Bezpieczna podróż z półaktywnym zawieszeniem ZF - Motogen.pl

ZF opracowuje i produkuje elementy półaktywnych zawieszeń do sportowych motocykli z segmentu superbike, oraz dużej ilości modeli touring i enduro. Przez półaktywne rozumie się takie zawieszenia, w których siła tłumienia jest regulowana automatycznie. Warto wspomnieć, że marka ZF jest pionierem takiego rozwiązania wdrażając je do produkcji już w 2013 roku! Dzięki temu wielu z kierowców zarówno startujących w zawodach jak i codziennie dojeżdżających do pracy może czuć się dużo bezpieczniej i bardziej komfortowo dzięki szybkiej i łatwej zmianie charakterystyki pracy zawieszenia w zależności od warunków drogowych.

Aktywna odpowiedź na nierówności

Wstrząsy, nierówności czy wyrwy to przeszkody, na których półaktywne zawieszenie ZF ze zmienną siłą tłumienia pokazuje swoje niezwykłe zalety. Dzięki systemowi ciągłej kontroli tłumienia ZF (CDC) czujniki w motocyklu stale rejestrują parametry pracy zawieszenia i dostosowują je do aktualnie panujących warunków. Zapobiega to zbyt słabej lub za mocnej sile tłumienia, co skutkuje większym bezpieczeństwem, komfortem i kontrolą nad maszyną.

W zależności od modelu półaktywne zawieszenie może działać na poszczególnych osiach, ale w większości motocykli turystycznych jest stosowane przede wszystkim na osi tylnej.

W przypadku motocykli z półaktywnym zawieszeniem obydwu osi płynna adaptacja motocykla do warunków drogowych jest uzyskana dzięki współpracy systemów sterujących przednią i tylną osią – regulacja siły napięcia przy obydwu osiach jest dokonywana automatycznie za pomocą elektrycznych zaworów sterujących. Warto wspomnieć, że częstotliwość pobierania parametrów jest bliska pięciuset operacji na sekundę, chociaż w praktyce wymaga znacznie mniejszych nakładów. To wszystko po to, żeby szybka jazda była możliwie najbezpieczniejsza i najbardziej komfortowa…

Słyszeliście nazwę „Dynamic ESA”? To system stosowany w BMW znany choćby z najlepiej sprzedającego się modelu na niemieckim rynku, R1200GS. Jest on oczywiście produktem ZF.

Dostosowanie charakterystyki

Korzystając z motocykla wyposażonego w CDC kierowca może wybrać podstawową charakterystykę działania motocykla (a więc np. sport czy touring). Dodatkowo wybieramy wartość obciążenia motocykla (kierowca, pasażer, bagaż). Na podstawie tego komputer dostosowuje priorytet pracy nie tylko zawieszeń, ale także charakterystyki silnika, działania kontroli trakcji czy ABSu. Jednak w każdej sytuacji priorytetem jest bezpieczeństwo.

Jeśli przy zadanym ustawieniu osiągnięte zostaną wartości krytyczne dla ruchu sprężyn, system przełączy się samoczynnie na wyższe poziomy tłumienia – nawet na te, które są zapisane dla ustawień bardziej sportowych trybów. Gdy sytuacja się ustabilizuje całość wraca do poprzedniego trybu pracy włączonego przez kierowcę. Luigi Lobasso, kierownik działu projektowego ZF we Włoszech, komentuje: „Motocykl wręcz pochłania nierówności na jezdni”.

System jest jeszcze bardziej zaawansowany w swojej ulepszonej wersji, w której interakcja z systemem ABS i kontrolą trakcji może funkcjonować, jako uzupełnienie systemu CDC. Tutaj regulowane zawieszenie jest używane zarówno podczas hamowania, jak i przyspieszania, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Turystyczne enduro ze względu na zróżnicowanie nawierzchni po której się poruszają, wymagają szerszego zakresu pracy zawieszenia. Z kolei półaktywne zawieszenie sportowych modeli drogowych zawiera dodatkowe czujniki informujące komputer o kącie skrętu i nachylenia do podłoża. Dzięki temu parametry tłumienia mogą być jeszcze precyzyjniej dobrane. Rozwiązanie funkcjonuje w sporcie wyczynowym w kilku seriach wyścigowych. Prowadzi to do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa jazdy w sportach elitarnych, ale także i na drodze.

W systemie, który BMW oferuje pod nazwą Dynamic ESA „Next Generation”, dodatkowa kompensacja wysokości zawieszenia we wszystkich sytuacjach drogowych, odbywa się niezależnie od stanu obciążenia, dzięki elektrycznie regulowanemu zawieszeniu tylnemu. Tutaj półaktywne systemy ZF pomagają utrzymać tłumienie zawsze w odpowiedniej korelacji z pozycją sprężyny zawieszenia.

A co z elementami sterującymi i przełącznikami?

Przełączniki i elementy sterujące dla nowoczesnych motocykli są także produkowane przez ZF. Oferta producenta obejmuje od standardowych przycisków po płytki drukowane produkowane pod konkretnego klienta. ZF realizuje wszystkie wymagania, nawet w przypadku bardzo złożonych rozwiązań; raz będzie to prosty przycisk klaksonu na uchwycie kierownicy, który można opcjonalnie podgrzać (kolejna technologia ZF), innym razem wielostopniowy selektor regulacji sterujący strojeniem podwozia czy działaniem tempomatu.

ZF Aftermarket rozszerza ofertę produktów

Oprócz systemów zawieszenia i elektroniki sterującej, ZF w coraz większym stopniu rozszerza swoją ofertę o sektor jednośladów. Od szerokiej oferty części zamiennych i akcesoriów, przez  technologię rozwiązań systemów hamulcowych TRW, po oddział ZF Aftermarket sprzedający sprzęgła motocyklowe Sachs.

Marka opracowuje także nowoczesne systemy sprzęgła węglowego dla Formuły 1. Zdobyta przy tym wiedza i doświadczenie pomaga w rozwoju sprzęgieł silników wykorzystywanych w segmentach Superbike, Chopper, Scooter, Tourist, Enduro, Trike oraz w Quadach.

Asortyment producenta obejmuje komponenty hamulców, sprzęgieł, kierownice, dźwignie hamulca i sprzęgła, systemy podnóżków, zestawy podwyższania i obniżania zawieszenia oraz akcesoria.