Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Na każdy temat Historia Yoshimury - pasja w japońskim wydaniu Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Na każdy temat

Historia Yoshimury - pasja w japońskim wydaniu

Czy kupując nowy układ wydechowy do swojego motocykla, wybierając z bogatej oferty wielu producentów zastanawialiście się jaka historia stoi za powstaniem tej bezdusznej w swojej istocie mieszaniny aluminium, tytanu i carbonu?

Czy część ta powstała dlatego, że wielkie konsorcjum nagle postanowiło, że do swojego portfolio dorzucą produkcję układów wydechowych, czy może właśnie wyposażyliście swój motocykl w element wystrugany w garażu przez wizjonera? Czy firma powstała przez kaprys milionera, któremu się nudziło czy przez pasję, która dla kogoś stała się z czasem sposobem na życie?

 

Dziś przyjrzymy się historii doskonale znanej firmy Yoshimura, której dzieje przypominają zdecydowanie tą drugą opcję - gdzie przez upór, ciężką pracę i odrobinę szczęścia, Hideo Yoshimura stworzył firmę, która odniosła międzynarodowy sukces.

Legenda za życia

Od czasu, kiedy Yoshimura Motors zostało założone w Fukuoka w Japonii w 1954 roku, Hideo Yoshimura tuningował silniki motocyklowe na swój własny sposób. W tamtych czasach nie było informacji jak to robić, nie było wcześniej wypracowanych sposobów, wiec wszystkie próby musiały być oparte na wrodzonym talencie inżynierskim i odrobinie szczęścia. Po tym, kiedy pojawiły się pierwsze sukcesy, Yoshimura stał się sławny wśród amerykańskich żołnierzy i zaczął być nazywany "Ręką boga". Lata później nazwa "Yoshimura" zaczęła być kojarzona z jakością i osiągami. Większość doświadczeń zaczęła być czerpana z wszelkiego rodzaju zwycięstw w wyścigach na całym świecie.

 

Firma Yoshimura rozrosła się na tyle, aby rozpocząć prawdziwą ekspansję w 1973 roku. Stało się to za sprawą założonych: Yoshimura Japan Co i Yoshimura Research & Development inc. w Ameryce. Obie postawiły od tego czasu na silny rozwój i produkcję części motocyklowych ukierunkowanych na osiągi i do wykorzystania w sporcie.

 

Hideo za życia stał się legendą w związku ze swoimi osiągnięciami, a jego syn Fujio, który najwyraźniej przejął ducha i pasję po tacie, dalej rozwijał segment motorsportowy. Rewolucyjny wygląd układu wydechowego "Duplex", gaźnik MJN  i puszka układu Tri-Oval zostały stworzone właśnie dzięki jego pomysłom. Te produkty wciąż osiągały kolejne wyścigowe sukcesy, a tego rodzaju marketing sprawiał, że z roku na rok nazwa Yoshimura stawała się coraz bardziej znana.

 

Firma Yoshimura wciąż rozwija się od czasu założenia w 1954 roku. Jak mówią pracownicy, duch założyciela drzemie w każdej wyprodukowanej części, a utrzymywana jakość i osiągi są tego dowodem i formą złożenia hołdu.

Fujio o przeszłości i teraźniejszości

Yoshimura, od czasu kiedy została założona wygrała taką  liczbę wyścigów, którą mało który zespół może się pochwalić. Przy początkowo, ograniczonych środkach i słabym zapleczu pozostawała mądrość człowieka i ogromny wkład własnych wysiłków. W ten sposób założyciele byli w stanie wydobyć swój potencjał, który prowadził ich do niekonwencjonalnych pomysłów i wyzwań składanych nowej technologii. Ich wiara, którą można by nazwać duchem Yoshimury, została pierwszy raz wystawiona na próbę od czasu "Gannosu Race" w 1950 roku w Kyushu i trwa aż do teraz.

 

Fundamentem ducha Yoshimury zawsze była pasja twórcy, Hideo. Jego entuzjazm do wyścigów, pracy zespołowej i radość z każdego zwycięstwa ostatecznie dała mu szczęście i sens samego życia.

 

Urządzenia i technika, nie są tym, co dziś stanowi różnicę w wyścigach. Oprogramowanie, taktyka, praca zespołowa, strategia kierowcy oraz zdolność i wytrzymałość psychiczna to główne aspekty, które sprawiają, że sporty motorowe są tak interesujące. Innymi słowy, wyścigi doszły do punktu, w którym kluczową rolę odgrywa nasz duch, duch Yoshimury. Dziś celem Yoshimury jako firmy jest wciąż wspierać indywidualną radość z jazdy poprzez dostarczanie wysokiej jakości produktów, które powstały przez wiedzę uzyskaną w wyścigach, a jednocześnie nadal chcemy tworzyć inspirujące wyścigi. Marzenia, które na koniec miał Hideo Yoshimura, zostały przeniesione na mnie, przez co nadal pozostają w polityce firmy. Wiara jest symbolizowana w godle jak płomień, który nigdy nie znika.

 

- Fujio Yoshimura

Wyciągnięte z albumu

1953

Hideo w swoim malutkim warsztacie, do którego ściągali amerykańscy żołnierze z pobliskiej bazy lotniczej Itamura (obecnie lotnisko Fukuoka). Głównym powodem dlaczego Yoshimura zwrócił wtedy na siebie taką uwagę była jego umiejętność mowy w języku Angielskim oraz talent do naprawiania silników.

 

Warsztat nie miał żadnych specjalistycznych maszyn, nie było spawarki ani innych, ciężkich urządzeń przemysłowych. Ponieważ Amerykanie dostawali stałe wynagrodzenie wypłacane w dolarach, a ten był wtedy bardzo mocną walutą i nie musieli płacić żadnych podatków, siła nabywcza była tak duża, że bez problemu mogli sobie pozwolić aby na miejscu kupować motocykle i oddawać je w ręce Hideo, który dzięki umiejętnościom odpowiedniego przygotowania silnika, stawał się coraz bardziej sławny.

1966

Hideo oddany procesowi polerowania silnika. Zdjęcie zostało zrobione na jego ulubionym torze Fuji podczas wyścigu na 1000 kilometrów.

 

Dla końcowego efektu i tego jak silnik będzie działał ważne jest odpowiednie zestrojenie. Hideo był prawdziwym tytanem pracy oddanym wynikowi. Zapisy twierdzą, że istotna dla niego była tylko pogoń za kolejnymi zadaniami, tak jakby czekała na niego gdzieś bogini zwycięstwa. Na zdjęciu w jego charakterystycznej czapce z logo NGK.

1968

Liczba pracowników Yoshimura wzrosła do dziesięciu, co wcale nie oznaczało dla właściciela, że nagle ma mniej pracy. Normalnym cyklem dla niego były 3 do 4 godzin snu dziennie!

 

Aby przygotować jeden wałek rozrządu, wszystko było ustawiane ręcznie. W związku z tym, przygotowanie jednej części potrafiło zająć cały dzień. Smutna prawda w tamtych czasach była taka, że nieważne jak źle czuł się w związku z takim ogromem pracy, nie było niczego innego, czym mógłby się zająć.

 

Na zdjęciu podczas jednej z tych nielicznych chwil, kiedy znalazł czas aby przejechać się motocyklem. Do dziś niewyjaśnione jest skąd na zdjęciu wzięła się czapka Hondy.

1978

Ze względu na poparzenia od ognia, których doznał rok wcześniej, Hideo nie mógł uczestniczyć w wyścigu Daytona. W 1978 roku cała rodzina Yoshimura pojawiła się ze względu na nowy motocykl w teamie - GS1000. Młodsza córka Hideo, Yumiko wyszła za mąż za Kato Shouhei (po lewej), który jest właścicielem "Yoshimura Parts Shop Kato" w Atusgi. Starsza Namiko wyszła za mąż za Moriwaki Mamoru (po prawej), właściciela Moriwaki Engineering w Suzuka.

 

Obaj byli doskonałymi kierowcami i tunerami motocykli. Ten rok był pierwszym, w którym Kato wziął udział w serii wyścigowej AMA Superbike, jako trzeci członek zespołu Yoshimura na motocyklu GS750. Moriwaki dokonał ciekawych modyfikacji ramy w motocyklu, a Yoshimura po raz pierwszy sprawdził swój nowy rodzaj układu wydechowego, przez co wszyscy zaczęli twierdzić, że zespół korzysta z nielegalnych modyfikacji, ponieważ są za szybcy, aby to była prawda - ale zarzuty były bezpodstawne.

1980

Hideo uchwycony kiedy zastanawiał się jaką strategię przyjąć podczas dwóch ostatnich godzin wyścigu w Crosby. Zamiast wyliczeń na komputerze, wziął kredę i na ziemi dokonywał jemu tylko zrozumiałych zapisków. Mimo, że taką metodę trudno nazwać precyzyjną, Hideo nie pomylił się i doprowadził do zwycięstwa zespołu.

 

 

 

 

1986

Zespół Yoshimury skoncentrowany przed ośmiogodzinnym wyścigiem. Na zdjęciu z jednym z zawodników zespołu Mirage Kanto, który startował w krótszym, czterogodzinnym wyścigu dla początkujących. Wielu spośród młodych zawodników grupy Kanto przechodziło później do zespołu Yoshimury.

 

Widoczny obok Hideo, Yukiya Oshima, został przedstawiony dzięki Moriwaki, dołączył za miesiąc do Yoshimury na swoje debiutanckie dziesięć okrążeń.

Pasja na dziś

Yoshimura dziś to 60 zatrudnionych osób i 50 milionów yenów kapitału. Powyższe fragmenty tekstu to zaledwie migawki, chwile z życia wielkiego człowieka, który swój czas poświęcił wyścigom i motocyklom. Niestety, pełna historia nie jest dostępna w ogólnodostępnych źródłach. Mimo to, opracowanie tego tekstu sprawiło, że kiedy następnym razem zerknę na zaparkowanego GSX-R z tuningową puszką wydechu tej firmy, wpadnę w krótką zadumę jak z niewielkiego garażu dzięki pasji jednego człowieka powstała jedna z najlepszych firm na świecie. Hideo, gdziekolwiek jesteś – byłeś wielki!

oceń ten materiał:
Zobacz galerię

Yoshimura - fotogaleria

13
zdjęć
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści