-->
Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Porady Co należy sprawdzić przed każdą jazdą motocyklem? Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Porady

Co należy sprawdzić przed każdą jazdą motocyklem?

Codzienna kontrola stanu technicznego motocykla jest zaniedbywana przez użytkowników. Co przerażające, wiele z wypadków mogłoby się w ogóle nie wydarzyć, gdyby nie lenistwo i ignorancja techniczna właścicieli jednośladów. Jeśli zatem zależy wam na poprawie bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników dróg –przed każdą jazdą skontrolujcie stan techniczny waszego pojazdu. To trwa tylko chwilę i nic nie kosztuje. Życie, zdrowie oraz naprawy motocykla są dużo, dużo więcej warte. Co należy sprawdzić przed każdą jazdą?

Poziom oleju

Jego stan powinien zawierać się pomiędzy kreskami oznaczającymi poziom minimalny i maksymalny na bagnecie lub w okienku pomiarowym. Zbyt mała ilość oleju może mieć negatywny wpływ na skuteczność chłodzenia lub doprowadzić do zatarcia silnika. Zbyt duża, może być przyczyną spadku osiągów (większe opory pracy układu korbowo-tłokowego) lub zassania oleju przez odmę (uszkodzenie zaworów i głowicy). Wyobraźcie sobie, że próbujecie szybko zjechać z lewoskrętu a wasz pojazd w wyniku zakleszczenia spuchniętego tłoka gaśnie pozostając na skrzyżowaniu wprost przed rozpędzonym autobusem. Czy teraz skontrolujecie olej przed wyjazdem?

Poziom płynu hamulcowego

Poziom płynu powinien zawierać się pomiędzy odpowiednimi kreskami informującymi o min./max. poziomie stanu w zbiorniczku wyrównawczym. Zbyt mała ilość płynu może być skutkiem niesprawności układu (nieszczelność) lub informować o kończących się klockach. Bez sprawdzenia grubości/wymiany wkładek ciernych nie wolno dolewać płynu hamulcowego.

 

Kontrola stanu płynu hamulcowego jest najważniejszą ze wszystkich czynności obsługi codziennej. Hamowanie może uratować życie. Czy zbliżając się z dużą prędkością do urwiska chcielibyście dowiedzieć się, że w waszym motocyklu właśnie wyciekła ostatnia kropla płynu? Ja też nie, dlatego regularnie sprawdzam poziom płynu oraz kontroluję czy nie pojawiają się wycieki w całym układzie.

 

Codzienna obsługa nie zajmie więcej, niż 5 minut. Od tego czasem zależy życie...

Działanie układu elektrycznego

Sprawdzamy przede wszystkim działanie wszelkich świateł (pozycyjne, długie, krótkie, stopu, kierunkowskazy, oraz podświetlenie tablicy rejestracyjnej). Jeśli sygnalizujesz zamiar skrętu, ale masz uszkodzony kierunkowskaz – nikt tego nie zauważy. Nie wymagaj od innych kierowców, żeby przewidzieli twoje zamiary. Jeśli w takiej sytuacji wpasujesz się w przyspieszający lub zmieniający pas samochód, pretensje możesz mieć do wszystkich, ale najbardziej do siebie.

Nie inaczej jest w przypadku pozostałych świateł oraz klaksonu. Jeśli wspomniany wcześniej kierowca zmienia pas myśląc, że jedziesz prosto, pozostaje ci już tylko ucieczka w bok, bo klakson nie działa od dawna. Nie wiesz, od kiedy bo nie sprawdzałeś. Na OIOMie pozostali „powypadkowcy” z pewnością wysłuchają twoich żali.

Naciąg łańcucha

Skok łańcucha nie powinien być większy (w zależności od modelu) niż 35-55 mm. Mierzymy go na nieobciążonym motocyklu w połowie odległości pomiędzy zębatkami. Zbyt duży luz będzie przyczyną błyskawicznego zużywania się zestawu napędowego, za mały - poważnych uszkodzeń wałka zdawczego zębatki napędowej. Tutaj możesz być nieco spokojniejszy, ryzykujesz bardziej portfelem niż życiem.

 

 

Autor: Jakub Olkowski

strony

Powiązane materiały

...
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści