-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Co należy sprawdzić przed każdą jazdą motocyklem? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Co należy sprawdzić przed każdą jazdą motocyklem?

Codzienna kontrola stanu technicznego motocykla jest zaniedbywana przez użytkowników. Co przerażające, wiele z wypadków mogłoby się w ogóle nie wydarzyć, gdyby nie lenistwo i ignorancja techniczna właścicieli jednośladów. Jeśli zatem zależy wam na poprawie bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników dróg –przed każdą jazdą skontrolujcie stan techniczny waszego pojazdu. To trwa tylko chwilę i nic nie kosztuje. Życie, zdrowie oraz naprawy motocykla są dużo, dużo więcej warte. Co należy sprawdzić przed każdą jazdą?

Kufry

Każdorazowo przed wyjazdem sprawdzacie zamocowanie kufrów motocykla o ile z nich korzystacie. Jeśli odpadnie - masz koszty. Jeśli odpadnie i spowoduje wypadek jesteś winny. Jeśli jednak wjedzie w niego twój dobry kumpel w wyniku czego skończy na wózku ze złamanym kręgosłupem, nie chciałbym być w twojej skórze. A wystarczyło tylko sprawdzić jego zamocowanie!

Ciśnienie i grubość bieżnika

Ważną sprawą jest kontrola ciśnienia w oponach. Mimo, że czynność bywa uciążliwa jazda z poprawnym ciśnieniem jest kluczowa z punktu widzenia twojego bezpieczeństwa. Szczególnie przy dużych wahaniach temperatury z dnia na dzień. W praktyce, szczególnie jeśli lubicie szybką jazdę po winklach warto kontrolować ciśnienie każdorazowo przed rozpoczęciem jazdy. To pewność dobrego prowadzenia, skutecznego hamowania, sensownego przeniesienia trakcji oraz ekonomicznego spalania. Zarówno zbyt duże jak i za niskie ciśnienie mogą być przyczyną spadku jakości prowadzenia oraz zwiększonego ryzyka poślizgu w złożeniu.

 

Ja korzystam z wygodnego ciśnieniomierza elektronicznego, którego gabaryt nie przekracza wielkości pilota do bramy. Nieprawidłowe ciśnienie zmusza was do wizyty na najbliższej stacji benzynowej. Uciążliwe? Być może, ale to dla waszego dobra.

Co jakiś czas warto sprawdzić, czy grubość bieżnika nie jest za mała (większość opon ma specjalne wskaźniki). Poruszanie się motocyklem ze zużytą oponą to ryzyko utraty dowodu rejestracyjnego oraz spadek bezpieczeństwa jazdy.

Płyn chłodniczy

Dostęp do zbiorniczka wyrównawczego nie we wszystkich motocyklach jest łatwy, ale zachęcam do częstego kontrolowania poziomu płynu. Szczególnie przed dłuższą trasą. Przegrzanie silnika powoduje ryzyko uszkodzeń mechanicznych (zmiana twardości elementów, wypalająca się uszczelka pod głowicą, lokalne naprężenia). A więc głównie koszty, znów jesteście bezpieczni.

Nie codziennie, ale często

Warto wspomnieć o obsłudze „tygodniowej”. Powiedzmy takiej przy każdym smarowaniu łańcucha, czyli raz na kilka dni lub co 200-300 km. Co się składa na takie czynności?

 

Czyszczenie i smarowanie łańcucha - smar dużo lepiej przylega do rozgrzanego zestawu napędowego, dlatego swój motocykl staram się smarować bezpośrednio po zatrzymaniu motocykla.

 

 

Smarowanie, czyszczenie - kultura techniczna świadczy o właścicielu...

 

Kontrola połączeń gwintowanych – do tego niezbędna jest książka serwisowa określająca momenty dokręcania śrub/nakrętek oraz klucz dynamometryczny. Ustawiamy odpowiednią wartość dokręcenia, zakładamy nasadkę i „dociągamy” śruby. Dzięki temu mamy pewność, że nakrętka zacisków hamulcowych lub oś koła nie poluzowały się. Dokręcam większość widocznych śrub w motocyklu, co zajmuje raz na tydzień niecałe 5 minut. Podobnie jest ze wszelkimi spinkami/zatrzaskami plastików, wypełnień, owiewek. Dokonując tych czynności nie zaskoczy was odpadający „boczek” czy poluzowane koło. To cienka linia pomiędzy jestem bezpieczny a opisem z tabloidu: „w wyniku niewyjaśnionych przyczyn zjechał na przeciwny pas…”

 

Stan naładowania akumulatora. Warto go kontrolować. Najprościej woltomierzem, ale znacznie wygodniejsze jest podpinanie ładowarki automatycznej. Co kilka/kilkanaście dni podłączcie ją w garażu. Jeśli po kilku/kilkunastu sekundach przechodzi w tryb czuwania oznacza to, że układ ładowania w waszym motocyklu jest w pełni sprawny. Można wyprowadzić na stałe przewody przykręcone do akumulatora i łączące się z ładowarką za pomocą kostki (wiele ładowarek ma takie przewody w komplecie). Wówczas oszczędzacie czas – w niektórych motocyklach akumulator jest zbudowany a wy macie do niego dostęp praktycznie na stałe bez konieczności rozbierania motocykla, czyli jesteście Pomysłowym Dobromirem, Adamem Słodowym i Mac Gyverem w jednym. I bardzo dobrze, kreatywność techniczna jest cechą ludzi inteligentnych.

 

Na koniec sugeruję ustawienie w przypomnieniach telefonu datę ważności przeglądu oraz polisy OC. Poruszanie się bez nich może być przyczyną komplikacji życia (mandat, zabranie dowodu i holowanie pojazdu) lub odpowiedzialności finansowej szczególnie w razie wypadku.

 

 

Autor: Jakub Olkowski

strony

...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści