Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jaki cafe racer 125 - FB Mondial Hipster HPS 125 Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jaki cafe racer 125 - FB Mondial Hipster HPS 125

Motocykle typu cafe racer stają się coraz bardzie popularne. Moda ta nie omija także popularnej klasy 125. Mondial Hipster HPS 125 jest bardzo ciekawym przedstawicielem tego nurtu.

Od buntowników, do seryjnej produkcji

 

Od czego to wszystko się zaczęło? W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku brytyjscy Rockersi, jeżdżący od knajpki do knajpki, czasami lubili się też ścigać. Nie były to jednak wyczyny na torze, tylko – jak na niegrzecznych chłopców przystało – ostra jazda po drogach publicznych. Startem i metą były popularne bary czy kawiarnie, w których motocykliści lubili przesiadywać (np. Ace Cafe w Londynie). By poprawić osiągi klasycznych maszyn, obniżano kierownice i demontowano część niepotrzebnego wyposażenia, by jak najbardziej ograniczyć masę. Tak właśnie powstawały cafe racery, czyli w wolnym tłumaczeniu „kawiarniane wyścigówki”. Ile w tym sportu, a ile buntu czy lansu, trudno dzisiaj ocenić. Prawdziwych Rockersów już obecnie mamy jak na lekarstwo, ale ten nurt w konstruowaniu motocykli pozostał do dzisiaj.

Po typowo customowych motocyklach przyszedł czas na seryjne, ciężkie maszyny budowane w tym stylu. A czemu by nie pójść krok dalej i nie dać szansy poczucia w sobie buntownika właścicielom popularnych motocykli klasy 125 ccm? Przypomnijmy tylko, że prawo jazdy kat. B (posiadane przez minimum 3 lata) daje możliwość dosiadania jednośladów o pojemności 125 ccm i mocy nie przekraczającej 11 kW (14,95 KM) przy stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW na 1 kg. Te zasady odnośnie samej konstrukcji spełnia Mondial Hipster HPS 125.

 

Sportowe korzenie i lata tradycji

 

Historia FB Mondial zaczyna się w 1929 roku. Jest to marka na wskroś włoska, założona w Mediolanie przez braci Boselli (stąd FB w nazwie, od włoskiego jak Fratelli Boselli, czyli po prostu „Bracia Boselli”). Lata pięćdziesiąte ubiegłego wieku (a konkretnie okres 1949-1957 r.), to największe sukcesy sportowe firmy, włączając to mistrzostwa w Grand Prix indywidualnie i wśród producentów (po 5 tytułów w obu kategoriach). Po wycofaniu się firmy ze sportowych aren, FB Mondial miał burzliwą historię, produkując głównie egzotyczne maszyny w małych seriach. Pomimo wielu zmian właścicielskich, ostatecznie prawa do marki pozostały w rękach rodziny Boselli. Dzięki temu, w 2014 roku producent odrodził się z zupełnie nowym projektem. Na jego czele stoją Pierluigi Boselli, oraz przemysłowiec Cesare Galli. Motocykle, ze wsparciem technologii koncernu Piaggio powstają w Chinach.

 

Cafe racer pełną gęba!

 

FB Mondial Hipster HPS 125 jest prawdziwym caffe racerem z krwi i kości. Wygląda wręcz jak maszyna customowa, robiona na zamówienie w niewielkim warsztacie. Niska kierownica z zamocowanymi na jej końcówkach lusterkami to podstawowy znak rozpoznawczy motocykli tego nurtu. Ale to nie wszystko. Mamy także minimalistyczne, ale dwuosobowe siedzenie, krótkie błotniki i wysoko poprowadzony wydech. Całość jest ładnie spasowana i wykonana z materiałów dobrej jakości, czego nie zawsze można powiedzieć o motocyklach pochodzących z Chin. Również silnik pozytywnie zaskakuje kulturą pracy i niskim poziomem wibracji. To nowoczesna jednostka zaprojektowana przez Piaggio, wyposażona w chłodzenie cieczą i dwa wałki rozrządu umieszczone w głowicy. FB Mondial Hipster HPS 125 ma wszystko to, co powinien mieć cafe racer, nie tylko przeznaczony dla początkujących. Za zasilanie oczywiście odpowiada wtrysk paliwa, a motocykl spełnia surowe normy emisji spalin.

 

Do kawiarni i na co dzień

 

Dzięki swojemu zadziornemu wyglądowi FB Mondial Hipster HPS 125 doskonale sprawuje się jako cafe racer, można też liczyć na ciekawskie spojrzenia przechodniów, a i wytrawni motocykliści zawieszą oko na tym modelu. Ale „Hipster” to nie tylko pojazd dla dziwacznie ubranych, ekscentrycznych brodaczy, ale po prostu ciekawy motocykl dla każdego entuzjasty ciekawego stylu. Z uwagi na sprawdzoną technikę, płynnie pracujący silnik o mocy prawie 14 KM, dopracowane hamulce i zawieszenie, motocykl ten może być po prostu ciekawym, nietuzinkowym pojazdem na co dzień. Ma wszystko, co powinna mieć uniwersalna maszyna klasy 125 ccm, a klimat cafe racera jest tylko uzupełnieniem, a nie ograniczeniem praktyczności.

Powiązane materiały

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści