Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Kufry motocyklowe – jakie wybrać, jak dopasować, gdzie kupić, jak wymienić? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Kufry motocyklowe – jakie wybrać, jak dopasować, gdzie kupić, jak wymienić?

Kufry motocyklowe to jeden z najlepszych pomysłów na transport bagażu motocyklem. Zapewniają dużą szczelność, większą ochronę przed złodziejami niż torba przypięta linkami, są też bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Względem toreb podróżnych czy plecaków mają jeszcze kilka atutów; dużo szybciej je zamontujemy, a w zależności od potrzeb możemy znaleźć kufry o różnych pojemnościach.

 

Najmniejsze będą świetne do codziennych dojazdów do pracy (wsadzimy w nie śniadanie, koszulę blokadę czy pokrowiec); największe (zestaw boczne i centralny) mają pojemność zbliżoną do bagażnika niewielkiego samochodu - bez trudu spakujemy się na urlop. Od jakiegoś czasu niektórzy producenci oferują kufry o zmiennej pojemności lub z wymiennymi pokrywami. W obydwu przypadkach skrajne ustawienia są kompromisem pomiędzy szerokością motocykla a pojemnością zestawu.

 

Rodzaje kufrów

Aluminiowe

Kufry dedykowane do turystycznych wykonano z aluminium. To bardzo trwałe konstrukcje wytrzymujące niektóre gleby. Wyposażone w dużą ilość zewnętrznych zapięć ułatwiają za pomocą pająka lub linek montaż dodatkowego kanistra na benzynę, karimat czy śpiworów. Są jednak dość ciężkie, zapewniają kiepską aerodynamikę i należą do najdroższych.

 

 

Kufer centralny z aluminium. Uwagę zwracają wsporniki pod linki, pasy spinające...

 

Zalety: duża trwałość, łatwość napraw na odludziu, regularny kształt, funkcjonalność

Wada: masa, aerodynamika, specyficzny design

Z tworzyw

W motocyklach typowo szosowych masa oraz aerodynamika mają większe znaczenie niż pancerna trwałość. W tym wypadku doskonałym rozwiązaniem będą kufry wykonane z tworzyw sztucznych. Są opływowe, estetyczne a w niektórych modelach możemy powiększyć pojemność poprzez montaż większych pokryw. Największą wadą jest ich nieregularny kształt oraz dużo mniejsza od aluminiowych, wytrzymałość na uszkodzenia.

 

Nowoczesny kufer boczny...

 

Zalety: aerodynamika, masa, zmienna objętość

Wady: nieregularny kształt, niezbyt wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne

 

Sakwy skórzane

Może to się wydać dziwne, ale duża część skórzanych sakw motocyklowych, to w rzeczywistości odpowiednio wystylizowane, pokryte skórą kufry. Mają podobny system mocowań (stelaże) do kufrów aluminiowych i z tworzyw sztucznych. Są też często zamykane na klucz.

Oczywiście wyglądają bardzo podobnie do tradycyjnych sakw przerzucanych przez fotel pasażera, ale ich montaż jest dużo pewniejszy i dużo szybszy. Stylistyka determinuje ich przeznaczenie: cruisery i choppery.

 

Kufry boczne wystylizowane na sakwy...

 

Zalety: łatwy montaż, stylistyka

Wada: po zmianie typu motocykla pozostają bezużyteczne

 

Torby tekstylne

Przeznaczenie: większość typów motocykli. Wiele z sakw tekstylnych jest przystosowane do montażu do stelaża typowego dla kufrów producenta. Są lekkie, stosunkowo tanie, niestety nie należą do bardzo szczelnych nie należą także do odpornych na uszkodzenia. Rzadko kiedy wyposażone w zamki takie, jak w kufrach sztywnych. Ze wszystkich opisywanych modeli za sprawą gabarytów najlepiej sprawdzą się do miasta. Są poręczne i estetyczne.

 

Torby boczne mocowane w systemie C-Bow...

 

Zalety: masa, cena

Wady: odporność na uszkodzenia, wytrzymałość, brak zapięcia

 

 

 

Autor: Jakub Olkowski

strony

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści