Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Jak dopasować motocykl do wzrostu Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Jak dopasować motocykl do wzrostu

Motocykle, niejako z założenia, nie są zbyt wygodnymi pojazdami, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy kąty wygody z normy DIN. Wynika to z tego, że takie elementy jak kierownica, siedzenie czy podnóżki są zamontowane często bez możliwości ich regulacji. Na szczęście istnieją sposoby na poprawienie komfortu jazdy na motocyklu.

W zależności od producenta motocykla wymiary kierowcy mogą nieco odbiegać od najczęściej stosowanego wzorca:

 

  • Wzrost 175cm
  • Waga 80-85kg (w stroju motocyklowym)
  • Proporcjonalna budowa ciała

 

Takie dane, przyjęte przez producenta, mają wpływ na ergonomię motocykla, a także co istotne, na fabryczne nastawy zawieszenia. Co mamy zrobić, kiedy nasz wzrost znacząco odbiega od przyjętych normatywów, a chcemy wygodnie i bezpiecznie jeździć na motocyklu?

 

Jestem niskim kierowcą

 

W przypadku niskiego wzrostu, bądź nieco zbyt krótkich nóg, największym problemem będzie swobodne dotykanie stopą nawierzchni drogi siedząc na motocyklu. Jeżeli kierowca nie jest w stanie tego w łatwy sposób zrobić, będzie to dla niego uciążliwe i niebezpieczne podczas zatrzymywania i ruszania.

 

Na pierwszy ogień idzie więc siedzenie

 

Jeżeli mamy regulację wysokości, to siedzenie powinniśmy ustawić w najniższej pozycji. Jeżeli siedzenie jest dwuczęściowe, czyli część kierowcy jest niezależna od części przeznaczonej dla pasażera, wówczas możemy poszukać wśród siedzeń akcesoryjnych zamiennika o innej wysokości.  Jeżeli nasz motocykl ma jedno podwójne siedzenie (kierowca + pasażer) wówczas zwiększy to koszt zakupu takiego nowego, obniżonego siedzenia. Ważne by wiedzieć, że niższe siedzenie z cieńszą pianką nie zawsze oznacza mniejszy komfort podróżowania, bo niektórzy producenci do niższych siedzeń montują specjalne wkładki żelowe.

Oczywiście jest jeszcze jedna metoda, nieco chałupnicza, polegająca na oddaniu siedzenia do tapicera w celu zmniejszenia grubości pianki w siedzisku i przeprofilowaniu go odpowiednio, aby było także węższe w przekroku. Dlaczego to takie ważne? Jeżeli mamy nawet niskie siedzisko, ale jest ono szerokie, wówczas musimy mocniej rozszerzyć nogi, aby postawić stopy na ziemi, a to skraca ich zasięg.

 

Oczywiście znam kilka osób, którym wysokość siedzenia mimo niskiego wzrostu nie przeszkadza, ale wymaga to umiejętności oraz wprawy w wykorzystaniu „infrastruktury” – garb na drodze, krawężnik itp.

 

Obniżenie całego motocykla

 

Jeżeli siedzenie to za mało, wówczas musimy zmniejszyć prześwit motocykla. Najtańszy sposób – czyli obniżenie ciśnienia w oponach zdecydowanie odradzam!

 

Zatem pozostaje nam jedynie modyfikacja zawieszenia.

 

Zacznijmy od tyłu.

 

Możemy wymienić cały zespół tłumiąco-resorujący na niższy, co spowoduje, że wahacz podczas jazdy już nie będzie pod takim samym kątem względem jezdni jak poprzednio.

 

Tu propozycja np. firmy Wilbers:

 

 

To rozwiązanie skuteczne, ale też bardzo drogie. Na szczęście jest jeszcze inny, nieco bardziej przychylny dla naszej kieszeni sposób. Jest to zestaw obniżający firmy TRW Lucas przy zastosowaniu którego nie ma potrzeby wymieniać całego elementu resorująco tłumiącego.

 

 

Dzięki zastosowaniu takiego zestawu, możemy zredukować od 20 do nawet 40 mm wysokość motocykla. I co jest ważne w przypadku takich zestawów innych producentów – nie wszystkie (w przeciwieństwie do produktów TRW) mają homologację, która jest gwarancją bezpieczeństwa produktu!

 

Jak widzimy na powyższym zdjęciu, w skład takiego zestawu (w zależności od modelu motocykla) wchodzą elementy zespołu dźwigni tylnego amortyzatora (tzw. kiwaczki), mocowania amortyzatora i odpowiednio wytrzymałe śruby. Chcesz dobrać pasujący do twojego motocykla zestaw? Bardzo proszę!

 

Musimy jednak pamiętać o tym, że po obniżeniu tylnego zawieszenia zmieni się nam nieznacznie geometria motocykla – teraz przednie zawieszenie będzie pod nieco mniej ostrym kątem względem nawierzchni… Jednoślad zyska nieco na stabilności, kosztem nieco mniejszej zwrotności. Żeby uściślić, różnice przy normalnym użytkowaniu będą marginalne.

 

Oczywiście jeżeli obniżenie tylnego zawieszenia jest niewystarczające, wówczas można również dodatkowo zaingerować w przednią amortyzację. W przypadku zawieszenia teleskopowego wystarczy ustawić inną wysokość obu teleskopów względem półek (wpuścić je). Po takiej modernizacji należy upewnić się, że motocykl po postawieniu go na bocznej podpórce (stopce) nie stoi zbyt pionowo, gdyż przy mocniejszym powiewie wiatru, szczególnie gdy przykryty będzie pokrowcem, istnieje ryzyko, że się po prostu przewróci.

 

Należy też pamiętać, że motocykl ma teraz mniejszy prześwit, czyli nieco szybciej będziecie przycierać podnóżkami w pochyleniu, a także łatwiej będzie uderzyć spodem motocykla przejeżdżając przez jakiś garb.

 

Kierownica w dłonie!

 

Jeżeli dotykamy już swobodnie nawierzchni, a do kierownicy nam nieco za daleko, bądź wymusza ona na nas zajęcie niewygodnej, mocno rozciągniętej pozycji, wówczas w przypadku kierownicy typu clip-on możemy wymienić je na takie posiadające regulacje:

 

 

A co jeżeli, jesteś znacznie wyższa/wyższy niż 175cm?

 

Jako, że dużo zostało już napisane powyżej, ograniczę się do wypunktowania poniższych zagadnień.

 

1. Siedzenie:

 

a. Regulacja (jeżeli jest)

b. Wymiana siedzenia na wyższe

c. Oddanie do specjalisty w celu przetapicerowania, dodania dodatkowej warstwy gąbki

2. Zawieszenie tylne:

 

a. Wymiana tylnego elementu resorująco tłumiącego (droga sprawa)

b. W przypadku modeli BMW z zawieszeniem typu Paralever można wymienić ramię reakcyjne na odpowiednio dłuższe (jeżeli jest ono nad wahaczem), albo krótsze (jeżeli jest pod wahaczem).


Zastosowanie zestawu podwyższającego tylne zawieszenie (analogicznie jak w przypadku obniżenia).

Jednakże należy pamiętać, że w przypadku, kiedy tył powędruje w górę, nieco zaostrzy się nam geometria przodu. Motocykl nieznacznie zyska na zwrotności nieco tracąc na stabilności.

 

1.Kierownica:

 

a. Wymiana na wyższą jednoczęściową lub osadzenie jej wyżej na specjalnych adapterach

b. W przypadku motocykla ze sportową kierownicą typu clip-on:

I Wymiana na regulowane - wyższe o 40 -60mm

II Wymiana na nieregulowane wyższe o 20 mm


Motocykle, choć też jednoślady, nie mają takich możliwości dopasowania do fizjologii człowieka jak rowery. Na tym samym rozmiarze ramy musi odnaleźć się filigranowa dziewczyna o wzroście 155 cm, jak i chłop potężnej budowy i wzroście ponad 2 metrów. Ważne jest, by na swoim motocyklu czuć się dobrze i nie tylko wybrać odpowiedni (do wzrostu) segment motocykli, czy model, ale dany egzemplarz dopasować do siebie. Wygodny motocykl jest dużo bezpieczniejszy od tego, na którym nie czujemy się komfortowo.

 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści