Dakar 2014 - zapowiedź - Motogen.pl

Polacy w Dakar 2014 – quady i motocykle
Zacznijmy od tego, co interesuje nas najbardziej, czyli polskich zawodników startujących w klasach motocykli i quadów. W klasie motocyklowej pojedzie Jakub Przygoński, który wystartuje na motocyklu KTM w barwach Orlen Team. Zabraknie Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora, którzy zdecydowali się pojechać w klasie samochodowej. Dakar 2013 Przygoński ukończył na jedenastej pozycji. W tym roku przed Dakarem 2014 startował w Abu Dhabi Desert Challenge, gdzie zajął czwarte miejsce, Qatar Rally, gdzie zajął trzecie miejsce i Dos Sertoes Rally, gdzie zajął czwarte miejsce.

W klasie quadów pojedzie Rafał Sonik, który w tym roku był o krok od jazdy na Hondzie, ale ostatecznie zdecydował się na sprawdzoną konstrukcję Yamahy, którą zna zarówno on jak i jego mechanicy. W Dakarze 2013 Sonik stanął na trzecim miejscu podium. W tym sezonie Sonik zwyciężył Sardinia Rally, Desafio Ruta 40 i Morocco Rally. Podczas Qatar Rally stanął na drugim miejscu podium, a UAE Desert Challenge zakończył na trzeciej pozycji. Te wyniki zapewniły mu przywiezienie do domu Pucharu Świata FIM.

Tegoroczni faworyci
Głównymi rywalami Sonika w klasie quadów będą lokalni zawodnicy – Marcos Patronelli i Ignacio Casale. W Dakar 2013 ci zawodnicy zajęli kolejno pierwsze i drugie miejsce. Cała trójka jedzie na Yamaha Raptor 700. Patronelli zwyciężył Dakar dwa razy – w 2013 i 2010 roku. W sezonie 2009 i 2012 był drugi. Ignacio Casale z kolei zaczął odnosić sukcesy dopiero w 2012 roku, kiedy to zdobył czwarte miejsce, a rok później dotarł na metę drugi.

W klasie motocykli będzie ciekawie, ponieważ Yamaha poszukując cudotwórcy ściągnęła do siebie Cyrila Despresa. Despres wygrał swój pierwszy Dakar w 2005 roku, a później zwyciężał jeszcze w 2007, 2010, 2012 i 2013. Wszystkie wygrane zdobył na motocyklu KTM. W tym roku postanowił przyjąć ofertę Yamahy. Tak mówi o swojej decyzji:
 

„Mogłem dokonać bezpiecznego wyboru i pozostać w KTM, ale zmiana konstruktora jest niezbędną częścią poszukiwań swojej duszy. Stało się to jasne, kiedy odwiedziłem siedzibę Yamahy na przedmieściach Paryża. Wszędzie były zdjęcia z poprzednich edycji Dakaru. Dzięki temu poczułem ducha Jean-Claude Oliviera i Stephane Peterhansela. Zdałem sobie sprawę, że w tej ekipie będę otoczony ludźmi, którzy podzielają moją dakarową pasję.”

KTM ma jednak jeszcze jednego asa w rękawie, a jest nim Marc Coma, który w tym roku miał przerwę od Dakaru, ale zapowiada, że znów jest w formie. W 2012 roku Coma zajął drugie miejsce, a zwyciężał trzy razy – w 2011, 2009 i 2006. W tym roku Coma został rajdowym motocyklowym mistrzem świata. Wygrał Abu Dhabi Desert Challenge, Sealine Cros Country du Qatar i Rallye de Sardaigne. Podczas Desafio Ruta 40 i Rallye du Maroc był drugi, a w Dos Sertoes Rally był trzeci. Kolejnym zawodnikiem KTM, który może powalczyć o miejsce na podium jest Francisco Lopez Contardo. W edycji 2013 zajął trzecie miejsce.

Pozostaje nam jeszcze jeden duży producent – Honda. Team HRC w tym roku jedzie na całkowicie przebudowanych CRF450 Rally. Na CRF pojadą Helder Rodrigues, Joan Barreda i Paulo Goncalves. Barreda ukończył poprzednią edycję Dakaru dopiero na 17 miejscu przy czterech wygranych odcinkach specjalnych. W tym roku zwyciężył Baja España i zajął trzecie miejsce w Rallye du Maroc. Helder Rodrigues dotarł na metę Dakaru 2013 na siódmym miejscu. W latach 2012 i 2011 był trzeci. Jego najlepszy wynik w tym sezonie to drugie miejsce w Rally Merzouga. Paulo Goncalves przesiadł się na Hondę z Husqvarny. W Dakar 2012 zajął dziesiąte miejsce. Ten sezon był jednak dla niego bardzo udany. Zwyciężył Rallye du Maroc i Sertoes Rally. W Abu Dhabi Dessert Challenge, Sealine Qatar i Sardinia Rally zajął drugie miejsce. Jego najsłabszy wynik to czwarta pozycja w Desafio Ruta 40. Te wyniki zapewniły mu tytuł mistrzowski w FIM Cross-Country World Championship.

Trasa
Trasa rajdu Dakar 2014 będzie liczyła łącznie 8734 kilometrów, w tym 3506 kilometrów do będą dojazdówki do odcinków specjalnych. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące odcinków specjalnych dla motocykli i quadów, a także kraje, przez które przejadą zawodnicy.

ARGENTYNA
• Populacja: 40,6 mln mieszkańców
• Powierzchnia:  2,766,890 m2
• Stolica: Buenos Aires
• Waluta: Argentyńskie peso
• Motto: „In Unity and Freedom”
• Gwiazdy sportu: Diego Maradona, Lionel Messi (piłka nożna), Guillermo Vilas, Gabriela Sabatini, Juan Martín Del Potro (tenis), Manu Ginobili (koszykówka), Manu Ginobili (motorsport), Angel Cabrera (golf), Carlos Monzon (boks), Hugo Porta (rugby)

Argentyńczycy doświadczali wielkich, szczęśliwych momentów z kierowcami, którzy reprezentowali ich w rajdach. Ostatnimi laty udowodnili, że są zdolni do odnoszenia sukcesów w niemal każdej kategorii (wśród nich Javier Pizzolito, Orlando Terranova).

BOLIWIA
• Populacja: 10,5 mln mieszkańców
• Powierzchnia: 1,098,581 m2
• Stolica: Sucre
• Waluta: Boliviano
• Motto: „United we stand”

Otoczona górami Boliwia odegrała ważną rolę w historii Ameryki Południowej. Kontynent znalazł się pod wpływem pierwszego prezydenta Boliwii, Simóna Bolivara. Poza tym Boliwia stała się głównym celem turystów w związku z urokiem i tajemniczą atmosferą takich miejsc jak Salar de Uyuni, największego solniska na świecie.

CHILE
• Populacja: 16,7 mln mieszkańców
• Powierzchnia: 756,950 m2
• Stolica: Santiago
• Waluta: Czilijskie peso
• Motto: „By reason or by force”
• Gwiazdy sportu: Marcelo Salas, Ivan Zamorano (piłka nożna), ernando Gonzalez, Nicola Massu, Marcelo Rios (tenis), “Chaleco” Lopez (motorsport)

Od pustyni Atacama, która jest najbardziej jałową na świecie po góry Andy, kierowcy Dakar przez ostatnie 5 lat doświadczyli rozległości i różnorodności wspaniałych krajobrazów które Chile ma do zaoferowania. Czilijczycy przywykli do oglądania Francisco Lopeza – ich najlepszego zawodnika rajdów Dakar.

Więcej o motocyklach KTM