Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Testy Testy motocykli - recenzje, opinie, zdjęcia i komentarze Junak M12 Vintage - powiew klasyki w kategorii 125ccm Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Laboratorium

Junak M12 Vintage - powiew klasyki w kategorii 125ccm test, opinie i oceny

Do redakcyjnego laboratorium trafiła "customowa", bardziej klasyczna wersja Junaka M12 - z przydomkiem "Vintage". Co nas w niej urzekło, oraz jakie zalety ma ten sympatyczny chopper, przeczytacie poniżej!

Vintage

Czym się różnią obydwa modele? Przede wszystkim stylistyką (gabaryty, masa, osiągi silnika są identyczne); M12 przypomina Harley-Davidsona. Ma specyficzne, aluminiowe felgi, zbiornik "orzech" oraz linię przypominającą starego Sportstera. W M12 Vintage wprowadzono pierwiastki klasyczne; szprychowane felgi, nowe, niższe siedzenie, prostą kierownicę oraz inną kolorystykę.

 

 

Linia motocykla przypomina w pewnym stopniu Sportstera...

 

 

Testowany motocykl może się podobać. Jest przyzwoicie wykonany, a jakość spasowań czy zastosowanych materiałów nie odbiegaja od motocykli kategorii 125ccm produkowanych w Kraju Kwitnącej Wiśni. Kolorystyka Junaka przypadnie do gustu miłośnikom muzyki heavy metalowej oraz wszelkich sił ciemności - to kombinacja czarnego matu z czarnym połyskiem. Białe kierunkowskazy i tylna lampa wykonana w technologii led świetnie z tym harmonizują.

 

Klasycznych detali jest jeszcze kilka - maskownica filtra powietrza przypominająca silniki 883ccm, podłogi, zamiast podnóżków kierowcy,czy stacyjka z boku główki ramy. Charakteru maszynie dodają solidne elementy resorująco-tłumiące z anodowanymi elementami oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyn. W zasadzie można napisać, że Vintage jest dopracowany stylistycznie, gdyby nie dwie uwagi. Czcionka prędkościomierza zupełnie nie pasuje do koncepcji moto; można też bardziej popracować nad zamaskowaniem niektórych linek, cięgieł czy fragmentów instalacji elektrycznej...

Technika/Jazda

Junak M12 napędzany jest singlem o pojemności 125ccm generującym moc 10,1 KM przy 7500 obr./min. W celu ograniczenia wibracji jednostka napędowa otrzymała wałek wyrównoważający. Za dostarczenie paliwa odpowiada elektroniczny wtrysk paliwa. W połączeniu z masą 142kg Vintage legitymuje się przyzwoitymi osiągami jak na klasyczną 125. Motocykl żwawo przyspiesza a jego prędkość maksymalna, oscyluje w granicach 100km/h (licznikowych). Sprzęgło nie wymaga siły, a biegi przełączają się precyzyjnie. Skrzynię zestopniowano w sposób umożliwiający skuteczne wykorzystanie osiągów silnika.

 

 

Silnik ma wałek wyrównoważający i wtrysk paliwa...

 

 

 

Układ hamulcowy Junaka to klasyka gatunku. Pojedyncza tarcza (typu wave) z przodu i bęben z tyłu. Całość sprawnie hamuje, a dozowalność wypada znacznie lepiej, niż można się spodziewać dosiadając stosunkowo taniej, klasycznej "125". Oczywiście wolałbym hamulec tarczowy także z tyłu, ale w klasycznym sprzęcie nie jest to problem "wagi państwowej".

 

Zawieszenie zestrojono raczej miękko. Nieźle wybiera nierówności. Szybkie pokonywanie zakrętów wymaga nieco doświadczenia, ale Junak prowadzi się dość precyzyjnie - nie wpada także w dokuczliwe i wzbudzające stan przedzawałowy "kołysanie". Największe ograniczenia to szybko przycierające podłogi oraz początkowy brak zaufania do opon ( odczuwanie ich przyczepności nie jest intuicyjne na początku użytkowania - najlepiej sprawdzić ich zachowanie w złożeniu w czasie jazdy po okręgu na parkingu - zaufanie jest duże).

 

 

 

 

Autor: Jakub Olkowski

Strony:

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
Oceń ten materiał:
Zobacz galerię

Junak M12 Vintage

64
zdjęcia
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści