Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Na każdy temat FB-Mondial: 10-krotny zdobywca motocyklowych mistrzostw świata Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Na każdy temat

FB-Mondial: 10-krotny zdobywca motocyklowych mistrzostw świata

FB-Mondial to swego czasu jeden z najbardziej innowacyjnych producentów motocyklowych. Pięciokrotnie zdobywano na pojazdach tej marki tytuły mistrza świata w kategorii kierowców oraz również pięciokrotnie miano najlepszego producenta w zwodach rangi Moto Gran Prix. Lata 1949-1957 to okres absolutnej, sportowej dominacji FB-Mondial w wyścigowych klasach 125 ccm i 250 ccm. Z racji faktu, że na polskim rynku pojawił się nowy importer tego renomowanego, włoskiego producenta - postanowiliśmy przypomnieć barwną historię marki FB-Mondial.

Lata 1929-1943

 

Włoska marka FB-Mondial powstała w Bolonii, w 1929 roku, z inicjatywy braci Boselli: Luigi, Carlo, Ettore i Ada. FB oznacza „Fratelli Boselli”, czyli bracia Boselli. Ich ojcem był Giuseppe Boselli, znany pilot i współwłaściciel innej marki motocyklowej - GD.

 

Początkowo bracia zajmowali się sprzedażą i serwisem pojazdów GD. Szybko jednak zdali sobie sprawę, że zapotrzebowanie na mały, solidny i tani motocykl jest tak duże, że będą mieli szansę wygospodarować dla siebie sporo miejsca na motocyklowym rynku. Przy wsparciu ojca, wraz z uznanym konstruktorem motocyklowym Oreste Drusianim, z którym weszli w spółkę, poświęcili się konstruowaniu i wytwarzaniu całkowicie nowych motocykli.

 

Stale rosnąca liczba zamówień i sukces handlowy spowodowały, że rodzina Boselli postanowiła zainwestować w nowoczesne maszyny i rozbudować firmę. Plany się nie powiodły – alianckie naloty w 1943 roku na tyle zniszczyły fabrykę i boloński węzeł kolejowy, że transport maszyn stał się niemożliwy. Sprzęt, który ocalał pomimo bombardowań, został zarekwirowany na potrzeby wojska. To zawarzyło na tym, że na 5 lat produkcję motocykli całkowicie wstrzymano.

 

Lata 1948-1979

 

Mimo wojny współpraca pomiędzy rodzinami Boselli i Drusiani wciąż trwała. Dzięki ogromnym zasobom ekonomicznym Bosellego, który de facto przejął także pełną kontrolę nad marką, rozbudowano budynki firmy. Firma powróciła do produkcji motocykli w 1948 roku.

 

Marka FB Mondial szybko odniosła sukcesy sportowe wygrywając pierwszy tytuł mistrzowski już w drugim roku po wznowieniu działalności. W czasach, kiedy MV Agusta i Ducati produkowały lekkie, dwusuwowe motocykle, motorowery i skutery, FB Mondial specjalizował się w niszowych, mocnych, zapewniających dobre osiągi pojazdach o stosunkowo małej pojemności skokowej (125-250 ccm). Duża część produkcji każdego modelu odbywała się ręcznie, co miało wpływ na niską zdolność produkcyjną. Średnio wykonywano 1000-2000 sztuk motocykli rocznie.

 

W 1957 roku Soichiro Honda namówił Bosellego na sprzedaż wyścigowego Mondiala, którym firma wygrała mistrzostwa w klasach 125 ccm i 250 ccm. Honda wykorzystała go jako bazę do stworzenia swojej konstrukcji. Co ciekawe, oryginalny motocykl Mondial 125, do dzisiaj jest pierwszym pojazdem stojącym na wystawie Honda Motegi Collection Hall.

 

Po zakończeniu sezonu Grand Prix w 1957 roku wielu znaczących włoskich producentów motocykli (Gillera, Moto Guzzi czy MV Agusta) ogłosiło wycofanie się z zawodów, za przyczynę podającc wzrost kosztów i spadającą sprzedaż (MV Agusta ostatecznie wycofała się z decyzji o wycofaniu😊).

 

Mimo dużych sukcesów sportowych FB-Mondial także postanowiła zrezygnować z czynnego udziału w sporcie. Niestety, przełożyło się to na systematyczny spadek popularności produktów włoskiej firmy, a w konsekwencji malejącą sprzedaż. W 1960 roku ostatni motocykl napędzany silnikiem Mondial opuścił fabrykę. Przez jakiś czas marka wznawiała produkcję wykorzystując jednostki napędowe kupowane od innych producentów. W takiej formie firma pozostała na rynku do 1979 roku, następnie ostatecznie zawieszając swoją działalność.

 

Lata 1999-2004

 

W 1999 roku prawa do marki zostały zakupione przez potentata prasowego Roberto Zilettiego. W młodości był on zapalonym motocyklistą, a jednym z jego marzeń było posiadanie prestiżowej marki wytwarzającej motocykle. Wkrótce po nabyciu praw zmarł ojciec Zilettiego, pozostawiając go na czele grupy Lastra, mającej obroty roczne rzędu 500 mln. euro. Wielki plany zakładały, że wkrótce Mondial miał zacząć produkować superbike’i, a przyszłość marki zapowiadała się w kolorowych barwach.

 

W 2000 roku Ziletti zwrócił się do Hondy z prośbą o możliwość montażu silników Hondy RC51 (znanej w Europie jako VTR1000SP) do swojego nowego projektu, Piega 1000. Honda, która zdobyła mistrzostwo w serii WSBK zgodziła się (był to ewenement, nigdy wcześniej nie udostępniła swoich silników innemu producentowi), najprawdopodobniej mając w pamięci fakt, że Mondial w 1957 roku dostarczył Hondzie swoje wyścigowe motocykle.

 

Niestety, gdy Lastra przejęła światowy oddział grafiki Mitubishi Corp. Ziletti nie miał czasu na skoncentrowanie się na marce Mondial. Ostatecznie mimo poniesienia nakładów rzędu 11 milionów euro fabryka ogłosiła upadłość, posiadając zaledwie 35 sztuk Piegi 1000S w różnych stanach ukończenia.

 

2014-obecnie

 

W 2014 roku panowie Pierluigi Boselli, spadkobierca praw marki Mondial oraz Cesare Galli, były dyrektor techniczny Fantic Motor (utytułowanej, włoskiej, off-roadowej marki) rozpoczęli szkice nad ożywieniem FB-Mondial.

 

W latach 2014 i 2015 rozpoczęto projektowanie i budowę prototypów modeli HPS 125 i 250. Stylistycznie łączących cechy dawnych FB Mondial z nowoczesną technologią.

Ostatecznie nowe modele powstały w kooperacji z Piaggio, są wytwarzane w Chinach, w zakładach produkujących komponenty i pojazdy dla innych kultowych włoskich marek, takich jak Aprilia czy Vespa. Dzisiejsze modele wykorzystują ramy, podwozia i stylistykę FB-Mondial oraz nowoczesne, wydajne i dynamiczne jednostki napędowe Piaggio.

Obecnie produkowane są trzy modele w różnych wersjach pojemnościowych: cafe-racer oznaczony HPS, FMX (enduro lub supermoto), oraz Sport Classic wyglądający jak klasyczny pojazd wyścigowy.

Od 2018 roku importerem pojazdów FB Mondial jest firma Inter Cars. Wszystkich, których zafascynowała ciekawa historia marki, zachęcamy do odwiedzenia oficjalnej, polskiej strony FB Mondial.

 

Osiągnięcia sportowe FB Mondial

 

Zwycięstwa w Grand Prix

 

Sezon 1949

 

  • Mistrz świata kierowców:  125cc Class – Nello Pagani
  • Mistrz świata konstruktorów:  125cc Class

 

Sezon 1950

 

  • Mistrz świata kierowców:  125cc Class – Bruno Ruffo
  • Mistrz świata konstruktorów:  125cc Class

 

Sezon 1951

 

  • Mistrz świata kierowców: 125cc Class – Carlo Ubbiali
  • Mistrz świata konstruktorów: 125cc Class

 

Sezon 1957

 

  • Mistrz świata kierowców:  250cc Class – Cecil Sandford
  • Mistrz świata kierowców: 125cc Class – Tarquinio Provini
  • Mistrz świata konstruktorów: 250cc Class
  • Mistrz świata konstruktorów:  125cc Class

 

Zwycięstwa w Isle of Man Tourist Trophy

 

  • 1951 : Ultra Lightweight TT (125cc) – Cromie McCandless
  • 1957 : Ultra Lightweight TT (125cc) – Tarquinio Provini
  •           Lightweight TT (250cc) – Cecil Sandford

 

Mistrzostwa krajowe:

 

  • 1950 Italian Leaders Championship – 1st Division – Class 125 – Carlo Ubbiali
  • 1950 Italian Leaders Championship – 1st Division – International Industry Trophy
  • 1951 Italian Leaders Championship – 1st Division – Class 125 – Carlo Ubbiali
  • 1952 Italian Leaders Championship – 1st Division – Class 125 – Carlo Ubbiali
  • 1952 Austrian Speed Championship – Class 125 – Alexander Mayer
  • 1952 Italian Leadership Championship – 2nd Division – Class 125 – Adelio Albonico
  • 1953 Austrian Speed Championship – Class 125 – Alexander Mayer
  • 1953 Dutch Speed Championship – Class 125 – Lodewick Simons
  • 1953 Italian Leadership Championships – 2nd Class – Class 125 – Venturi Remo
  • 1954 Dutch Speed Championship – Class 125 – Lodewick Simons
  • 1954 Italian Leaders Championships – 2nd Class – Class 125 – Tarquinio Provini
  • 1954 Italian Marche Championship – 2nd Division – Class 125
  • 1955 Italian Leaders Championships – 1st Class – Class 125 – Tarquinio Provini
  • 1956 Italian Motocross Championship – Emilio Ostorero
  • 1957 Italian Motocross Championship – Emilio Ostorero
  • 1957 Italian Championships Formula 1 – Class 250
  • 1957 Italian Championships Formula 1 – Class 125
  • 1957 English Marche Championships – Class 250 English Marche Championships – Class 125
  • 1965 French Speed Championship – Class 125 – Jacky Onda
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści