Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Motocykle na prawo jazdy kategorii A2

Oczywiste jest, że z całym zamieszaniem ze zdawaniem prawa jazdy na motocykl łączy się finalnie… jazda na motocyklu. Najlepiej tym wyśnionym i wymarzonym, ale chociażby ze względów finansowych nie zawsze jest to możliwe. Po wprowadzeniu nowych przepisów na prawo jazdy kategorii A2 dojdą nam dodatkowe ograniczenia.

Przypomnijmy – kategoria A2 jest stosunkową nowością w przepisach. Ustawodawca nie ograniczył jej ze względu na pojemność skokową silnika, lecz ze względu na moc maszyny. Po uzyskaniu tego prawa jazdy można kierować jednośladem rozwijającym do 35 kW (48 KM) o stosunku masy do mocy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg. Czy to już koniec?

Niekoniecznie. Ustawodawca zostawił furtkę w postaci ograniczenia fabrycznej mocy motocykla. W ustawie zapisano, że maszyna na kategorię A2 nie może powstać z motocykla o mocy ptrzekraczającej dwukrotność 35 kW. Dlatego też np Yamahę XJ6 możemy ograniczyć, bo połowa osiąganej przez nią mocy to 39 KM, natomiast prawie 200-konnego BMW S1000RR już nie.

 

Co to w praktyce oznacza? Przeglądając nasz rynek motocyklowy, odpowiedź na pytanie, czy można jeździć danym motocyklem, czy też nie, wcale nie jest taka prosta.

Problem ułamków

Wystarczyło kilka minut przestudiowania danych technicznych podawanych przez producentów, aby pojawiły się pierwsze wątpliwości. Czy liczy się masa sucha, czy po zalaniu wszystkich płynów, czyli stan tzw. gotowy do jazdy? W każdym dowodzie rejestracyjnym wbita jest masa mokra, więc powinniśmy kierować się właśnie tą wartością. Czy 0,3 kW wystarczą, aby zlikwidować pojazd z listy tych dozwolonych? Czy stosunek mocy do masy większy od limitu o 0,1 dyskwalifikuje motocykl na kategorię A2? Cała prawda znajduje się w danych homologacyjnych pojazdu, do których, niestety, nie mieliśmy dostępu.

Na pierwszy ogień weźmy nowe pojazdy z salonu:

Yamaha

Z bogatej oferty Yamahy na wstępie odpada polecana dla początkujących i na wskroś łagodna XJ6. Przyczyna jest prosta – 78 KM nijak mają się do nowych regulacji. Jeżeli chcesz poruszać się motocyklem naked bike, rozwiązaniem mogłaby być MT-03, jednak moc 35,3 kW wykracza delikatnie poza przyjęty limit. Pewnie będzie to można załatwić malutką zwężką, która symbolicznie obniży moc. Pytanie, czy to rzeczywiście komukolwiek potrzebne.

 

Miłośnicy terenowych singli będą mogli przebierać w rodzinie XT (660R, X i Tenere), choć silnik jest wspólny z MT-03 i dotyczy ich ten sam problem delikatnej nadwyżki mocy.

 

Jeżeli moc i gabaryty 250-tki są dla Ciebie zadowalające, bez problemu pod A2 łapią się WR250X, WR250R, YBR250 oraz skuter X-Max 250.

 

Co ciekawe, najmniejszy cruiser Yamahy, XVS 950 Midnight Star, dysponuje w serii mocą 39,4 kW, więc miłośnicy chromów będą musieli kombinować.

 

Zwolennicy praktycznych maksiskuterów mogą być spokojni. Zarówno T-Max, jak i YP400 Majesty dysponują osiągami pasującymi pod A2.

 

Honda
Oczywiście 250-tki przechodzą bez problemu. W tym przypadku będzie to debiutująca niedawno VTR 250 oraz nowość na ten sezon, CBR250.

 

Dzięki umiarkowanej mocy cała gama criuserów opartych na silniku 750 ccm, czyli VT750S, Shadow 750, Shadow Spirit 750 i Shadow 750 Black Spirit, wpisują się w wyznaczone limity. Również i tym razem maksiskutery są górą, przez co SH300i i SW-T400 mogą odnotować zwiększone zainteresowanie. W limity nie wpisze się tylko największy maksiskuter z automatem, Silverwing 600, który po tegorocznej modernizacji będzie nazywał się SW-T600.

 

Suzuki
Ciekawostka! Jedyne pojazdy powyżej 125 ccm, spełniające warunki, to skutery: Sixteen 150, Burgman 200 i Burgman 400.

 

Kawasaki
Zieloni w swojej ofercie na kategorię A2 oferują 250-tki: znaną i całkiem popularną ze względu na przystępną cenę Baby Ninję, 250R, oraz KLX250. Z mocą 35 KW (48 KM) idealnie pasuje nam do zestawienia nowość, retro klasyk Kawasaki W800. Jest tylko jeden szkopuł – zamówienia były przyjmowane już zimą. Motocykl rozszedł się jak świeże bułeczki i będzie problem z kupieniem nowej sztuki.

 

Reszta rynku
Japonia już się Wam znudziła? Problem w tym, że większość europejskich producentów motocykli oferuje sprzęty dostarczające emocji, a nie praktyczne wozidełka. Przeszukując oferty nowych pojazdów, naszą uwagę zwróciła Aprilia Pegaso 650, która posiada przeszczepiony z Yamahy silnik (seria XT). Mamy też Moto Guzzi Nevadę 750 oraz rasowego turystyka - KTM 1050 Adventure. Niestety, bez większych ingerencji nie ma szans, aby poruszać się jakimkolwiek BMW, Ducati, Triumphem czy Harleyem.

 

Motocykle używane
Tu motocykli jest sporo. Pozwoliliśmy sobie, zamiast wymieniania całej listy konkretnych modeli, określić raczej grupy pojazdów. Na szczęście nieśmiertelna pozycja dla początkujących, Suzuki GS500, łapie się w nowe ograniczenia. Gorzej, że Honda CB500 już nie. Motocykliści z dopiero co odebranym prawkiem A2, poszukujący motocykla używanego, powinni zwrócić swoją uwagę na sprzęty typu funbike, enduro i softchopper. Kawasaki KLE500, Suzuki Freewind, Yamaha XT600, Honda Dominator, Yamaha 535 Virago… Dzięki umiarkowanej mocy można na nie wsiadać bez obaw.

 

Na koniec zacytuję Tomka Kulika, z którym przeprowadzaliśmy wywiad na temat nowych regulacji:
"Czyli jeżeli ktoś wsiądzie na dwudziestoparoletniego ruska, który nie ma hamulców i ma kiepskie zawieszenie, ale spełnia warunki, to jest dobrze. Jednak jeżeli ktoś siada na zdławionego Fazera, który waży tyle samo albo mniej, ale ma doskonałe hamulce i dobre zawieszenie, to już jest źle? To absurd!".

Więcej o motocyklach Suzuki
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 Kawasaki Ninja 250R to przy...
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 - fot. 2 Suzuki Burgman 400 to dobra...
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 - fot. 3 Aprilia Pegaso 650 posiada...
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 - fot. 4 Honda SW-T400.
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 - fot. 5 Yamaha XT660Z Tenere to pro...
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 - fot. 6 Yamaha YBR 250
Motocykle na prawo jazdy kategorii A2 - fot. 7 Suzuki GS500, czyli nieśmie...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści