Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Wywiady Janusz Czaja - jak wyglądają szkolenia Suzuki Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Wywiady

Janusz Czaja - jak wyglądają szkolenia Suzuki

O tym, jak ważne jest doszkalanie motocyklistów i podnoszenie własnych umiejętności, nie trzeba chyba nikomu przypominać. Okazuje się jednak, że wielu motocyklistów bazuje na doradztwie „doświadczonych” kolegów z forum, którzy potrafią snuć takie teorie, że czasami włos na łydce się jeży. Ale tak bywa kiedy doświadczenie utożsamiane jest z ilością pisanych postów lub latami spędzonymi w siodle i jazdach dookoła zagrody. Powód zazwyczaj jest jeden – koszty. Niby na bezpieczeństwie się nie oszczędza, ale…

Suzuki postanowiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom motocyklistów i stworzyło w 2007 roku Suzuki Shell Moto Szkołę. I niby nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że za niewielkie pieniądze (koszt całodniowego szkolenia wynosi 150 zł) każdy użytkownik motocykla Suzuki ma możliwość podniesienia swoich umiejętności pod okiem doświadczonych instruktorów. Nasze relacje ze szkoleń mieliście okazję już czytać kilkukrotnie, dziś natomiast postanowiliśmy porozmawiać z Januszem Czają, człowiekiem, który jest odpowiedzialny za Suzuki Shell Moto Szkołę, aby przybliżyć Wam kulisy całego przedsięwzięcia.

MARCIN PIOTROWSKI: Skąd wziął się pomysł na Suzuki Shell Moto Szkołę?

Janusz Czaja: Głównym pomysłodawcą Moto Szkoły jest Suzuki Motor Poland, które jako pierwszy importer motocykli, siedem lat temu podjęło się organizacji zajęć teoretyczno-praktycznych dla osób posiadających motocykle marki Suzuki. Pomysł powstał w ramach założonej misji poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a realizowany miał być poprzez podwyższanie umiejętności motocyklistów.

Kto prowadzi szkolenia?

Wszystkie szkolenia prowadzone są przed doświadczonych instruktorów techniki jazdy, choć nie zawsze w tym samym składzie. Osobą, która jest na stałe, a jednocześnie odpowiada i koordynuje działania Suzuki Shell Moto Szkoły jestem ja. Od 16 lat jestem instruktorem nauki jazdy, a od 14 egzaminatorem zatrudnionym w warszawskim WORD-zie. Od 12 lat współpracuję z Grupą Image, z którą jako pierwsi wydaliśmy materiały dydaktyczne w postaci filmów traktujących o przygotowaniach do zdania prawa jazdy na kat. A, B, C, C+E i D. Od 5 sezonów prowadzę Moto Szkołę jako instruktor techniki jazdy oraz organizator. Jednak ze względu na bardzo duże zainteresowanie podczas szkoleń pomagają mi m.in.: Jędrzej Cisowski, Andrzej Drozd, Wojciech Drozd oraz instruktorzy techniki jazdy, za co im bardzo dziękuję.

Szkolenia prowadzone są na terenie całego kraju na różnych obiektach. Istnieje jakiś specjalny  „klucz” ich doboru?

Tak, obiekty dobierane są starannie i muszą spełniać pewne standardy. Podstawą jest oczywiście infrastruktura oraz możliwość dojazdu, ale nie mniejsze znaczenie mają sala wykładowa, w której prowadzimy zajęcia teoretyczne oraz plac manewrowy o nawierzchni asfaltowej, który niezbędny jest do prowadzenia zajęć praktycznych. W przeważającej mierze wykorzystujemy ośrodki doskonalenia techniki jazdy oraz tory kartingowe. Na Pomorzu wynajmujemy w tym celu pas lotniska.

Jaki jest zakres szkolenia i kto nad tym pracuje?  

Tematyka podzielona jest niejako na dwa zakresy: teoretyczny i praktyczny. Podczas zajęć teoretycznych staramy się przekazać uczestnikom jak bezpiecznie i świadomie należy prowadzić motocykl, jak zabezpieczać miejsce wypadku. Dużą wagę przykładamy do podstaw, zwłaszcza w pierwszym cyklu szkolenia, czyli pozycji na motocyklu, obserwowaniu toru jazdy, używaniu manetki gazu, jak i dźwigni hamulca przedniego oraz tylnego. Oczywiście omawiamy również „zjawiska” bardzo podstawowe, takie jak „przeciwskręt”. W trakcie zajęć praktycznych uczestnicy naszych szkoleń wykonują zestawy ćwiczeń, które umożliwiają zastosowanie zdobytej podczas wykładów wiedzy teoretycznej. W większości nasze ćwiczenia opracowałem osobiście na podstawie wieloletnich obserwacji podczas pracy jako instruktor, a następnie egzaminator.

