tryby Jazdy dają użytkownikowi wybór między trzema zdefiniowanymi stylami jazdy tak aby osiągi Panigale V4 R były dopasowane do kierowcy, natury toru lub drogi oraz warunków pogodowych.

Tryb Race Riding – zaprogramowano tak, aby kierowca mógł w pełni czerpać radość z potencjału Panigale V4 R na wysoko przyczepnych asfaltach. Wybór trybu Race daje kierowcy do dyspozycji 221 KM, z niezmienioną, bezpośrednią reakcją przepustnicy Ride-by-Wire. Tryb Race ustawia elektronikę na najniższym poziomie interwencji: na przykład, aby zmaksymalizować osiągi hamowania, ABS włącza się tylko na przednim kole (ale zawsze z aktywną funkcją pokonywania zakrętów).

Tryb Sport Riding – pozwala mniej doświadczonym kierowcom doświadczyć efektywnych, spektakularnych osiągów motocykla. Ponownie, silnik dostarcza 221 KM, lecz z mapą przepustnicy Ride-by-Wire w stylu sportowym. Funkcja Slide by Brake jak również Cornering ABS są aktywne, aby maksymalizować osiągi w zakrętach.

Tryb Street Riding – jest zalecany do jazdy Panigale V4 R na drogach o niskiej przyczepności takich jak drogi publiczne. Ten tryb jazdy nadal dostarcza mocy 221 KM, lecz, podobnie jak tryb Sport, ma bardziej progresywną reakcję na przepustnicę. Ustawienia elektroniki zapewniają przyczepność i stabilność na poziomie dającym maksimum bezpieczeństwa.

  • Stoper okrążeń Ducati Lap Timer GPS (DLT GPS)

Kokpit Panigale V4 R zawiera stoper, który automatycznie wykrywa nie tylko czasy okrążeń: może również wyświetlić dwa czasy średnie za każdym przejechanym okrążeniem. Jeśli dany czas jest najlepszy z danej serii okrążeń, funkcja Best Lap spowoduje, że będzie on wyświetlał się przez 5 sekund. Z każdym okrążeniem, system rejestruje nie tylko czas, ale również maksymalne obroty silnika, maksymalną prędkość (otrzymaną ze wskazań GPS), czasy średnie oraz kąty pochylenia w zakręcie i kąty skrętu.

  • Analizator danych – Ducati Data Analyser + GPS (DDA+ GPS)

Analizator Ducati Data Analyser + GPS (DDA + GPS), pozwala na ocenę osiągów motocykla i kierowcy pokazując dane związane z monitorowaniem stylu jazdy. Nie tylko automatycznie wyświetla i nagrywa czasy okrążeń, lecz również zapisuje inne dane takie jak prędkość pojazdu, obroty silnika, wybrany bieg, temperaturę silnika, przejechany dystans oraz dane z DTC.

  • System multimedialny – Ducati Multimedia System (DMS)

Panigale V4 R może być wyposażona w Ducati Multimedia System (DMS). Pozwala on kierowcy na odbieranie połączeń przychodzących, wybór i słuchanie muzyki oraz otrzymywanie wiadomości tekstowych za pomocą połączenia Bluetooth.

Model V4 R dostępny jest czerwonym malowaniu z bakiem ze szczotkowanego aluminium.

Interwały przeglądowe zaplanowane przez producenta wynoszą 12 000 km lub 12 miesięcy.

Więcej o motocyklach Ducati