Modeka Tacoma - uniwersalny żołnierz - Motogen.pl
  • Wykonanie

Modeka Tacoma, zarówno spodnie, jak i kurtka, w przeważającej części składają się z materiału Tactel® 750. To stosunkowo nowe rozwiązanie w odzieży motocyklowej, które dotychczas wykorzystywane było w produkcji zaawansowanej technologicznie odzieży outdoorowej. Tactel® posiada kilka cech, które w przypadku odzieży motocyklowej mają spore znaczenie: szybka wysychalność (schnie nawet osiem razy szybciej niż bawełna), miękkość (jest on co najmniej dwa razy bardziej miękki niż większość włókien tekstylnych), odporność na przetarcia (porównywalna z Cordurą®), niska gramatura i przewiewność. Niemniej ważne są również odporność na stosowanie detergentów oraz pranie. Spodnie wyposażono dodatkowo w umieszczone na łydkach, niepalne wstawki z Kevlaru®, które zabezpieczają przed poparzeniem oraz uszkodzeniem spodni przez gorący kolektor. Oczywiście na pośladkach znajduje się wzmocnienie z chropowatego, lekko gumowatego materiału, który zapewnia lepsze trzymanie na kanapie oraz zapobiega szybszemu zużyciu materiału, a w miejscach wymagających lepszego dopasowania wstawiony został rozciągliwy materiał typu stretch (kolana, okolice pasa w spodniach, pachwiny, łokcie).

 

Kiedy dokładnie przyjrzymy się kompletowi, zobaczymy, że wykonany został z niezwykłą dbałością. Żadnych prujących się nitek, za to bardzo solidne szwy i staranne łączenia elementów, np. suwaków, kieszeni czy otworów wentylacyjnych. Oczywiście materiał wierzchni to nie wszystko. Modeka Tacoma wyposażona została w sprawdzone suwaki YKK, z czego te na rękawach oraz nogawkach są dwukierunkowe; wszystkie natomiast posiadają wodoodporne uszczelnienie i, póki co, działają bez problemów. Podobnie zresztą jak paski na rzepy regulujące oraz napy. To, co istotne w Tacomie, to jej modułowa budowa. Kurtka, jak i spodnie składają się z paneli, co przy ewentualnej glebie i uszkodzeniu pozwala na wymianę wyłącznie jednego elementu (np. panelu kolanowego), a nie konieczność zakupu nowej kurtki czy spodni. Zarówno możliwość wymiany konkretnego elementu, jak i trwałość materiału Tactel® zostały „przebadane” podczas torowej gleby. Szlif z prędkości ok. 60 km/h zakończył się przetarciem na kolanie (uszkodzeniu uległa wyłącznie wierzchnia warstwa), kurtka natomiast pozostała bez uszczerbku. Po przejechaniu ok. 2000 km, poza uszkodzeniem podczas szlifa, Modeka Tacoma spisuje się rewelacyjnie, a żaden element nie wykazuje śladów zużycia.

 

Z upadku przy 60 km/h kierowca wyszedł bez szwanku, Modeka odrobiła pracę domową

Bezpieczeństwo


Żółw Sas-Tec

Jak wspomniałem wcześniej, Modeka Tacoma wykonana została z dość mocnego materiału Tactel® 750, do tego zarówno spodnie, jak i kurtka wyposażone zostały w komplet wysokiej jakości protektorów SaS-Tec® 3D wykonanych z „inteligentnego” polimeru. Charakteryzują się one tym, że bez obciążenia pozostają elastyczne i giętkie niczym plastelina, dzięki czemu idealnie dopasowują się do ciała, natomiast w czasie gleby, w chwili uderzenia, twardnieją absorbując całą energię. Protektory barkowe, łokciowe oraz kolanowe i biodrowe wykonano zgodnie z certyfikatem bezpieczeństwa wg EN 1621-1, natomiast potężny i szeroki ochraniacz pleców zgodnie z EN 1621-2. Jakość materiału oraz odporność na ścieranie miałem okazję przetestować na własnej skórze, podobnie jak rewelacyjne działanie ochraniaczy. Biorąc pod uwagę, że podczas upadku, który nastąpił bezpośrednio na kolano, z zaliczeniem turlania i kozła, nic mi się nie stało, a jedynymi stratami była przetarta wierzchnia warstwa spodni, można przyjąć, że Modeka wykonała kawał świetnej roboty. Zarówno spodnie, jak i kurtka zostały dość bogato przyozdobione elementami odblaskowymi 3M Scotchlite™, co poprawia naszą widoczność podczas wieczornej jazdy.

