Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jaki skuter na początek - Piaggio Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jaki skuter na początek - Piaggio

Zakup pierwszego w życiu skutera to wielkie przeżycie dla początkujących adeptów jednośladów. Teoretycznie, skuter taki powinien być jak najmniej skomplikowany, lekki i dobrze się prowadzić. Ale czy tylko to się liczy? Zobaczmy, co ciekawego dla początkujących przygotowało włoskie Piaggio.

Młodym stażem skuterzystom zazwyczaj brakuje odpowiedniej znajomości tematu, doświadczenia, a także świadomości swoich jednośladowych preferencji, które czasami ewoluują i rozwijają się latami. Postaramy się tutaj podpowiedzieć, na jakie czynniki zwracać uwagę, by nie popełnić szkolnych błędów i cieszyć się z pierwszego skutera.

 

Jakie mamy uprawnienia i doświadczenie drogowe?

 

To jeden z podstawowych czynników, który nie tylko powinniśmy, ale wręcz musimy brać pod uwagę! Jeśli nie mamy żadnego prawa jazdy, skazani jesteśmy na motorowery, czyli skutery napędzane silnikiem o pojemności 50 ccm i prędkości maksymalnej ograniczonej do 45 km/h. Motorowery mają nieskomplikowaną budowę, są niedrogie, lekkie, a z ich prowadzeniem powinien dać sobie radę każdy, kto opanował sztukę jazdy na rowerze. W ofercie Piaggio te założenia spełnia model Liberty 50, napędzany czterosuwowym silnikiem o mocy 3,3 KM. Motorower ma jednak ograniczenia, z których największym jest prędkość maksymalna (45 km/h). O ile taki skuter będzie świetny w małych miastach, czy na nadmorskich bulwarach, to w szybkim ruchu, na dwupasmówkach wielkich aglomeracji deficyt mocy i prędkości może okazać się nie tylko dokuczliwy, ale i niebezpieczny.

 

Prawo jazdy kat. B (posiadane przez minimum 3 lata) daje możliwość dosiadania skuterów o pojemności 125 ccm i mocy nie przekraczającej 11 kW (14,95 KM) przy stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW na 1 kg. Taki pojazd ma już odpowiedni  zapas mocy nawet do jazdy po szybkich, miejskich obwodnicach. Jeźdźcy z motocyklowym prawem jazdy kat. A mogą bez problemu dosiadać większych skuterów, ale to właśnie klasa 125 może być śmiało uznana za złoty środek w kategorii skutera na początek. Tu mamy do wyboru Liberty 125, oraz bardziej komfortowy i zaawansowany technicznie model Medley 125.

 

Techniczne zawiłości

 

Przy wyborze pierwszego skutera liczą się nie tylko uczucia (czytaj: pasujący nam wygląd i styl), ale też szczegóły konstrukcyjne. Jednym z ważnych czynników jest rodzaj chłodzenia jednostki napędowej. Silnik chłodzony powietrzem jest z założenia mniej skomplikowany (a zatem tańszy w produkcji) i wymaga minimalnej uwagi przy obsłudze. Właśnie taką, prawie 11-konną jednostkę napędową ma popularny Liberty 125. To godna zaufania, sprawdzona maszyna, w ciągu kilkunastu lat produkcji kupiło około 800 000 osób! 

 

Za to silnik chłodzony cieczą, ze względu na stabilność temperatury pracy w każdych warunkach, staje się idealny na jesienne czy zimowe dni. Pracuje on także ciszej i z założenia jest trwalszy, co może mieć wpływ przy osiąganiu bardzo dużych przebiegów. Jeśli więc interesuje nas „wół roboczy” do jazdy 365 dni w roku, albo skuter do długich podróży, to warto zainteresować się wersjami z chłodzeniem cieczą, czyli np. Medley 125.

Drugim czynnikiem jest wielkość kół skutera. Niewielkie koła (np. 12 cali) zajmują mało miejsca i pozwalają na wygospodarowanie większej przestrzeni bagażowej – to zdecydowane plusy. Niestety przy pokonywaniu nierówności nie dają sobie tak dobrze rady, jak duże koła, które posiadają oferowane w Polsce modele Piaggio. Dzięki temu pojazdy tej marki są idealną propozycją na, nie zawsze równe, polskie drogi.

 

Na co jeszcze zwracać uwagę przy wyborze pierwszego skutera? Na sprawy czysto praktyczne, odpowiadające naszym potrzebom. Czy przestrzeń bagażowa jest wystarczająco duża, czy można zamontować dodatkowe akcesoria (np. kufer przydatny w czasie długich podróży), czy pod siedzeniem zmieści się posiadany przez nas kask? Dla jednych będą to bardzo ważne czynniki, dla innych wręcz pomijalne, a bardziej istotna okaże się np. ochrona przed czynnikami atmosferycznymi. Skutery Piaggio z linii Liberty i Medley można uznać za bardzo uniwersalne. Mają całkiem pojemny schowek, mimo tego, że poruszają się na dużych kołach (duże koła zmniejszają powierzchnię schowka pod kanapą); owiewki ładnie się prezentują, jednocześnie chroniąc przed deszczem i wiatrem. To taki kompromis w najlepszej formie, bez rezygnowania z najważniejszych cech, które powinny charakteryzować skuter dla początkującego.

 

Dlaczego markowy?

 

Wielu początkujących przy wyborze pierwszego skutera sugeruje się głównie ceną, nie zastanawiając się nad marką, a za tym idącą jakością wykonania i trwałością. To jeden z największych błędów, który w ekstremalnych przypadkach może doprowadzić do wypadku, albo do zniechęcenia się do jednośladów. Śliskie opony, wibracje, kiepskiej jakości materiały, awaryjność i problemy z ergonomią to tylko najbardziej oczywiste problemy skuterów „marketowych”. Produkt markowy można łatwiej odsprzedać, jednocześnie nie narażając się na dużą utratę wartości. Inwestujemy co prawda większą sumę, ale znakomitą jej większość odzyskujemy. I tu pojawia się pytanie, czy jednoślady dobrych producentów muszą być drogie? Niekoniecznie. Piaggio Liberty 125 kupimy już za niecałe 13 tys. zł, co przy dostępnych w autoryzowanych salonach sprzedaży atrakcyjnych formach finansowania nie jest barierą nawet dla mniej zamożnych, początkujących skuterzystów. W zamian otrzymujemy bardzo dobry jakościowo skuter wyposażony we wtrysk paliwa, ABS, a przede wszystkim właściwości jezdne gwarantujące bezpieczną i przyjemną jazdę.

 

A więc jaki skuter na początek?

 

Dopasowany do naszych możliwości (prawo jazdy?), potrzeb i możliwości finansowych. Skuter markowy, bezpieczny i niezawodny. Takie możliwości daje właśnie Piaggio!

Więcej o motocyklach Piaggio
Piaggio Liberty 50 Piaggio Liberty 50
Piaggio Medley 125 Piaggio Medley 125
Piaggio Liberty 125 Piaggio Liberty 125
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści