Dakar 2016, etap VIII: wypadek Gonçalvesa, Loeb rolował (wideo) - Motogen.pl

W samochodowej stawce, w końcu serię zwycięstw Peugotów trwającą od początku tegorocznej edycji udało się przerwać Nasserowi al-Attiyah rywalizującemu w Mini. Drugi na etapie Carlos Sainz ustąpił mu jednak tylko o 12 sekund. Stéphane Peterhansel był trzeci (+31 sekund) – i został liderem rajdu, 2’09 przed Sainzem i 14’43 al-Attiyahem.

 

 

Kuba Przygoński może być zadowolony z siebie i swojego pilota, ale także dziękować losowi, który kolejny raz obchodzi się z nim łagodnie. Na Dakarze to nie jest normą.

 

To był bardzo skomplikowany odcinek. Pustynny, z wydmami i camel grassem. Było bardzo dużo nawigacji, co stanowiło wyzwanie dla pilota, ale Andriej bardzo dobrze sobie poradził. Zawsze wiedziałem, gdzie mam jechać. W pewnym momencie miałem tak przyśpieszony oddech, jakbym biegł na 10 km. Było tyle pracy za kierownicą, że organizm pracował na bardzo wysokich obrotach. Później sprawdziłem – miałem tętno ok. 160 – powiedział Kuba Przygoński. Najszybszy z Polaków, początkowo trzynasty na dzisiejszym etapie, ale wskutek jednominutowej kary spadł na czternastą pozycję. W generalce utrzymał się na piętnastym miejscu.

 

Problemów nie uniknęli za to Marek Dąbrowski i Jacek Czachor. Znów mieli kłopot ze skrzynią biegów, przez co ich Toyota ledwo dojechała do mety.

 

Na osiemdziesiątym kilometrze zaczęła nam się gotować skrzynia biegów. Prawdopodobnie była to awaria pompy oleju i bardzo się cieszymy, że dojechaliśmy do mety, zresztą na niezłej pozycji. W końcówce jechało się już bardzo ciężko, zamiast na piątym biegu, musiałem jechać na trzecim. Skrzynia biegów jest do wyrzucenia. To efekt awarii z początku rajdu. Ale nie narzekamy i staramy się dotrzeć do mety – powiedział Marek Dąbrowski.

 

Tym bardziej załodze ORLEN Team należą się ogromne słowa uznania za to, że w tak trudnych warunkach osiągnęli bardzo dobry wynik, jakim jest 22 miejsce na mecie odcinka.

 

Bardziej, niż trasą, interesowałem się dziś naszą skrzynią biegów. Nawigacyjnie nie miałem dziś problemów. Pojawił się piasek, ale trudno nazwać to poważnymi wydmami – dodał Jacek Czachor.

 

Adam Małysz i Xavier Panseri startowali dziś z końca stawki, więc przez cały odcinek wyprzedzali słabsze auta. Jazda w tych bardzo trudnych warunkach poszła im na tyle dobrze, że zajęli 42 miejsce, czyli znacznie wyższe, niż ich pozycja wyjściowa.

 

Motocyklista ORLEN Team, Kuba Piątek, jest dziś umiarkowanie zadowolony z siebie, mimo że awansował w klasyfikacji generalnej na 26 miejsce.

 

Ten etap był dla mnie bardzo ciężki. W drugiej części odcinka nawigacja była trudna. Jechałem dziś szybko, a może nawet zbyt szybko, przez co popełniłem kilka błędów nawigacyjnych i miałem kilka wywrotek. Kolejne etapy będą wymagały od zawodników dużej uniwersalności. Po sobotniej przygodzie w rzece mam wymieniony silnik, ale wychodzą jeszcze drobne usterki spowodowane tamtą sytuacją. Muszę go cały czas kontrolować – powiedział Kuba Piątek.

 

Na etapie najszybszy – już czwarty raz w tym roku – okazał się Toby Price. Paulo Gonçalves, który zaliczył poważną glebę linię mety przekroczył tylko o 5’17 wolniej od Australijczyka. Trzeci czas należał do Pablo Quintanilli (+6.32). Generalkę otwiera Price, Gonçalves traci do niego tylko 2’05, trzeci jest Svitko ze stratą 14’4.

 

Toby Price 

 

Dziewiąty etap, stanowiący pętlę ze startem i metą w Belén, będzie najkrótszym w tegorocznym Dakarze. Odcinek specjalny liczy 285 km, zaś dojazdówka 151 km dla motocykli i quadów oraz 111 dla samochodów i ciężarówek.

 

– Już dzisiejszy odcinek był prawdziwie pustynny, natomiast jutrzejszy będzie według mnie kluczowy. Będzie bardzo trudna nawigacja, będą miejsca, w których 40 km trzeba będzie jechać przez pustynię na kompas, co nie jest łatwe. Odcinki typowo rajdowe będą teraz zastępowane przez otwartą pustynię. To jest zupełnie inna jazda, o czym dziś niestety przekonał się Sebastian Loeb, który zaliczył przykry wypadek – powiedział Kuba Przygoński.

