Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Turystyka Wyprawy motocyklowe Motocyklem w nieznane: Hydrotechniczne dzieło sztuki – podnośnia statków Niederfinow Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Wyprawy

Motocyklem w nieznane: Hydrotechniczne dzieło sztuki – podnośnia statków Niederfinow

System żeglugi śródlądowej Niemiec, tworzący pajęczynę o długości setek kilometrów, to 19 głównych kanałów rzecznych. Doskonale rozwinięta i skomunikowana sieć, z pełnym zapleczem infrastruktury: portami, śluzami, itp. Często posiadająca ogromną wartość historyczną gdyż urządzenia budowane były na początku XX w.

Do napisania tego krótkiego artykułu skłoniła mnie wizyta w miejscowości Niederfinow, położonej zaledwie 20 km od naszej zachodniej granicy. Znajduje się tam obiekt, który spokojnie można nazwać cudem techniki i jest nim śluza windowa do transportu statków. Jest to największy i najstarszy tego typu obiekt w Niemczech, jego budowa trwała pięć lat, począwszy od 1927 r.

 

Obsługuje ona ruch rzeczny na kanale Odra – Hawela. Początek kanału to śluza Spandau w Berlinie, a kończy się on wpływając do Odry, 3 kilometry na północ od Osinowa Dolnego.  Wymiary stalowej budowli to 94 mety długości, 60 metrów wysokości i 27 metry szerokości. „Wanna”, przenosząca statki, pokonuje różnicę poziomów rzeki sięgającą 36 metrów w ciągu 5 minut, a całkowite przepłynięcie przez śluzę to 20 minut.

 

 

Polecam obserwację całego procesu począwszy od wpłynięcia statków do wanny, przez cumowanie jednostek i zamknięcie wrót, do „rozładunku” wanny na innym poziomie. Do dnia dzisiejszego odbywa się to przy pomocy zabytkowych mechanizmów - wielkich kół zębatych, 256 lin i przeciwwag (waga wypełnionej wanny to ponad 4300 ton!!!), a cała konstrukcja wydaje z siebie „majestatyczne” dudnienia i trzaski. Odwiedzający „górny pokład” śluzy mają możliwość podziwiania panoramy okolicy i nowej podnośni statków, budowanej obok. Ten betonowy większy brat ma przejąć ruch statków w najbliższej przyszłości.


 

Zwiedzanie to koszt 2 Euro, parking dla motocyklistów jest bezpłatny, a odwiedzają oni śluzę tłumnie, bo oprócz zwiedzania samej konstrukcji, można intensywnie „pobawić się” na trasie od Oderberg do Eberswalde.

 

 

 

Jeśli chcecie zobaczyć więcej podróży Maćka - odwiedźcie profil Motocyklem w Nieznane na FB!!!


 

oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści