Innowacyjny projektant z powrotem w Indianie - Motogen.pl

„Bardzo się cieszę na myśl o dołączeniu do Indian Motorcycle i to w momencie, w którym powrócili do dawnej świetności budując coraz silniejszą pozycję na rynku”, mówi Stenegard. „Żadna inna marka nie wniosła takiego wkładu w historię amerykańskich motocykli, co Indian. Dla mnie to zaszczyt tworzyć jej przyszłość. Z swojego puntku widzenia nie mógłbym prosić o lepszą sytuację.”

Ola Stenegard

Stenegard wychowywał się w Szwecji, jego starszy brat – miłośnik chopperów i hot rodów powtarzając: „dla tych, którzy kochają motocykle istnieją tylko choppery” wywrał wielki wpływ i zainspirował Ola do projektowania i budowy motocykli.

W wieku siedmiu lat Stenegard potrafił już spawać, przerabiał więc wszystko od rowerów po niewielkie motocykle nadając im niepowtarzalny wygląd.

Jako piętnastolatek odebrał pierwszą nagrodę na wystawie w Sztokholmie za choppera inspirowanego konstrukcjami Arlen Ness’a, zbudowanego własnoręcznie na bazie motoroweru.

Następnie stworzył mnóstwo projektów customowych na wykorzystując podzespoły różnych motocykli, najczęściej jednak silniki V2. W roku 1994 Stenegard rozpoczął studnia na Akademii Sztuk Pięknych, Rzemiosł Artystycznych i Projektowania w Sztokholmie, z której po trzech lat przeniósł się na prestiżową Akademię Sztuki Projektowania w Pasadenie, w Kalifornii.

Kalifornia to „ojczyzna” hot-rodów i customów nie dziwi zatem, że poza studiami Ola wykorzystał cały wolny czas na budowę motocykli i samochodów.

Po kilku latach wrócił do Akademii Sztuk Pięknych, Rzemiosł Artystycznych i Projektowania w Sztokholmie, gdzie w roku 1998 zdobył tytuł magistra w dziedzinie sztuk stosowanych (projektowanie przemysłowe).

Zaraz po obronie rozpoczął współpracę z SAAB-em a także Öhlinsem, Unique Custom Cycle oraz czasopismem motocyklowym „MCM“.

W 2001 r. Ola Stenegard wrócił do Stanów Zjednoczonych i dołączył do Indian Motorcycle (pod zarządem poprzedniego właściciela), następnie przeniósł się do BMW Motorrad, gdzie przez 15 lat rozwinął swój potencjał otrzymując stanowisko szafa działu projektowania pojazdów. Wpływ Stenegarda nie ograniczał się jednak tylko do projektowania motocykli. Znajomość rynku pozwoliła mu odegrać znaczącą rolę także w sprzedaży motocykli. Kreatywność Stenegarda zaowocowała opracowaniem nie tylko konstrukcji ale i jednej z najciekawszych kampanii marketingowych BMW – „Soulfuel”, obwieszczającej światu wprowadzenie na rynek BMW R-nineT.

Prywatnie Stenegard nadal projektuje i buduje choppery i customy. Efekty tej działalności prezentowane są w setkach czasopism na całym świecie,  zdobywając nagrody na najbardziej prestiżowych wystawach motocyklowych, m.in. AMD European Championship of Bike Building (europejskie mistrzostwa dla konstruktorów motocykli) oraz Mooneyes w Yokohamie. Stenegard jako najmłodszy dołączył do szwedzkiej Motocyklowej Galerii Sław (Swedish Motorcycle Hall of Fame)…

Więcej o motocyklach BMW