-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Jakie opony na motocykl? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Jakie opony na motocykl?

Odpowiednia opona do motocykla z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy jednośladem jest kluczową sprawą. Zapewnia bezpieczne pokonywanie zakrętów, efektywne hamowanie, skuteczną trakcję oraz… zmniejszone zużycie paliwa. Jakie opony wybrać? Postaramy się znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Nowe czy używane

 

Do niedawna motocykliści dość często decydowali się na zakup opon używanych. W wielu wypadkach było to ogumienie „potorowe”, wykorzystywane przez zawodników wyścigowych. Zdecydowanie nie polecamy takiego ogumienia. Dlaczego? Z kilku powodów. Temperatura pracy, mająca bezpośredni wpływ na przyczepność, jest praktycznie niemożliwa do osiągnięcia w warunkach drogowych. Ponadto opona, która w trakcie weekendu wyścigowego jest kilkukrotnie nagrzewana i schładzana zaczyna twardnieć tracąc swoje właściwości.

 

Osobnym tematem jest zakup używanych opon drogowych nieznanego pochodzenia. Nie wiadomo, czy nie brały udziału w wypadku, jak były przechowywane, czy bieżnik nie został uszkodzony w wyniku złego montażu na kole, niewyważenia itp. Dlatego odradzamy takie działanie chyba, że znacie historię danej opony.

 

 

Z tego roku czy starsze?

 

W serwisach handlujących ogumieniem bardzo często znajdziemy opony nowe, ale dostępne z bieżącego lub z poprzednich roczników. Różnica w cenie często sięga kilkudziesięciu procent. Które z nich wybrać? To zależy. Guma przechowywana w odpowiedni sposób z fabryczną konserwacją starzeje się wolniej, niż w trakcie eksploatacji. Wiele osób nie chce mieć do czynienia z oponami starszymi niż 4-5 lat. To także granica, powyżej której zdecydowanie odradzamy ich eksploatację.

 

A co z nowymi gumami, które mają dwa lata?

 

Naszym zdaniem to bardzo dobry wybór, jednak pod jednym warunkiem. Trwałość opon turystycznych rzadko kiedy przekracza 10 tys. km (dotyczy opony tylnej). Jeśli wasze przebiegi przekraczają 5-7 tysięcy rocznie ogumienie będzie zużyte, zanim przekroczy barierę pięciu lat. Wówczas to dobre rozwiązanie. Jeśli jednak korzystacie ze swojego motocykla sporadycznie a przebieg roczny nie przekracza 1-2 tys. km zdecydowanie doradzamy zakup nowej gumy. Przy tak małym przebiegu akurat zużyjecie ją przed końcem „terminu przydatności do spożycia”.

 

 

Opony premium czy budżet?

 

Od kilku lat obserwujemy zwiększoną aktywność japońskiego Bridgestone. Mieliśmy okazję jeździć różnymi maszynami na tych oponach i stanowią one całkiem rozsądną propozycję. „Sportowcy” mogą liczyć na najnowsze dziecko z tego segmentu – czyli Battlax Hypersport S22. Jeśli ktoś nie poszukuje ekstremalnych osiągów, za mniejsze pieniądze znajdzie w tej kategorii starsze S21 lub BT-016 Pro. „Turystom” może przypaść do gustu szosowa T31 albo coś bardziej na bezdroża – A41, lub offroad - AX41. Fani ciężkich motocykli powinni spojrzeć na serię Exedra Max oraz Battlecruise – ta druga zaprojektowana została specjalnie z myślą o amerykańskich V-Twinach. Szacun dla Bridgestone również za gumy crossowe – cała seria Battlecross X świetnie działa na różnych nawierzchniach – od piachu po żwirowe i leśne szlaki. Ponadto w tym roku wypuścili także Battlecross E50 – oponę enduro z pełną homologacją wyścigową i drogową. Nic tylko szaleć w terenie.

 

I na koniec jeszcze dwa modele godne polecenia: jeśli budujecie customa w klimacie cafe-racera wybór może być tylko jeden AX41S - sprawdzającą się zarówno na drogach szutrowych jak i asfalcie. Widziałem te gumy założone także na supermoto. I coś dla użytkowników skuterów – SC2 i SC2 Rain – ta ostatnia ma znacznie poprawione parametry pracy na mokrej nawierzchni, dlatego sprawdzi się jesienią, wczesną wiosną i podczas tradycyjnego, polskiego lata…

 

 

Jednak bez względu na rodzaj motocyklizmu, jaki uprawiacie pamiętajcie, że opony są jedynymi punktami, które łączą was i waszą maszynę z nawierzchnią po której się poruszacie. Wybierajcie ogumienie rozsądnie – dopasujcie je do typu dróg jakimi będzie jeździć, zwracajcie uwagę na właściwe rozmiary i parametry, a przede wszystkim starajcie się nie oszczędzać na jakości. Niezależnie od tego czy chcecie urwać kolejne ułamki sekund na torze czy przejechać pół świata, warto zadbać o to, co uczyni waszą „przejażdżkę” bezpieczniejszą.

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
...
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści