-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Historia pojazdu w motocyklach - jak sprawdzać? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Historia pojazdu w motocyklach - jak sprawdzać?

Na portalu ogłoszeniowym wystawiono świetny motocykl. Model jaki poszukujesz, cena konkurencyjna, zdjęcia piękne – nie ma się do czego przyczepić. Jedyny minus, to odległość – sprzęt znajduje się klilkaset km od ciebie. Jak zdalnie sprawdzić jego historię?

Każdy kto już jakiś czas interesuje się motocyklami i ma za sobą kupno kilku jednośladów – doskonale wie o co chodzi. Jak sprawdzić historię modelu interesującego motocykla? To podstawowe pytanie, historia egzemplarza prawie zawsze jest po części zagadką.

 

Żeby móc zacząć działać potrzebny jest nam siedemnastocyfrowy numer VIN pojazdu (Vehicle Identification Number). To czego dowiemy się dzięki niemu w dużej mierze zależy od tego, czy motocykl przeznaczony był na krajowy rynek, czy też został sprowadzony.

 

Pojazd z kraju, sytuacja idealna

 

W pierwszym przypadku zadanie jest ułatwione. Wystarczy wykonać telefon do najbliższego dealera marki. Pracownik dealera zawsze z chęcią udzieli informacji, które wyświetlą się w systemie po wklepaniu w niego numeru VIN. Jakie to informacje? Przede wszystkim rok produkcji, nazwa modelu i wersja – pozwalająca ustalić wyposażenie motocykla, kod koloru. Dodatkowo możemy dowiedzieć się z systemu kiedy została uruchomiona gwarancja dla danego pojazdu i kiedy mija/minęła oraz czy i ewentualnie jakie zaległe kampanie serwisowe są do wykonania w interesującym nas egzemplarzu. Te informacje zawarte są w systemie, który służy do wybierania oryginalnych części i są do uzyskania w każdy autoryzowanym serwisie marki.

 

Jeżeli od sprzedającego dowiemy się jaki dealer wprowadził na rynek egzemplarz, którym jesteśmy zainteresowani, lub który dealer serwisował motocykl ostatnio, możemy wykonać telefon bezpośrednio do niego. W zależności od tego, jak dany dealer prowadzi ewidencję serwisowanych przez siebie pojazdów, możemy dowiedzieć się kiedy ostatnio dany jednoślad był na przeglądzie, jaki miał przebieg, jakie prace były w nim wykonywane. Oczywiście podobne dane powinny znajdować się także w książce serwisowej, ale różnie to z książeczkami takimi bywa.

 

Pojazd z zagranicy

 

Oczywiście przypadek kupna „krajowego” motocykla jest przypadkiem najlepszym i najłatwiejszym dla kupującego, ale też opcją najdroższą – sprzedający wiedzą co mają i też taki pojazd cenią. Rynek zalany jest tańszymi ofertami pojazdów sprowadzonych z zagranicy w tej chwili lub też jakiś czas temu. Pojazd, który stoi u handlarza z tablicą rejestracyjną z Francji, Szwajcarii czy Niemiec to istna ruletka. Nic mądrego nie da się podpowiedzieć, bo chociaż na pewno istnieją możliwości sprawdzenia pojazdu w zagranicznych bazach danych, to i tak fantazja nieuczciwych handlarzy może być wielka. Jeżeli już zdecydujecie się na zakup takiego pojazdu, weźcie ze sobą mechanika, który zobaczy to, czego wy widzieć nie będziecie. Oczywiście nawet jemu nie uda się odgadnąć, czy pojazd nie był kiedyś kradziony.

 

Jeżeli zaś mamy do czynienia z pojazdem, który od jakiegoś czasu jest jeździ po naszych drogach, możemy spróbować dotrzeć do warsztatu, który go serwisował (choć często motocykliści przecież sami dbają o swoje sprzęty i historii przeglądów po prostu brak…) lub skorzystać z narzędzi elektronicznych.

 

Narzędzia elektroniczne

 

Pierwsze z nich to baza Funduszu Gwarancyjnego, w którym sprawdzić możemy np. czy na dany dzień pojazd posiadał OC. To pomoże nam ustalić jak długo rzeczywiście zarejestrowany jest w Polsce.

 

Kolejne narzędzie, choć kulawe, to Historia Pojazdu czerpiąca dane z bazy CEPIK. Niestety jest większe prawdopodobieństwo, że pojazdu poszukiwanego tutaj nie znajdziecie, niż że go znajdziecie… niestety.

 

PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści