Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Prezentacje Jakie funkcje spełnia olej silnikowy Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Prezentacje

Jakie funkcje spełnia olej silnikowy

Każdy olej silnikowy to mieszanina oleju bazowego oraz dodatków uszlachetniających. Sama baza nierzadko jest mieszanką kilku różnych składników, które w efekcie zapewniają pożądane własności. Rodzaj bazy decyduje o tym, czy olej jest mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny. Z kolei dodatki uszlachetniające mają za zadanie albo poprawić parametry oleju bazowego (np. ustabilizować jego lepkość w dłuższym czasie), albo zadbać o konkretne funkcje (np. zmywanie osadów). Wymagania odnośnie nowoczesnych olejów są tak wysokie, że dziś każdy olej ma w swoim składzie wiele różnych dodatków uszlachetniających. Postaramy się je omówić na przykładzie produktów firmy Liqui Moly.

Dobrej klasy olej silnikowy musi spełniać jednocześnie pięć następujących funkcji:

- smarowanie współpracujących części,

- chłodzenie, poprzez odbieranie ciepła z najbardziej obciążonych podzespołów,

- uszczelnianie wzajemnie poruszających się elementów,

- oczyszczanie silnika i kierowanie osadów do filtra oleju,

- ochronę antykorozyjną.

 

 

Pierwsza, podstawowa funkcja, jest ściśle związana z lepkością oleju, czyli jego zdolnością do oddzielania od siebie współpracujących elementów przy konkretnych obciążeniach. Lepkość musi być zgodna z zaleceniami producenta motocykla, opisanymi jako wymagana klasa lepkości SAE (np. 10W-40). Warto jednak wiedzieć, że dla profesjonalistów ważnym parametrem jest też bezwymiarowy indeks lepkości, który mówi o zmianach lepkości oleju wraz z temperaturą. Im indeks lepkości jest wyższy, tym olej jest mniej podatny na wahania tego parametru. Indeks lepkości podany jest w informacjach o produkcie na stronie internetowej producenta. Bezproblemowo można więc porównać indeksy dla olejów Liqui Moly z parametrami produktów konkurencyjnych.

 

Zobacz także: Wszystko, co chcecie wiedzieć o bazach i dodatkach olejów silnikowych

 

Chłodzenie jest niezwykle istotnym parametrem, szczególnie we współczesnych jednostkach turbodoładowanych. Wbrew pozorom, to olej, a nie ciecz chłodząca ma kontakt z najbardziej rozgrzanymi elementami silnika. Odbieranie ciepła z tłoków, panewek wału korbowego czy wirnika turbosprężarki to właśnie zadania oleju. Dobrej klasy produkt smarny musi mieć wysoką temperaturę zapłonu, odpowiednią stabilność temperaturową i być zabezpieczony przed utlenianiem w wysokich temperaturach. Oleje Liqui Moly wytrzymują nagły wzrost temperatur, jaki ma miejsce przy automatycznym gaszeniu silnika w trybie Start&Stop (np.  w niektórych skuterach), gdy obieg oleju się zatrzymuje.

 

 

Uszczelnianie, podobnie jak smarowanie, jest związane z lepkością oleju. Uszczelnianie tłoka w okolicy pierścieni zapewnia silnikowi odpowiednią kompresję, niezbędną do rozwijania pełnej mocy. Z kolei uszczelnianie innej pary ruchomej, zaworu i prowadnicy, samo z siebie ogranicza zużywanie oleju przez silnik.

 

Oczyszczanie silnika jest jedną z bardziej istotnych funkcji oleju. Zanieczyszczenia wewnętrzne to głównie produkty spalania, ale także drobinki ścieranego metalu. W zetknięciu z powierzchnią metalu detergenty oleju muszą być w stanie przejąć te cząsteczki, a z kolei zadaniem dyspersantów jest rozprowadzanie ich w objętości oleju i niedopuszczanie do powstawania większych skupisk. Tak rozpuszczone wtrącenia pozostają nieszkodliwe dla silnika. Oleje Liqui Moly, te syntetyczne, jak i te wyprodukowane w technologii syntetycznej, mają szczególnie silne własności płuczące. Dlatego przed pierwszym zastosowaniem oleju Liqui Moly warto przeprowadzić płukanie silnika preparatem Liqui Moly Engine Flush. Operacja ta wykonana tuż przed spuszczeniem starego oleju zajmuje jedynie 10 minut i pozwala na pozbycie się osadów wraz z usuwanym olejem. Dzięki temu dodatki uszlachetniające nowego oleju dłużej pozostaną w pełni aktywne.

 

Ochrona antykorozyjna polega na wytwarzaniu na podzespołach warstwy zabezpieczającej je przed kontaktem z tlenem, kwasami, wodą i innymi substancjami szkodliwymi. Im trwalsza i stabilniejsza jest taka warstwa, tym zabezpieczenie jest bardziej skuteczne. Sam olej musi być też neutralny w stosunku do metalu. Stąd też np. liczba zasadowa oleju TBN, odpowiadająca za usuwanie kwaśnych produktów spalania jest dobierana na ściśle określonym poziomie, odpowiednio wysokim do zapewnienia własności myjących, ale równocześnie nie przekraczającym poziomu bezpiecznego z punktu widzenia ochrony antykorozyjnej.

 

 

Prawidłowy dobór oleju do silnika staje się szczególnie istotny w obliczu obowiązujących obecnie tendencji do jednoczesnego zwiększania momentu obrotowego, obniżania zużycia paliwa oraz ograniczania emisji szkodliwych składników spalin. Wynikające z tego coraz większe obciążenie silników bardzo zawęża pole dopuszczalnych błędów w tym zakresie. Producent motocykla szczegółowo określa dziś wymagania odnośnie do oleju.

 

Może to robić na dwa sposoby:

- definiując własną normę,

- wymagając spełnienia określonych klas jakości i lepkości.

 

Istotna jest tu jedna informacja: marka oleju jest tylko zaleceniem, a nie wymaganiem. Stosowanie przez ASO danej marki olejów jednego producenta jest wyłącznie wynikiem uzgodnień handlowych. Normy producentów pojazdów są ogólnie dostępne i po spełnieniu odpowiednich wymagań środki smarne różnych marek mogą otrzymać odpowiednie aprobaty.

 

Przy wyborze oleju po klasach jakości i lepkości warto pamiętać o tym, że każdy znak ma swoje znaczenie. Jeżeli po symbolu jakości jest umieszczona data, to olej musi spełniać wymagania z tego roku. Oznaczenia na opakowaniach olejów Liqui Moly są kompletne, a przy doborze można się posłużyć katalogiem wymiany oleju na stronie internetowej producenta. Klarowny system nazewnictwa olejów Liqui Moly pozwala mieć pewność, że wybiera się produkt o określonych własnościach. Nazwa „olej syntetyczny” zarezerwowana jest tu wyłącznie dla produktów opartych o bazy IV grupy, a więc wymagających skomplikowanej syntezy polialfaolefin (PAO). Z kolei oleje III grupy, wykonane w procesie hydrokrakingu oleju mineralnego (HC), są oznaczane jako wykonane w „technologii syntetycznej”. Te drugie, pomimo niższych kosztów wytwarzania również mają swoje mocne strony, ale nie powinny być nazywane prawdziwymi syntetykami. Liqui Moly rygorystycznie tego przestrzega.

 

Powiązane materiały

POBIERZ WIĘCEJ
oceń ten materiał:
Liqui Moly Olej silnikowy Liqui Moly
Liqui Moly Olej silnikowy Liqui Moly
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści