Kolejne zmiany w regulaminie Superbike World Championship - Motogen.pl

Zmiany obejmują klasy Superbike, Supersport i Superstock 1000, a także przepisy ogólne dotyczące pit stopów, flag i procedury startowej. W spotkaniu FIM-u, które odbyło się 13 marca, wzięli udział Javier Alonso (dyrektor zarządzający WSBK), Igancio Verenda (dyrektor FIM-u ds. sportu), Takanao Tsubouchi (MSMA), Giulio Bardi (reprezentant teamów), a także inne osoby z Dorny i FIM-u. Przepisy zaczną obowiązywać od najbliższej rundy.

W zasadach rozgrywek ulega zmianie punkt 1.19 dotyczący procedury startowej.
 

14) Czerwone światło będzie wyswietlane przez dwie do pięciu sekund. Czerwone światło zgaśnie, rozpoczynając wyścig. Safety car będzie jechał za motocyklami przez całe pierwsze okrążenie. Safety car musi wyprzedzić wolniejszych zawodników. Jeżeli czerwone światło jest zasilane klasycznym (elektrycznym) źródłem prądu, musi być również podłączone do zestawu akumulatorów samochodowych lub UPS dla zapewnienia współdziałania urządzenia z lampami startowymi w przypadku, gdy linia elektryczna ulegnie uszkodzeniu tuż przed startem.

Każdy zawodnik, który stanie na starcie i celowo nie będzie prawidłowo ustawiony na polu startowym, będzie musiał odbyć karę zgodnie z procedurą zawartą w punkcie 1.20.

Falstart jest definiowany jako ruch motocykla do przodu, kiedy czerwone światła są zapalone. Dyrekcja wyścigu zadecyduje o wymierzeniu kary i musi powiadomić team o takowej karze przed końcem czwartego okrążenia”.

Wspomniany wyżej punkt 1.20 wyznacza procedurę przejazdu przez pit lane.

Zmiany wprowadzono także w punkcie 1.23 regulującym pit stopy. Nastąpiło wykreślenie zapisu mówiącego o tym, że w klasie Superbike przy motocyklu musi znajdować się trzech wybranych mechaników, którzy będą oznakowani specjalnymi opaskami. Reszta ekipy nie mogłaby im pomagać (z wyjątkiem zawodnika). Obecnie wygląda to następująco:
 

Zawodnicy, którzy chcieliby dokonać zmiany opon w pit lane, muszą zatrzymać się przed garażem, wyłączyć silnik i zsiąść z motocykla.

Użycie narzędzi mechanicznych (maksymalnie dwóch w tym samym momencie, elektrycznych lub pneumatycznych) jest dozwolone.

Stojaki i podnośniki muszą być operowane manualnie i nie mogą być wspomagane przez zasilanie.

Użycie pomocniczego startera i/lub akumulatora startowego jest dozwolone do uruchomienia motocykla.

Sędzia faktu będzie obserwował sytuację i raportował wszelkie odstąpienia od tych zasad, które będą karane przez dyrekcję wyścigu przejazdem przez pit lane.

Czas pit stopu na zmianę opon wynosi 30 sekund plus dodatkowy czas potrzebny na wjazd i wyjazd z pit lane. Te działania będą monitorowane przez oficjalnego startera. Wszyscy zawodnicy, którzy zakończą pit stop przed upływem tego czasu, zostaną ukarani przez dyrekcję wyścigu karą przejazdu przez depot.

Podczas pit stopu można dokonywać zmian w ustawieniach motocykla.

Powyższe zasady nie obowiązują w przypadku pit stopu bez zmiany opon”.

Kolejne zmiany normują kwestię flag. W przypadku wywieszenia żółtej flagi teamy nie będą informowane pisemnie, że zawodnik otrzymał karę przejazdu przez pit lane za naruszenie zasad zachowania się. Większa zmiana dotyczy czerwonej flagi, czyli przerwania wyścigu, o czym mówi punkt 1:27.1.
 

Jeżeli dyrektor wyścigu zdecyduje się przerwać wyścig, czerwone flagi zostaną wywieszone na linii startmeta oraz na wszystkich stanowiskach sędziów wirażowych, a na torze zostaną zapalone czerwone światła. Zawodnicy muszą natychmiast zwolnić i powrócić do pit lane.

Wyniki będą wzięte z ostatniego pełnego okrążenia, podczas którego nie była wywieszona czerwona flaga i które przejechali zarówno lider wyścigu, jak i pozostali zawodnicy.

Wyjątek: jeżeli wyścig zostanie przerwany po użyciu flagi z szachownicą, stosuje się następującą procedurę:

1) Zawodnicy, którzy przekroczyli flagę z szachownicą zanim wyścig został przerwany, zostaną sklasyfikowani według ostatniego okrążenia.

2) Zawodnicy, którzy nie przekroczyli flagi z szachownicą zanim wyścig został przerwany, zostaną sklasyfikowani według przedostatniego okrążenia.

3) Końcowa klasyfikacja będzie ustalona według częściowej klasyfikacji i czasów.

Zawodnicy, którzy nie będą aktywnie uczestniczyć w wyścigu w trakcie wywieszenia czerwonej flagi, nie zostaną sklasyfikowani.

Zawodnicy pchający lub jadący na motocyklach, którzy nie wjadą do pit lane w ciągu pięciu minut od pokazania czerwonej flagi, nie będą sklasyfikowani”.

Drobne zmiany wprowadzono w tych punktach zapisów technicznych, które dotyczą przedniego i tylnego zawieszenia. W obu przypadkach dopuszcza się modyfikację lub wymianę sprężyn. Wcześniej przepisy mówiły, że wszystkie części mechaniczne lub elektroniczne muszą pozostać takie same jak homologowane. Dodano jednak wyjątki w postaci sprężyn i podkładek.

Oryginalny tekst zmian w formacie PDF znajdziecie na stronie internetowej FIM-u.

Autor: Wojciech Grzesiak