 

Dziewięciokrotny mistrz WRC najpierw zakopał się na wydmach, a 14 kilometrów przed metą rolował. Załodze nic się nie stało, ale usunięcie awarii zajęło ponad godzinę i w konsekwencji załoga Loeb / Elena spadła na 8. miejsce w klasyfikacji generalnej.

 

KLASYFIKACJA 8. ETAPU

 

Samochody

  1. AL-ATTIYAH (QAT), MINI 04:12:23 – –

  2. SAINZ (ESP), PEUGEOT 04:12:35 00:00:12 –

  3. PETERHANSEL (FRA), PEUGEOT 04:12:54 00:00:31 –

  4. DESPRES (FRA), PEUGEOT 04:17:03 00:04:40 –

  5. HIRVONEN (FIN), MINI 04:19:05 00:06:42 –

  6. ROMA (ESP), MINI 04:22:34 00:10:11 –

  7. TERRANOVA (ARG), MINI 04:24:00 00:11:37 –

  8. POULTER (ZAF), TOYOTA 04:24:29 00:12:06 –

  9. ALRAJHI (SAU), TOYOTA 04:26:44 00:14:21 –

  10. VAN LOON (NLD), MINI 04:27:39 00:15:16 –

14. PRZYGOŃSKI (POL) / RUDNITSKI (BLR) 04:32:11 00:19:48 00:01:00

22. DĄBROWSKI (POL) / CZACHOR (POL) 04:47:13 00:34:50 –

42. MAŁYSZ (POL) / PANSERI (FRA) 06:13:11 02:00:48 –

 

Motocykle

  1. PRICE (AUS), KTM 04:33:14 – –

  2. GONCALVES (PRT), HONDA 04:38:31 00:05:17 –

  3. QUINTANILLA (CHL), HUSQVARNA 04:39:46 00:06:32 –

  4. SVITKO (SVK), KTM 04:41:16 00:08:02 –

  5. BENAVIDES (ARG), HONDA 04:41:20 00:08:06 –

  6. RODRIGUES (PRT), YAMAHA 04:42:33 00:09:19 –

  7. FARRES GUELL (ESP), KTM 04:44:01 00:10:47 –

  8. MEO (FRA), KTM 04:44:04 00:10:50 –

  9. PEDRERO GARCIA (ESP), SHERCO TVS 04:44:22 00:11:08 –

  10. VAN BEVEREN (FRA), YAMAHA 04:48:21 00:15:07 –

34. PIĄTEK (POL) 05:29:45 00:56:31 00:15:00

KLASYFIKACJA GENERALNA

 

Samochody

  1. PETERHANSEL (FRA), PEUGEOT 26:01:44 – –

  2. SAINZ (ESP), PEUGEOT 26:03:53 00:02:09 00:01:00

  3. AL-ATTIYAH (QAT), MINI 26:16:27 00:14:43 00:01:00

  4. HIRVONEN (FIN), MINI 26:38:26 00:36:42 –

  5. POULTER (ZAF), TOYOTA 26:51:16 00:49:32 –

  6. ALRAJHI (SAU), TOYOTA 26:56:03 00:54:19 00:05:00

  7. DE VILLIERS (ZAF), TOYOTA 26:56:33 00:54:49 –

  8. LOEB (FRA), PEUGEOT 27:07:00 01:05:16 –

  9. VASILYEV (RUS), TOYOTA 27:10:32 01:08:48 00:01:00

  10. ROMA (ESP), MINI 27:30:05 01:28:21 00:01:00

15. PRZYGOŃSKI (POL) / RUDNITSKI (BLR) 28:10:06 02:08:22 00:01:00

53. DABROWSKI (POL) / CZACHOR (POL) 38:41:40 12:39:56 02:00:00

62. MAŁYSZ (POL) / PANSERI (FRA) 43:51:05 17:49:21 02:00:00

 

Motocykle

  1. PRICE (AUS), KTM 27:28:56 – –

  2. GONCALVES (PRT), HONDA 27:31:01 00:02:05 –

  3. SVITKO (SVK), KTM 27:43:10 00:14:14 00:01:00

  4. QUINTANILLA (CHL), HUSQVARNA 27:50:22 00:21:26 –

  5. BENAVIDES (ARG), HONDA 27:54:51 00:25:55 –

  6. MEO (FRA), KTM 27:57:40 00:28:44 –

  7. RODRIGUES (PRT), YAMAHA 27:59:47 00:30:51 00:02:00

  8. FARRES GUELL (ESP), KTM 28:06:28 00:37:32 –

  9. PEDRERO GARCIA (ESP), SHERCO TVS 28:08:37 00:39:41 00:02:00

  10. DUCLOS (FRA), SHERCO TVS 28:14:07 00:45:11 –

26. PIĄTEK (POL), KTM 29:42:58 02:14:02 00:16:00