Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jak poprawić skuteczność hamulców w motocyklu? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jak poprawić skuteczność hamulców w motocyklu?

Rozpędzić motocykl jest niezwykle łatwo: mała masa w połączeniu z odpowiednią mocą gwarantuje nam przyspieszenie niedostępne dla większości zwykłych aut. Ale prędkość też należy czasem wytracić i tu pojawia się pewna istotna kwestia. Jak poprawić skuteczność układu hamulcowego? Jest na to kilka niezawodnych sposobów!

Za wytracenie prędkości w motocyklu odpowiada układ hamulcowy, w którego skład wchodzą: dwa (lub trzy) zaciski hamulcowe (bądź w starszych konstrukcjach bęben) z klockami oraz z pompami hamulcowymi (wyposażonymi w dźwignie) połączonymi z nimi przewodami, dwie (lub trzy) tarcze hamulcowe, płyn hamulcowy, oraz opony. Cała siła hamowania przenoszona jest poprzez obręcze na opony i z opon na nawierzchnię. Ważne jest, że powierzchnia styku opon z asfaltem, popularnych modeli motocykli, jest mniejsza od dłoni dorosłego mężczyzny.

 

Zatem jeżeli twój motocykl dysponuje ogumieniem będącym w dobrej kondycji, zapewniającym odpowiednią przyczepność, a w twoim odczuciu hamulce są jedynie spowalniaczami i siła hamowania nie spełnia twoich oczekiwań, wówczas ten poradnik jest skierowany do ciebie. Jak zatem poprawić skuteczność hamulców w twoim motocyklu?

 

1. Dźwignia hamulca

 

Zacznijmy od, wydawałoby się, najbardziej prozaicznej części układu hamulcowego – dźwigni hamulca będącej na kierownicy.  To właśnie nacisk na nią powoduje wciśnięcie tłoczka w pompie hamulcowej, która wytwarza ciśnienie hydrauliczne płynu hamulcowego. Ten płyn z założenia jest nieściśliwy i powoduje wysunięcie tłoczków w zacisku hamulcowym, bądź rozpieraku szczęk hamulca bębnowego. Tłoczki napierają na klocki hamulcowe, powodując ich dociśnięcie do tarcz hamulcowych i tym samym wytwarzają siłę hamowania.

 

Wracając do pierwszego elementu układu hamulcowego – dźwigni, z racji cięcia kosztów, niektórzy producenci jednośladów nie montują regulowanych dźwigni, pozwalających dostosować nam ich odległość od manetki, z uwzględnieniem długości naszych palców. A to właśnie nasza prawa dłoń dozuje odpowiednio siłę hamowania i jeżeli dźwignia jest za daleko, albo zbyt blisko kierownicy, nie zapewni nam odpowiedniego wyczucia hamulca, a także w sytuacji awaryjnej może spowodować, że układ nie będzie działać w pełni efektywnie.  Wymiana dźwigni na regulowane, pozwoli ci optymalnie dostosować ustawienie dźwigni do twojej anatomii.

 

 

2. Pompa hamulcowa

 

Jeżeli twoja pompa nie jest sprawna i nieprawidłowo wytwarza ciśnienie, wówczas należy wykorzystać zestaw naprawczy i wymienić tłoczek z uszczelnieniem. Jednakże jeżeli pompa jest sprawna, a i tak siła hamowania nie spełnia naszych oczekiwań, wówczas można pokusić się o jej wymianę. Różnica z wymiany tradycyjnej pompy na radialną jest bardzo duża. Obecnie każdy motocykl z segmentu sport jest fabrycznie wyposażony w tego typu rozwiązanie.

 

3. Płyn hamulcowy

 

Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli bardzo chętnie pochłania wilgoć. A jak zapewne wiecie, przy hamowaniu generowane jest ciepło… dużo ciepła. Płyn hamulcowy ma temperaturę wrzenia ok. 230OC, a woda, jak wiadomo, wrze przy temp. ok. 100OC (przy normalnym ciśnieniu!). Zatem im więcej wody w płynie hamulcowym, tym większe ryzyko pojawienia się pęcherzyków powietrza podczas kilku gwałtownych hamowań. Woda w układzie zmniejsza siłę hamowania, a dodatkowo powoduje jego korozję. Dlatego rekomendowana jest wymiana płynu hamulcowego co 2 lata. Pamiętaj, aby przed wymianą sprawdzić jaki typ płynu rekomendowany jest do twojego motocykla!

 

 

4. Przewody hamulcowe

 

To one właśnie pełnią bardzo ważną funkcję w całym układzie hamulcowym - „transportują” płyn hamulcowy, zamieniając ruch ręki (czy nogi) w ruch tłoczków dociskających klocki do tarcz . Zazwyczaj w motocyklach (zwłaszcza japońskich) nadal fabrycznie montowane są gumowe przewody hamulcowe. Niestety z wiekiem ich elastyczność, pomimo wewnętrznego oplotu, wzrasta i część ciśnienia generowanego przez pompę, zamiast bez strat spowodować ruch tłoczków w zacisku, ucieka na rzecz lekkiego rozszerzenia przewodów (puchnięcia). Jeżeli odwiedziliście jakieś serpentyny bądź tor wyścigowy, czyli byliście tam, gdzie często i intensywnie się hamuje, wówczas na pewno doświadczyliście zjawiska „wpadania” dźwigni hamulca. Z każdym kolejnym hamowaniem (kiedy układ jest mocno już rozgrzany), dźwignia hamulca wręcz opiera się o manetkę gazu, nie pozwalając na efektywne działanie układu hamulcowego.

 

Przewody tzw. gumowe mają swoją trwałość i tu producenci nie zawsze o tym informują w swojej dokumentacji technicznej. Jednakże taki przewód powinien być wymieniany (w zależności od publikacji) po 5 bądź 8 latach. 

 

Wymiana starych gumowych przewodów na nowe (oryginalne dostępne w ASO) to koszt bardzo mocno uszczuplający każdą świnkę skarbonkę. Alternatywą są przewody w oplocie stalowym, które nie dość, że są znacznie trwalsze od tych gumowych, to dodatkowo mają znacznie mniejszą podatność na rozszerzanie się wskutek wewnętrznego ciśnienia. Wartością dodaną jest to, że występują w znacznie szerszej gamie kolorystycznej :) Zatem możemy dodatkowo zindywidualizować swój ukochany jednoślad, a różnicę w dozowalności odczujemy już przy pierwszym naciśnięciu dźwigni – punkt hamowania będzie znacznie dokładniej wyczuwalny niż wcześniej. W jeździe, zwłaszcza tej szybszej, z częstym i intensywnym hamowaniem, różnica będzie znaczna, bo układ będzie mniej wrażliwy na wysokie temperatury. Aby dobrać przewody hamulcowe do swojego motocykla, możecie skorzystać z katalogu producenta, np. TRW.

 

 

5. Zaciski hamulcowe.

 

Tu też ważna jest ich sprawność i stan. Czy tłoczki lekko pracują, czy ich ruch jest płynny, czy na ich ściankach nie ma zabrudzeń i korozji? Czy zacisk hamulcowy (pływający) płynnie się rusza na jarzmie i czy uszczelnienie przeciwpyłowe nie jest uszkodzone? Czy zaciski nie mają wycieków płynu hamulcowego - z odpowietrznika, czy też uszczelnień. Jeżeli wymagają naprawy, wówczas należy bezzwłocznie ją wykonać.

 

Przygotowując motocykl do sezonu, nie zapominajcie też o regularnym czyszczeniu zacisków hamulcowych. Najbardziej newralgicznym elementem są tłoczki, które powinny mieć czystą i gładką powierzchnię boczną, którą współpracują z uszczelniaczem. Każdy zapieczony brud na bocznej powierzchni powoduje z czasem uszkodzenie powierzchni uszczelniającej i tym samym awarię – wyciek. Tłoczek powinien lekko i płynnie dać się wcisnąć do zacisku. Przy odkręconym zacisku, bez klocków hamulcowych - uważaj z nadmiernym wysuwaniem tłoczków, aby nie wypadły z zacisku!!! Do czyszczenia najlepszy jest zmywacz do układów hamulcowych + szczoteczka do zębów do usunięcia brudu z zakamarków. Tego typu preparat nie uszkodzi ani gumowych uszczelnień ani  lakierowanych elementów (np. felgi, goleni zawieszenia itp.), a z racji dużego ciśnienia, bardzo

dobrze penetruje usuwając brud i efektywnie odtłuszczając czyszczoną powierzchnię.

 

 

6. Klocki hamulcowe

 

Odgrywają niezwykle ważną rolę w układzie hamulcowym, to one poprzez okładzinę wytwarzają tarcie o tarczę hamulcową i tym samym siłę hamowania.  Dodatkowo klocek hamulcowy poddawany jest ścinaniu poprzez nacięcia na tarczach, czy też wyfrezowane rowki, ale ma to znikome znaczenie dla pracy całego układu.

 

Zatem po stronie samej okładziny istotne są następujące cechy:

 

  • trwałość (zarówno okładziny jak i tarczy)
  • zapewnienie odpowiedniej wartości współczynnika tarcia (przez całą grubość okładziny)
  • izolacja termiczna (zminimalizowanie przenoszenia wysokiej temperatury na tłoczki hamulcowe i zacisk)
  • ochrona środowiska (pył wytwarzany przez zużywającą się okładzinę nie powinien zawierać metali ciężkich)

 

Zatem jeżeli twój motocykl był wyposażony w klocki hamulcowe nieco starszej generacji – np. organiczne, zastępując je klockami z okładziną ze spieków metalowych (tzw. sintermetalowe) zapewnisz wzrost siły hamowania i lepszą sprawność układu. Tego typu klocki nie wymagają wymiany tarcz na inne, można je spokojnie stosować z oryginalnymi tarczami (wyjątek stanowią jedynie tarcze żeliwne). Jednakże czasem wiąże się to z nieco głośniejszą pracą układu hamulcowego (zwłaszcza przy lekkim dohamowywaniu) oraz nieco szybszym zużyciem tarcz. Ale przy dynamiczniejszej jeździe zapewnią wyższą skuteczność hamowania - czyli poprawią bezpieczeństwo czynne!

 

Klocki należy wymienić również, kiedy miały dłuższą styczność z olejem (dotyczy szczególnie klocków mineralnych, które są higroskopijne). Niestety awaria zawieszenia i użytkowanie motocykla z cieknącymi lagami, gdzie olej „leje się” na zaciski i tarcze doprowadzić może do zmniejszenia skuteczności układu hamulcowego. W takim przypadku rekomendowana jest wymiana klocków na nowe (oczywiście po uprzedniej naprawie zawieszenia i dokładnym odtłuszczeniem zabrudzonych elementów układu hamulcowego) oraz wymiana płynu hamulcowego.

 

 

7. Tarcze hamulcowe

 

Tarcza hamulcowa w motocyklu jest znacznie bardziej wyeksponowana niż w innych pojazdach, dzięki czemu łatwiej się chłodzi podczas jazdy. Asortyment tarcz jest obecnie bardzo duży, można kupić tarczę o takim kształcie jak oryginalna albo akcesoryjne, o bardziej wymyślnym wyglądzie.

 

 

Tarcza o większej liczbie wcięć lepiej odprowadza ciepło, a niższa temperatura układu to jego wyższa sprawność w czasie ekstremalnego użytkowania.  Otwory te pełnią jeszcze dodatkową funkcję – usuwają zanieczyszczenia, np. pył ze ścieranych tarcz i klocków.

 

Ale zapewne domyślacie się, że spowoduje to nieco szybsze zużycie się klocków hamulcowych… Chyba, że wraz z tarczą zamontujemy dedykowane do tych tarcz sinter metalowe klocki hamulcowe.

Jest jeszcze jedna modyfikacja, często spotykana wśród użytkowników supermoto. Mianowicie wymiana tarczy na taką o większej średnicy. Jednakże tego typu modyfikacja wymaga zastosowania adaptera, który zmieni mocowanie zacisku hamulcowego, tak aby prawidłowo współpracował z większą tarczą.

 

Pamiętajcie sprawny układ hamulcowy to wasze bezpieczeństwo czynne!

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści