Możemy być z siebie dumni – jeśli chodzi o to zestawienie, znaleźliśmy się nie tylko w pierwszej pięćdziesiątce, ale nawet w pierwszej trójce. Polska zdecydowanie powinna postawić na jednoślady.
Podobnie jak w ubiegłym roku, holenderski producent GPS-ów TomTom stworzył listę 50 miast europejskich, gdzie największym problemem komunikacyjnym są korki. I od razu okazało się, że nasza miodem i mlekiem płynąca kraina jest w czymś dobra – w zakorkowaniu. W zestawieniu Warszawa znajduje się już na drugim miejscu, zaraz po Brukseli. Na czwartej pozycji uplasował się Wrocław, podczas gdy Kraków jest na miejscu 39.
Lista powstała na podstawie danych zsyłanych od początku 2011 roku z europejskich GPS-ów, które logowały się w zakorkowanych miastach. Ciekawe jak przedstawiałyby się te dane w przypadku Polski, gdyby motocykle i skutery były popularniejszym i promowanym środkiem transportu.
Poniżej prezentujemy pełną listę 50 najbardziej zakorkowanych miast Europy wg TomTom.
2011 | 2010 | ||||||
Europa | Miasto | % zakorkowania | Długość sieci drogowej (km) | % zakorkowania | Długość sieci drogowej (km) | Różnica w % zakorkowania 2011-2010 | |
1 | BE | Brussels | 38,9 | 407 | 37,7 | 395 | 1,2 |
2 | PL | Warsaw | 38,1 | 498 | 37,5 | 481 | 0,5 |
3 | UK | London | 34,5 | 1 990 | 34,7 | 1 909 | -0,2 |
4 | PL | Wroclaw | 33,1 | 249 | 35,7 | 213 | -2,6 |
5 | FR | Toulouse | 33,0 | 347 | 34,8 | 347 | -1,9 |
6 | FR | Lyon | 32,6 | 219 | 32,3 | 219 | 0,2 |
7 | UK | Edinburgh | 31,7 | 252 | 34,5 | 246 | -2,8 |
8 | FR | Marseille | 30,4 | 389 | 31,2 | 387 | -0,8 |
9 | FR | Paris | 29,9 | 725 | 30,4 | 711 | -0,5 |
10 | UK | Manchester | 29,5 | 855 | 29,4 | 854 | 0,1 |
11 | UK | Bradford | 29,4 | 216 | 29,4 | 220 | 0,0 |
12 | UK | Belfast | 29,0 | 299 | 31,8 | 294 | -2,8 |
13 | UK | Oxford | 29,0 | 208 | 28,7 | 208 | 0,3 |
14 | IT | Milan | 28,2 | 431 | 29,4 | 418 | -1,2 |
15 | UK | Birmingham | 27,5 | 949 | 28,5 | 921 | -1,0 |
16 | CH | Zurich | 27,4 | 229 | 27,0 | 225 | 0,4 |
17 | NO | Oslo | 26,9 | 274 | 26,4 | 269 | 0,5 |
18 | IT | Rome | 26,8 | 995 | 28,0 | 998 | -1,2 |
19 | UK | Aberdeen | 26,3 | 228 | 26,7 | 228 | -0,4 |
20 | IT | Naples | 26,2 | 265 | 26,1 | 259 | 0,1 |
21 | NL | Amsterdam | 26,0 | 376 | 27,7 | 362 | -1,7 |
22 | NL | Rotterdam | 25,3 | 445 | 28,8 | 434 | -3,5 |
23 | ES | Barcelona | 25,0 | 213 | 26,3 | 211 | -1,3 |
24 | IE | Dublin | 24,2 | 578 | 33,9 | 583 | -9,7 |
25 | DE | Munich | 24,0 | 653 | 22,4 | 655 | 1,6 |
26 | HU | Budapest | 23,7 | 763 | 26,2 | 742 | -2,5 |
27 | AT | Graz | 23,7 | 209 | 22,3 | 209 | 1,4 |
28 | IT | Genoa | 23,5 | 310 | 22,7 | 311 | 0,8 |
29 | UK | Nottingham | 23,1 | 645 | 23,7 | 645 | -0,6 |
30 | FR | Montpellier | 22,9 | 213 | 21,7 | 213 | 1,2 |
31 | AT | Vienna | 22,9 | 750 | 22,4 | 748 | 0,5 |
32 | DE | Hamburg | 22,8 | 970 | 20,6 | 970 | 2,2 |
33 | UK | Southampton | 22,8 | 391 | 22,7 | 391 | 0,1 |
34 | IT | Turin | 22,6 | 326 | 24,2 | 326 | -1,6 |
35 | NL | Utrecht | 21,8 | 318 | 26,2 | 318 | -4,4 |
36 | CZ | Prague | 21,6 | 683 | 23,6 | 632 | -2,0 |
37 | DE | Bonn | 21,5 | 258 | 20,3 | 257 | 1,2 |
38 | DE | Stuttgart | 21,3 | 416 | 19,1 | 416 | 2,2 |
39 | PL | Kraków | 21,2 | 233 | 21,2 | 224 | 0,0 |
40 | NL | Haarlemmermeer | 20,9 | 250 | 22,1 | 249 | -1,2 |
41 | UK | Bolton | 20,1 | 275 | 19,8 | 275 | 0,3 |
42 | UK | Guildford | 20,1 | 205 | 20,5 | 205 | -0,4 |
43 | UK | Wakefield | 19,6 | 254 | 20,1 | 254 | -0,5 |
44 | FR | Nice | 19,6 | 226 | 19,3 | 226 | 0,3 |
45 | UK | Leicester | 19,5 | 451 | 19,6 | 451 | -0,1 |
46 | BE | Antwerp | 19,4 | 465 | 19,4 | 465 | 0,0 |
47 | UK | Liverpool | 19,4 | 483 | 20,3 | 485 | -0,9 |
48 | UK | Cambridge | 19,3 | 428 | 18,0 | 428 | 1,3 |
49 | DE | Essen | 19,0 | 284 | 21,1 | 276 | -2,1 |
50 | DE | Cologne | 18,9 | 865 | 18,1 | 862 | 0,8 |