No właśnie, obserwacje. Z jakimi błędami najczęściej się spotykacie?

Najczęstszymi błędami, typowymi dla początkujących, ale również doświadczonych motocyklistów (mówię o tych z dłuższym stażem), są: zła pozycja na motocyklu, błędna obserwacja toru jazdy, oraz – bardzo często – nieprawidłowe używanie dźwigni hamulca przedniego oraz tylnego. Jak wspomniałem wcześniej, właśnie na tych elementach skupiamy sporo naszej uwagi.

Czy pracujecie z uczestnikami indywidualnie?

Na początku każde ćwiczenie poprzedzone jest pokazem jednego instruktora (jedzie na motocyklu), a drugi w tym czasie objaśnia uczestnikom jak należy ćwiczenie wykonać. Oczywiście zdarzają się uczestnicy, którzy wymagają poświęcenia większej ilości czasu, zwłaszcza kiedy widzimy, że uwag w stosunku do jednej osoby jest więcej. Ważne jest to, aby każdy uczestnik kończący szkolenie wyjechał bogatszy nie tylko o wiedzę teoretyczną, ale również praktyczną.

Na co zwracacie szczególną uwagę podczas szkoleń?

Jest kilka zagadnień, nazwijmy to standardowych. Przede wszystkim staramy się pokazać uczestnikom jak płynnie prowadzić motocykl zarówno przyśpieszając, jak i pokonując zakręty, jak bezpiecznie sprawnie i omijać przeszkody, bezpiecznie i skutecznie hamować bez względu na to czy jadą na prostej, czy znajdują się na łuku drogi. Rzecz jasna w trakcie szkolenia padają pytania, więc i na nie reagujemy, podobnie jak na nietypowe zachowania uczestników. Choć niewiele jest nas w stanie zaskoczyć, to prawie na każdym szkoleniu znajdzie się ktoś, kto pokaże, że jeszcze nie wszystko widzieliśmy.

Czy uczestnicy do Was wracają, a jeśli tak, czy widzicie postępy w ich umiejętnościach?

Nieskromnie powiem, że mamy wielu uczestników, którzy chętnie do nas wracają i odwiedzają co roku, a z tego co udało nam się zaobserwować jasno wynika, że ich umiejętności są dużo większe niż osób, które biorą udział w szkoleniu po raz pierwszy. Coraz częściej obserwujemy również przyjazdy rodzinne, co nas bardzo cieszy.

czy planujecie rozszerzenie szkoleń na obiekty takie jak. np. Tor Poznań?

Moto Szkoła oferuję dwa rodzaje szkoleń: I - który w dużej mierze omówiliśmy oraz II dla osób posiadających certyfikat I stopnia. II etap organizowany jest w Moto Park Ułęż, ponieważ zapewnia odpowiednią infrastrukturę do przeprowadzenia zajęć teoretyczno-praktycznych z zakresu techniki i taktyki pokonywania zakrętów, udzielania pierwszej pomocy, gdzie uczymy się jak zdejmować kask osobom poszkodowanym i ćwiczymy techniki resuscytacji. Ale co najważniejsze, obiekt ten zapewnia odpowiednią ilość miejsca na ustawienie technicznego, szybkiego toru oraz prostej, na której w sposób bezpieczny można przyśpieszać osiągając maksymalne prędkości swojego motocykla oraz bezpiecznie hamować.

Kto wspiera szkolenia, komu warto w tym miejscu podziękować?

Warto przypomnieć, że głównym sponsorem Suzuki Shell Moto Szkoła jest Suzuki Motor Poland, patronem Shell Advance. Duże wsparcie organizacyjne mamy również ze strony dealerów Suzuki, za co bardzo wszystkim dziękujemy.

Dziękujemy za wywiad, jednocześnie życzymy kolejnych sukcesów i dalszego rozwoju projektu.

Więcej o motocyklach Suzuki

Tagi

oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści