Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jakim motocyklem na kat.B – czyli 125 na samochodowe prawo jazdy Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jakim motocyklem na kat.B – czyli 125 na samochodowe prawo jazdy

Od 24 sierpnia 2014 roku nowelizacja przepisów o ruchu drogowym umożliwia poruszanie się motocyklem o pojemności do 125 ccm przez osoby, które posiadają prawo jazdy kategorii B dłużej niż trzy lata. Czy na motor o pojemności silnika 125 trzeba mieć w ogóle prawo jazdy? Jakie warunki musi spełniać kierowca oraz czy każdą 125-tką można jeździć nie narażając się na konsekwencje prawne?

W związku z dużą liczbą zapytań przesyłanych przez was na redakcyjną skrzynkę mailową oraz na Facebookowy profil Motogen.pl postanowiliśmy przypomnieć przepisy jak i warunki, jakie musi spełniać kierowca oraz jego motocykl, aby móc poruszać się w po drogach publicznych bez motocyklowego prawa jazdy kat. A, A1 czy A2.

 

 

 

Jaki motocykl?

„W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2014 r. poz. 600) wprowadza się następujące zmiany:

(…)dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

4) kategoria (prawa jazdy - przyp. red.) B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.” (…)

 

Przeczytaj też: Redukcja mocy w motocyklu na kategorię A2 :  http://www.motogen.pl/Redukcja-mocy-w-motocyklu-na-kategorie-A2-jak-to-zrobic,18236.html

 

Mówiąc prościej: nie ma znaczenia wiek, rodzaj cyklu pracy silnika (dwusuw/czterosuw), fakt czy dany motocykl jest nowy czy używany, a także czy ma przeniesienie za pomocą automatycznej lub tradycyjnej skrzyni biegów. Musi jednak spełniać kilka warunków:

 

- pojemność mniejsza lub równa 125ccm,

- silnik może mieć maksymalną moc 11kW czyli 15KM,

- stosunek mocy do masy własnej musi być mniejszy lub równy 0,1 kw/kg czyli pojazd o masie 100kg może mieć maksymalną moc 10kW.

 

A zatem:

 

- jeśli kupujemy sportowego dwusuwa o pojemności 125 ccm i mocy 30 kW nie spełniamy dwóch ostatnich warunków. Do prowadzenia takiego pojazdu potrzebujemy stosowną motocyklową kategorię prawa jazdy.

- jeśli rozwiercimy nasz silnik do 150 ccm i spowodujemy wypadek (a komuś uda się odkryć przeróbkę), będziemy odpowiadać tak, jakbyśmy nie posiadali uprawnień do kierowania pojazdem.

- jeżeli pojazd jest używany i rejestrowany po raz pierwszy na terenie naszego kraju, wówczas urzędnik może opierać się albo na poprzednim dowodzie rejestracyjnym, albo na świadectwie homologacji danego modelu, dostarczonym przez importera. Ani diagnosta ani urzędnik nie mogą w inny sposób ustalić mocy ani masy danego pojazdu.

- jeśli kupimy pojazd o pojemności 125ccm i mocy większej, niż 11kW i poddamy go zdławieniu, nie możemy poruszać się na kategorię B (w niektórych krajach jest to możliwe, w przypadku Polski wiążące jest, aby dokonał tego producent, a zdławienie zostało wykonane w sposób „nieodwracalny”). Zatem jeśli będzie to pojazd fabrycznie zdławiony do 11kW – wszystko zagra, ale jeśli dokonamy tego sami, urzędnicy nie uznają zmiany mocy.

 

W przypadku, jeśli policjant posiada wątpliwości co do masy, mocy lub stosunku mocy do masy naszego pojazdu, ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny i podjąć czynności wyjaśniające. Tutaj należy pamiętać, że wszelkie samodzielne zmiany danych z dowodu rejestracyjnego (masa, moc, pojemność skokowa) noszą znamiona fałszerstwa i grożą sankcjami prawnymi.

 

Uwaga: stosunek mocy do masy znajduje się w rubryce „Q” dowodu rejestracyjnego.

 

Przeczytaj też: Top 10 najmocniejszych motocykli naked na rynku :  http://www.motogen.pl/Top-10-najmocniejszych-motocykli-naked-na-rynku,22070.html

Kierowca:

Aby kierowca posiadający prawo jazdy kategorii B mógł legalnie poruszać się jednośladem o pojemności mniejszej lub równej 125ccm musi:

 

- posiadać prawo jazdy kat.B dłużej niż trzy lata,

- posiadać certyfikowany kask ochronny (ubranie jest dowolne)

 

Tutaj kilka uwag:

 

- kierowca nie musi wykazywać, że jest od trzech lat aktywnym uczestnikiem ruchu,

- kierowca nie musi iść na żaden dodatkowy kurs.

 

Z własnego doświadczenia podpowiadamy, że warto wykupić kilka godzin jazd na motocyklu w szkole nauki jazdy – zwłaszcza, jeśli nie mieliście okazji wcześniej prowadzić jednośladów. Poczujecie się pewniej i z pewnością dowiecie się o wielu zagrożeniach wynikających z jazdy motocyklami.

 

Oczywiście namawiamy was do korzystania z ubrań motocyklowych. W końcu ochrona zdrowia lub życia powinna być dla was priorytetem. Warto jeździć motocyklem – zaoszczędzicie czas, zaznacie mnóstwo przyjemności, poznacie ciekawych ludzi, a przede wszystkim będziecie mieli lepszy kontakt z otoczeniem i codzienną dawkę pozytywnego nastroju.

 

 

 

 

 

 

 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści