Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Motocykle BMW z silnikiem boxer - zalety, wady, opinie Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Motocykle BMW z silnikiem boxer - zalety, wady, opinie

Jeśli wymawiamy zwrot „silnik boxer” każdy z miłośników motocykli ma przed oczami markę BMW. Nic dziwnego, wszak pierwszy motocykl marki napędzany taką konstrukcją powstał w 1923 roku. BMW R32 zaprezentowany w 1923 roku miał pojemność 494 ccm i osiągał moc rzędu 8,5 KM. Wartości jak na owe czasy bardzo przyzwoite.

Dlaczego zdecydowano się na taką konstrukcję silnika? Silnik o przeciwległych cylindrach (znane jest też określenie „przeciwsobnych”), ma bardzo duże zastosowanie w lotnictwie cywilnym.

 

Geneza

 

Związki BMW z przemysłem lotniczym nie były dla nikogo tajemnicą. Nawet logo marki (wirujące śmigło) podkreśla dawną przynależność do producentów lotniczych. Po pierwszej wojnie światowej jednym z największych klientów producenta był Związek Radziecki, szczególnie na potrzeby wojskowe i służb mundurowych. Jednostka napędowa pojazdu przeznaczona na tak zróżnicowany klimatycznie rynek, gdzie na Kaukazie upały mocno dają się we znaki, a na Syberii rekordowe mrozy unieruchamiają transport, musiała zapewniać trwałość, mnóstwo siły, czyli momentu obrotowego „z dołu” oraz być przystosowaną do skrajnych warunków atmosferycznych. To właśnie kontrakty z Rosjanami stały się podwaliną pod fenomenalne konstrukcje wojskowe, rozwijane w latach trzydziestych.

 

 

Zalety / wady

 

Zalety silnika boxer w 100% spełniały te założenia. Generują niewielkie wibracje, stosunkowo cichą pracę, dużą trwałość, nisko umieszczony środek ciężkości, zwartą konstrukcję i niewielką długość. Przy wzdłużnym zamontowaniu doskonale chłodzone są głowice cylindrów. Oczywiście boxery mają trochę wad – konieczność zdublowania rozrządu, jego napędu czy głowic co wiąże się ze zwiększoną masą i kosztami. Ale już wspólny kadłub, mieszczący także skrzynię korbową, może być dodatkowo elementem nośnym, co na etapie projektowym może spowodować znaczny spadek masy motocykla wyposażonego w ramę szczątkową. To rozwiązanie właśnie od kilkunastu lat jest standardem w BMW.

 

 

Ewolucja

 

W ciągu blisko 100 lat historii boxery BMW ewoluowały: otrzymały po dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory i dwie świece na cylinder, chłodzenie cieczą oprócz chłodzenia olejem, a także wałki wyrównoważające i systemy zapobiegające spalaniu stukowemu. W przeciwieństwie do silnika BMW R32, nowoczesne boxery zasilane są wielopunktowym wtryskiem paliwa, a ich stosunek mocy do pojemności z której jest osiągana wzrósł ponad sześciokrotnie – przy obecnej technologii R32 osiągnąłby ponad 52 KM!

 

Dla kogo

 

Zalety sprawiają, że taka konstrukcja wydaje się wręcz wymarzona do motocykla. Trwałość, nisko umieszczony środek ciężkości i sporo momentu obrotowego, już przy małych prędkościach obrotowych wału korbowego, będą doskonałą jednostką napędową wszystkich motocykli, w których konstrukcjach bardziej niż prędkość maksymalna liczą się przyjemność z jazdy, elastyczność, gładka praca i oszczędność paliwa. Na przestrzeni lat boxery znalazły się w motocyklach wojskowych, policyjnych, turystycznych, turystycznych enduro, klasykach, nakedach a nawet chopperze, który był pojazdem najsłynniejszego, filmowego agenta wywiadu, Jamesa Bonda. Mimo wszystko boxery z powodzeniem napędzały także konstrukcje sportowe – BMW HP2, czy sportowo-turystyczne, np. niezapominany BMW R1100S, na którym ścigano się w popularnej serii Boxer Cup.

 

 

Naszym zdaniem

 

Dzisiaj nikt nie wyobraża sobie marki BMW bez boxerów w ofercie. Mimo, że producent stworzył serie udanych modeli z silnikami jedno-, dwu-, cztero-, czy nawet sześciocylindrowymi, boxer na zawsze wpisał się w historię marki z wirującym śmigłem w tle. Czy ktoś wyobraża sobie rynek motocyklowy bez najlepszego na świecie motocykla napędzanego boxerem, BMW R1200GS? My na pewno nie. Uważamy, że jednostka typu boxer w „cywilnym” zastosowaniu ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Opinię tę potwierdzają doskonałe wyniki sprzedaży motocykli napędzanych silnikiem o tłokach przeciwsobnych oraz miliony ortodoksyjnych fanów tej konstrukcji na całym świecie, którzy swoją beemkę z boxerem zmienią jedynie na nowszą jej wersję.

 

Więcej o motocyklach BMW
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści