Logowanie/Rejestracja

Zaloguj się

Na swoje konto

Zarejestruj się

Załóż konto
Szukaj
Szukaj

SZUKAJ

w 3 sekundy lub mniej
motogen.pl Artykuły Felietony 60 lat modelu Sportster Drukuj Poleć znajomemu Poleć znajomemu

Felietony

60 lat modelu Sportster

W Polsce modele motocykli Harley-Davidson o oznaczeniu modelowym Sportster traktowane są, zupełnie niesprawiedliwie, jako te „mniejsze”, „słabsze” i „tańsze Harleye dla plebsu”. To duży błąd.

Słowo Sportster budzi respekt w większości bardziej cywilizowanych motocyklowo miejsc na ziemi. Dlatego, że Sportster nie był pomysłem Harleya-Davidsona na „tańszy” motocykl, ale jako sprawne narzędzie do rywalizacji z konkurencją, zarówno w rywalizacji sportowej, jak i handlowej. Warto poznać tę cześć motocyklowej historii, nawet, jeśli nie jesteśmy fanami marki z Milwaukee.

 

Choć wielu trudno jest dziś w to uwierzyć, ale Sportster był modelem sportowym. Gama modeli Sportster produkowana jest nieprzerwanie od 60 lat. Od debiutu w 1957 roku świat bardzo się zmienił, ale Sportster nadal jest w ofercie. Przyczynkiem do powstania pierwszych Sportsterów była coraz ostrzejsza rywalizacja Harleya-Davidsona z producentami brytyjskimi. Powstały na bazie modelu K (prod. 1952-1956). Elementem charakterystycznym było umieszczenie silnika i skrzyni biegów w tej samej obudowie, a nie jako dwóch osobnych elementów. W odróżnieniu od modelu K silnik Sportstera o pojemności 55 cali (883 ccm) wyposażono w głowice górnozaworowej. Z modelu tego zachowano również przednie i tylne zawieszenie hydrauliczne, które na tamte czasy było rozwiązaniem bardzo nowoczesnym.

 

Oznaczona kodem XL platforma Sportster natychmiast okazała się sukcesem pod względem sprzedaży i możliwości modyfikacji. Linia ta najszybciej chyba podlega ewolucji, dopasowywując się do rynkowych trendy, a niejednokrotnie je wyznaczając. Przykładem tego jest model XLCH (zwany nieoficjalnie Competition Hot) z roku 1958, stylizowany na motocykl enduro, który ze swoim skróconym tylnym błotnikiem i płaskodennym zbiornikiem paliwa typu „orzeszek”, zapożyczonym od modelu 5 (125 ccm z roku 1948) wpisałby sie i dziś idealnie w modny trend linii scrambler.

 

Model XR750

 

Piękny, brutalny, zbudowany, aby wygrywać!

 

W latach 60 XX wieku Sportster poddawany był nieznacznym modyfikacjom odpowiadającym zmieniającemu się duchowi czasów. Z końcem dekady model XLH zyskał lekko customowy charakter. Lata 70 to jednak narodziny legendarnego modelu XR750. Brutalny, a jednocześnie piękny, mógł rządzić zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Wprowadzona w 1969 roku zmiana regulaminu zawodów flat track organizowanych w Stanach Zjednoczonych pozwoliła na udział motocykli wyposażonych w górnozaworowe silniki o pojemności 750 ccm. Harley-Davidson potrzebował motocykla, który mógłby wygrywać w takich wyścigach. Z tej potrzeby narodził się XR750, który okazał się maszyną do wygrywania.

 

Model XR750

 

Podczas imprezy Trans-Atlantic, zorganizowanej w roku 1972 na krótkim torze Brands Hatch, dosiadający zmodyfikowanej wersji XR750 Cal Rayborn wygrał 3 z 6 wyścigów, ustanowiwszy nowy rekord. Przez kolejne trzydzieści lat XR750 stał się niemal gwarancją na osiągnięcie podium i wpisu do ksiąg rekordów. Kierowcy, tacy jak cieszący się niesłabnącą popularnością legendarnym statusem, Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill i Kevin Atherton zapewniali kibicom mocne wrażenia dosiadając niesamowitych motocykli XR. Za kierownicą XR-ów najczęściej zasiadał też niedościgniony Scott Parker, zwycięzca prawie stu wyścigów i dziewięciokrotny mistrz USA w wyścigach flat track.

 

Więcej o motocyklach Harley-Davidson

Powiązane materiały

Redaktor naczelny
oceń ten materiał:
PRAWA AUTORSKIE © 2006-2011: Motogen Logo WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Szukaj W Górę Zgłoś nieodpowiednie treści