Wentylacja


Wentylacja rękawa

Modeka Tacoma, jako kurtka uniwersalna, wyposażona została w dość rozbudowany system wentylacji, który składa się technologii Airvent oraz Air Draft Technology. Airvent, to stosowany od lat przez Modekę system składający się z otworów wentylacyjnych chronionych siateczką, umieszczonych w newralgicznych miejscach (rękawy, piersi, plecy, uda, łydki), a obsługiwanych przez standardowe suwaki. Air Draft natomiast, to panele wentylacyjne umieszczone na kieszeniach piersiowych oraz kieszeniach spodni, które obsługiwane są przy pomocy „klapki” z magnesem oraz zapięcia na rzep. istotne jest to, że podczas jazdy nie ma problemu z obsługą suwaków oraz „klapek” obu systemów wentylacji. Do całości systemu należy również dodać sam materiał Tactel®, który charakteryzuje się dużą przewiewnością i oddychalnością. Całość spisuje się naprawdę wyśmienicie i, nawet podczas ostatnich upałów, gdzie temperatura przekraczała 28°C w cieniu, sama kurtka bez problemów dawała radę, przyjemnie chłodząc podczas wolniejszej jazdy w korku, i zapewniając miły przeciąg przy szybszych przelotach. 

Wodoodporność

Zarówno kurtkę, jak i spodnie Tacoma, Modeka wyposażyła w standardową membranę Humax® Z-Liner. Nie jest to membrana z najwyższej półki, ale podczas deszczu, nawet długotrwałego, sprawdza się naprawdę świetnie, gwarantując pełną wiatro- i wodoodporność (nawet podczas nawałnicy, po 30 km jazdy byłem suchy). Dodatkowo mamy dostępnych aż pięć wodoodpornych kieszeni (dwie w spodniach oraz trzy w kurtce), które rzeczywiście gwarantują pełną wodoodporność. Oddychalność membrany jest zadowalająca, ale konieczne jest noszenie koszulki termoaktywnej. Wypinanie i wpinanie membrany również nie nastręcza problemów dzięki „patentowi”, który Modeka od lat stosuje w swojej odzieży – są to suwaki w pasie i nogawkach spodni, oraz suwak prowadzony „naokoło” w kurtce oraz przy rękawach.

 

Funkcjonalność

Jako kurtka uniwersalna Tacoma charakteryzuje się niebywałą wręcz funkcjonalnością, począwszy od systemu regulacji, przez możliwość zastosowania w różnych warunkach atmosferycznych, a na systemie „bagażowym” kończąc.

Regulacja i dopasowanie

Za regulację w kurtce odpowiadają: na rękawach dwa pasy na rzepy z zakresem ok. 6 cm, podwójny pas umożliwiający ściągnięcie kurtki w pasie, z zakresem ok. 20 cm, oraz rzepy na bokach dołu kurtki. Regulacja spodni jest nieco bardziej zaawansowana: elastyczna guma oraz podwójny pas z regulacją ok. 20 cm gwarantują dopasowanie góry spodni, napy na łydce oraz udach umożliwiają zwężenie w zakresie 6 cm, a dolny rzep oraz suwaki wentylacyjne umożliwiają założenie wysokiego, szerokiego buta. Do kompletu Modeka dodaje szelki, które mogą stanowić integralne połączenie ze spodniami. Całość spisuje się naprawdę świetnie, więc nawet osoba szczupła i wysoka jak ja, nie ma problemów z dopasowaniem pod siebie rozmiaru zgodnego ze wzrostem i wagą. Dodatkowo spodnie dostępne są w wersji przedłużanej, która z pewnością przypadnie do gustu osobom mającym więcej niż 180 cm wzrostu. Oczywiście jest jedno ale – pasy na rzepy umieszczone na rękawach mogłyby zostać zastąpione napami, jak np. ma to miejsce w spodniach. Dzięki temu można by uniknąć sczepiania luźnych rzepów z otwartymi panelami Air Draft. Standardowa rozmiarówka dla spodni, to od XS do 4XL, oraz od LM do L3XL (przedłużane nogawki). Rozmiarówka dla kurtki to XS – 4XL.  

kieszenie


Kieszeń typu cargo

 

Do naszej dyspozycji mamy aż trzynaście kieszeni, z czego cztery w spodniach. Ułożenie wszystkich jest dobrze przemyślane, a pojemność dobrana w taki sposób, aby upchane w nich drobiazgi nie przeszkadzały w trakcie jazdy. Najlepszym przykładem na to są dwie suche kieszenie umieszczone z przodu, na dole kurtki, do których bez problemu zmieścimy portfel, telefon, chusteczki i jeszcze trochę innych drobiazgów. Co ciekawe, pod każdą z nich znajduje się kieszeń niezamykana, idealna na wsunięcie i ogrzanie dłoni. Na jednej z nich mamy dodatkowo niewielką kieszonkę na suwak, do której możemy włożyć pilota do garażu, aby nie poszukiwać go wśród szpejów zapakowanych do kieszeni większej. Jednak najlepszym rozwiązaniem są dwie duże, suche kieszenie typu cargo, umieszczone na spodniach. Dostęp do ich zawartości jest bezproblemowy, a system zapięcia gwarantuje, że w trakcie jazdy nic z nich nie wypadnie. Modeka Tacoma wyposażona została również w dużą kieszeń na plecach kurtki, w której bez problemu zmieścimy membranę spodni oraz kurtki. Do dyspozycji mamy jeszcze jedną suchą kieszeń wewnętrzną kurtki, do której wejdzie spory smartfon, dwie niewielkie kieszenie w spodniach, dwie kieszenie w górnej części kurtki, do których możemy włożyć mniejsze drobiazgi, np. po dwie paczki chusteczek.

Zakres temperatur

Jako kurtka całosezonowa Modeka Tacoma gwarantuje bezproblemową jazdę w naprawdę szerokim zakresie temperatur. Najniższa, w jakiej jej używałem, to 4°C, przy czym w ogóle nie czułem tej temperatury. Dobrej jakości podpinka i membrana nie wymuszały założenia czegoś więcej niż standardowa koszulka termoaktywna. Przy ok. 10°C wystarczy wpiąć samą membranę i zamknąć wentylację, aby 45-minutowa jazda nakedem nie zmuszała nas do zakładania dodatkowej warstwy. Najwyższa temperatura, to 28°C w cieniu, w której Tacoma, z wypiętymi podpinką oraz membraną radziła sobie również bez problemów. Pod względem możliwości jazdy w różnych warunkach i w różnych temperaturach, Modeka Tacoma jest klasą samą dla siebie.

Inne

Modeka wyposażyła swój model w kilka dodatkowych funkcji, które bez wątpienia ułatwiają użytkowanie. Pierwszą z nich są szelki, które otrzymujemy w komplecie, a które można spiąć ze spodniami na stałe za pomocą suwaka. Rozwiązanie dość wygodne, tym bardziej, że tył szelek stanowi szeroki materiał bez problemu służący jako dodatkowa ochrona nerek. Innym, ciekawym patentem jest kołnierz kurtki, który, poza typowym zapięciem z regulacją pod szyją, posiada również „haczyk” umożliwiający jego odpięcie i zablokowanie, przez co podczas jazdy nie uderza o kask lub szyję. Na koniec możliwość spięcia spodni z kurtką. W tym celu mamy do dyspozycji dwa suwaki, jeden krótki (wykorzystywany również na szelki) oraz długi, po całym obwodzie. Elementem uzupełniającym do nich jest pasek umieszczony na spodzie kurtki, który przeciągamy w kroczu i łączymy z przodu kurtki, dzięki czemu nie podwiewa. Modeka Tacoma dostępna jest w kilku kolorach: popielato-czarnym, czarnym, oliwkowo-czarnym (tylko kurtka). Kolor czarny dodatkowo wyposażony został w jaskrawo-czerwone końcówki suwaków.

Podsumowanie

Modeka Tacoma kosztuje 2130 zł (spodnie 940 zł, kurtka 1190 zł). Sporo, zwłaszcza jak na producenta, który znany jest raczej z ubrań ze średniej półki cenowej. Jednak gdyby przypatrzeć się ofercie konkurencji ze znacznie bardziej znanym logo, można stwierdzić, że trafiamy na niezłą okazję. Wysokiej klasy ochraniacze zarówno w spodniach, jak i kurtce, świetne materiały, rewelacyjny system wentylacji, świetna ergonomia, pełna wodoodporność… Modeka Tacoma, to naprawdę genialny zestaw zarówno dla kogoś, kto jeździ nakedem, jak i turysytkiem, kogoś, kto jeździ do pracy bez względu na pogodę i temperaturę, jak również bierze udział w wielotygodniowych wyprawach. Cena może nie jest niska, ale patrząc na stosunek cena-jakość-funkcjonalność bez wątpienia płacimy za to co dostajemy, a nie za samą markę.

 

Plusy

Minusy

  • Wysoka jakość wykonania

  • Pełna wiatro- i wodoodporność

  • Wyjmowana podpinka i membrana

  • Szeroki zakres użytecznych temperatur

  • Dobra wentylacja

  • Elementy odblaskowe

  • Możliwość spięcia ze spodniami

  • Bardzo szeroki system kieszeni

  • Szybki „mechanizm” wpinania i wypinania membrany

  • Szeroka rozmiarówka

  • Szeroka możliwość dopasowania

  • Dwustronne suwaki

  • Pasy z rzepami w regulacji rękawów zamiast nap

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany