Big Boxer: BMW zdradza dane techniczne silnika R18 - Motogen.pl

BMW już od dawna zapowiada premierę zupełnie nowego modelu R18. Pojawiło się kilka customowych motocykli wyposażonych w silnik R18 dostarczony przez BMW, następnie marka oficjalnie zapowiedziała retro-cruisera R18, kiedyś nieoficjalnie przyłapano turystycznego cruisera/baggera R18, a niedawno na targach EICMA zapowiedziano nowoczesnego cruisera R18/2.

Oficjalnie o motocyklach nie wiadomo zbyt wiele, poza tym, że będą miały ten sam silnik w postaci ogromnego boxera 1800. Teraz BMW Motorrad oficjalnie zdradziło dane techniczne jednostki nazywanej Big Boxer.

Pojemność i układ: 1803 ccm, dwa cylindry ustawione przeciwsobnie (boxer)
Chłodzenie: powietrzno-olejowe z chłodniczką oleju oraz wyraźnym żebrowaniem cylindrów
Rozrząd: typ górnozaworowy OHV, podwójny zapłon, 4 zawory na cylinder, wałki rozrządu przy wale korbowym silnika, sterowanie popychaczami wzdłuż cylindrów
Średnica x skok tłoka: 107,1 x 100 mm
Moc maksymalna: 91 KM (67 kW) przy 4750 obr/min
Moment obrotowy maksymalny: 158 Nm przy 3000 obr/min
Zakres obrotów: od 950 obr/min na wolnych obrotach do 5750 obr/min przy odcięciu zapłonu
Dostępność momentu obrotowego: ponad 150 Nm w zakresie 2000 – 4000 obr/min

Waga silnika: 110,8 kg ze skrzynią biegów i układem dolotowym

Skrzynia biegów: 6 przełożeń (elektryczny bieg wsteczny jako opcja)

Wszystko co najważniejsze, znajdziecie powyżej. Warto jednak dodać kilka ciekawostek. Nowy „Big Boxer” jest największym silnikiem motocyklowym w historii firmy. Potężny moment obrotowy, dostępny szalenie szeroko, wraz z ciężkim kołem zamachowym powinien zapewniać jazdę gładką, wraz z ciągiem godnym lokomotowy. 

Producent zapewnia, że modele z Big Boxerem zapewnią doznania motocyklowe, jakich do tej pory w BMW nie było. Dlatego też ważny jest sposób chłodzenia za pomocą oleju i powietrza. Mamy więc wyraźne żebrowania na cylindrach oraz chłodniczkę oleju.

Warto skupić się na rozrządzie. BMW połączyło nowoczesny układ 4 zaworów na cylinder i podwójnego zapłonu, wraz z klasycznym typem rozrządu górnozaworowego OHV – Over Head Valve. Jest to układ taki sam, jak w BMW R 51/2, w pierwszym powojennym boxerze. Wałki rozrządu znalazły się tuż nad wałem korbowym, dzięki czemu można było zastosować krótsze popychacze – układ rewolucyjny w swoim czasie. 

Big Boxer będzie miał jednotarczowe sprzęgło w funkcją anty-hoppingową, aby potężny moment hamujący silnika nie powodował poślizgów. Skrzynia ma 6 przełożeń, a w opcji dodatkowej znajdzie się napędzany elektrycznie bieg wsteczy.

Kiedy możemy spodziewać sie premiery nowych R18 z silnikiem Big Boxer? Mówi się, że w pierwszych miesiącach roku 2020…

 

Więcej o motocyklach BMW