Ducati 899 Panigale - Motogen.pl

Od tygodni mówiło się, że jedną z nowości przedstawionych przez producenta z Bolonii w tym roku będzie „małe” Panigale. Spodziewaliśmy się jednak, że producent zaczeka z prezentacją do targów EICMA, ale Włosi mile nas zaskoczyli i już teraz możemy zobaczyć, usłyszeć i dowiedzieć się nieco więcej o Baby Panigale.

Zacznijmy od silnika. Jest to nowe Superquadro o pojemności 899 ccm, które generuje moc 148 koni mechanicznych przy 10,750 rpm i może pochwalić się momentem obrotowym wynoszącym 99 Nm przy 9,000 rpm. Motor to L-twin zbudowany w oparciu o konstrukcję 1199. Dzięki temu jest doskonale zintegrowany z ramą, a także ma pozwolić na przejechanie 24 tysięcy kilometrów pomiędzy „dużymi” przeglądami. Silnik jest przesunięty do przodu w celu uzyskania odpowiedniego rozkładu masy. Głowica jest zamocowana bezpośrednio do skrzyni korbowej, co sprawi, że silnik powinien być szczelny i jednocześnie lepiej odprowadzać ciepło. Obudowa sprzęgła, miska i pokrywy zaworów są wykonane z aluminium. Do sprawnego odprowadzania oleju zastosowano pompę próżniową, która używana jest ównież w MotoGP.

Ciekawostką jest podwójny układ powietrza, który uruchamiany jest przez komputer sterujący silnikiem. Ma on na celu utlenienie węglowodorów, które nie uległy spaleniu. Mówiąc prościej – 899 Panigale ma być przyjaźniejsze dla środowiska i eliminować sytuacje, w których z motocykla będzie się wydobywać nieużyte paliwo. Do tego wszystkiego mamy rozrząd desmodromiczny i taką samą sześciostopniową skrzynię biegów jak w dużym Panigale.

Z przodu znajdziemy amortyzator Showa Big Piston Fork z kutymi mocowaniami tarcz hamulcowych. Zawieszenie to charakteryzuje się lepszym tłumieniem przy wolniejszej pracy amortyzatora. Przy niższym ciśnieniu do komory wpada więcej oleju, ale jednocześnie skraca się droga, którą musi on przebyć podczas pracy. Z tyłu znajdziemy amortyzator Sachs z regulacją napięcia wstępnego, kompresji oraz tłumienia.

Za hamowanie w nowym Panigale odpowiedzialne są hamulce Brembo z trójstopniowym systemem ABS firmy Bosch. Użytkownik może wybrać jeden z trzech trybów – race, sport i wet. Ustawienie jest zapamiętywane przez komputer, a zatem nie trzeba go sprawdzać przy każdorazowym przekręceniu kluczyka. Z przodu znajdziemy dwie tarcze o średnicy 320 mm i czterotłoczkowe zaciski, a z tyłu jedną tarczę o średnicy 245 mm i również zacisk Brembo. Motocykl będzie wyposażony w lekkie, dziesięcioramienne obręcze o średnicy 17 cali. Zostały one ubrane w opony Pirelli Diablo Rosso Corsa opracowywane podczas wyścigów World Superbike.

Ducati 899 Panigale jest oczywiście wyposażone w elektroniczne systemy, które mają pomóc w walce z prawami fizyki. Oprócz wspomnianego ABS firmy Bosch znajdziemy również takie rozwiązania jak Ducati Riding Modes, Ducati Traction Control, Ducati Quick Shift, Engine Brake Control oraz Ride-by-Wire. Oprócz tego motocykl wyposażono w Ducati Data Analyzer+ działający w oparciu o system GPS. Pełni on funkcję telemetrii i zachowuje takie dane jak otwarcie przepustnicy, prędkość, obroty silnika, wbity bieg, temperaturę silnika, a także momenty, w których uaktywniała się kontrola trakcji. System Engine Brake Control ma zapobiec blokowaniu tylnego koła przy ostrzejszej redukcji. Motocykl wyposażono również w Power Modes. W przypadku trybu Race mamy do dyspozycji pełną moc silnika z natychmiastową reakcją na ruch manetki gazu, przy trybie Sport również dostępna jest pełna moc, ale sposób jej oddawania jest bardziej płynny, a w trybie Wet moc jest ograniczona i również oddawana płynnie.

Waga motocykla to 169 kilogramów na sucho i 193 kilogramy razem ze wszystkimi płynami i zbiornikiem paliwa napełnionym do 90%. Zbiornik ma pojemność 17 litrów.

Ducati zadbało również o pokaźny wybór akcesoriów nie tylko dla motocykla, ale również dla dumnego właściciela. Więcej informacji na temat 899 Panigale znajdziecie na www.899panigale.ducati.com. Poniżej możecie zobaczyć motocykl w akcji.

 

Więcej o motocyklach Ducati Autor: Wojciech Grzesiak