700 zwycięstw Hondy w MotoGP - Motogen.pl

Honda rozpoczęła swoją drogę do podbijania prestiżowych serii w 1954 roku, kiedy założyciel marki – Soichiro Honda – zgłosił ekipę fabryczną do startu w Isle of Man Tourist Trophy. Tym samym producent spod znaku wielkiego skrzydła był pierwszym japońskim producentem motocykli startującym w Tourist Trophy. W 1960 roku Honda rozpoczęła swoją przygodę z mistrzostwami świata.

W 1966 roku producent wygrał wszystko, co było do zdobycia. Wyścigi już wtedy traktowano jako poligon doświadczalny. Rozwiązania sprawdzone na torach wyścigowych w mniejszym lub większym stopniu przemycano do motocykli produkcyjnych. Działo się tak zwłaszcza w czasach, kiedy motoryzacja beztrosko eksperymentowała zarówno w przypadku samochodów jak i motocykli.

W klasie 125 najwięcej zwycięstw zdobył model RS125R. Na polach startowych pojawił się w 1987 roku i dwa lata później Honda zgarnęła tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów pomimo, że Ezio Gianola nie zdobył pierwszego miejsca w generalce. Honda RS125R jako motocykl była niepokonana przez 11 lat. Pierwszym zawodnikiem, który zdobył tytuł mistrzowski na RS125R był Loris Capirossi w 1990 roku. Łącznie Honda RS125R wygrała 131 wyścigów.

W klasie 250 najmocniejsza była RS250RW, która zdobyła 160 zwycięstw. Na podstawie tego motocykla powstała również drogowa NSR250 – motocykl przez lata wyznaczający ścieżkę dla konkurencji w klasie 250 cm3. Kiedy tylko Yamaha czy Suzuki próbowały wprowadzać nowe rozwiązania, Honda je przebijała i narzucała swoje tempo. Łącznie RS250RW zdobyła 13 tytułów.

 

Przeczytaj również: Japońska wojna w klasie 250 cm3

W klasie 500, która była poprzednikiem klasy MotoGP, brylował model NSR500. Zawodnicy, którzy dosiadali tej wyposażonej w silnik V4 maszyny, zdobyli 132 zwycięstwa. To właśnie na NSR500 Mick Doohan zdobył 6 zwycięstw w mistrzostwach świata. Pod koniec swojej kariery Honda NSR500 dysponowała mocą 180 koni mechanicznych. Na tym motocyklu zdobyto 10 tytułów mistrzowskich oraz 9 wygranych w kategorii konstruktorów.

W klasie MotoGP póki co najwięcej wygranych ma na swoim koncie model RC211V, który pojawił się w 2002 roku na bazie zmian w mistrzostwach świata. W tym motocyklu drzemała już moc ponad 240 koni mechanicznych. RC213V pomogła zdobyć 8 tytułów mistrzowskich i 7 razy zdobyła dla Hondy tytuł najlepszego konstruktora.

Więcej o motocyklach Honda Autor: Wojciech Grzesiak